- Unia Europejska wyznaczyła cel zmniejszenia o 50 proc. liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych i poważnie rannych do 2030 r.
- Spadek na poziomie 3 proc. w 2024 r. uznano za krok w dobrym kierunku, jednak tempo poprawy bezpieczeństwa jest zbyt wolne
- Ocena postępów Polski jest pozytywna, ale wskaźnik śmiertelności pozostaje niepokojący
W 2024 r. w wypadkach drogowych na drogach Unii Europejskiej zginęło ok. 19,8 tys. osób, co oznacza 600 ofiar mniej niż w 2023 r. (-3 proc.). Średnia unijna wynosi 44 ofiary śmiertelne na milion mieszkańców.
Znaczne różnice pomiędzy poszczególnymi krajami
Wskazano, że przez ostatnie pięć lat Grecja, Hiszpania, Francja i Włochy uzyskały jedynie niewielki spadek liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, a Irlandia i Estonia odnotowały wzrosty. Należy pamiętać, że wahania w mniejszych krajach bywają wyraźniejsze.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoZ drugiej strony Bułgaria, Dania, Litwa, Polska oraz Słowenia poczyniły znaczne postępy w realizacji celu redukcji o 50 proc. wypadków z ofiarami śmiertelnymi i poszkodowanymi z poważnymi obrażeniami. W naszym kraju ich liczba w 2024 r. zmniejszyła się o 35 proc. w porównaniu z 2019 r. Zaznaczono przy tym, że to nadal dane wstępne, które mogą być niepełne.
Liczba ofiar wyraźnie spadła w ciągu ostatnich pięciu lat w Rumunii, jednak ten kraj nadal ma najwyższy wskaźnik śmiertelności. Równie alarmujący poziom jest w Bułgarii.
Z drugiej strony najbezpieczniej jest niezmiennie na drogach Szwecji i Danii.
Liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych – dane wstępne za 2024 r.
Bazując jeszcze na danych z 2023 r., widać, że do największej liczby wypadków śmiertelnych dochodzi na drogach wiejskich (52 proc.). Najbezpieczniejsze są autostrady (9 proc.). Ponad trzy czwarte wszystkich ofiar (77 proc.) stanowili mężczyźni.
Poprawa o 50 proc. to cel pośredni dla "wizji zero"
W 2018 r. Unia Europejska wyznaczyła cel zmniejszenia o 50 proc. liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych (po raz pierwszy również poważnych obrażeń) do 2030 r. Określiła ponadto plany bezpieczeństwa ruchu drogowego, aby do 2050 r. nie było ofiar śmiertelnych wypadków drogowych.
W 2023 r. Komisja Europejska przedstawiła pakiet bezpieczeństwa ruchu drogowego. W jego skład weszły przepisy dotyczące transgranicznej wymiany informacji o wykroczeniach drogowych (dowiedz się więcej). Szykowane są także rozwiązania mające ograniczyć liczbę niebezpiecznych pojazdów na drogach UE.