Auto Świat Wiadomości Aktualności Mniej ofiar śmiertelnych na drogach UE, jednak do celu daleko. Jak wypada Polska?

Mniej ofiar śmiertelnych na drogach UE, jednak do celu daleko. Jak wypada Polska?

Komisja Europejska (KE) opublikowała wstępne dane dotyczące ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w ubiegłym roku. Spadek na poziomie 3 proc. uznano za krok w dobrym kierunku, jednak tempo poprawy bezpieczeństwa jest powolne. Wiele krajów nie zdoła osiągnąć celu, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby poważnych wypadków do 2030 r. Ocena postępów Polski w tym zakresie jest pozytywna, jednak wskaźnik śmiertelności pozostaje niepokojący.

Wypadek drogowy - zdj. ilustracyjne
Wypadek drogowy - zdj. ilustracyjnefotoreporter_112 / Shutterstock
  • Unia Europejska wyznaczyła cel zmniejszenia o 50 proc. liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych i poważnie rannych do 2030 r.
  • Spadek na poziomie 3 proc. w 2024 r. uznano za krok w dobrym kierunku, jednak tempo poprawy bezpieczeństwa jest zbyt wolne
  • Ocena postępów Polski jest pozytywna, ale wskaźnik śmiertelności pozostaje niepokojący

W 2024 r. w wypadkach drogowych na drogach Unii Europejskiej zginęło ok. 19,8 tys. osób, co oznacza 600 ofiar mniej niż w 2023 r. (-3 proc.). Średnia unijna wynosi 44 ofiary śmiertelne na milion mieszkańców.

Znaczne różnice pomiędzy poszczególnymi krajami

Wskazano, że przez ostatnie pięć lat Grecja, Hiszpania, Francja i Włochy uzyskały jedynie niewielki spadek liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, a Irlandia i Estonia odnotowały wzrosty. Należy pamiętać, że wahania w mniejszych krajach bywają wyraźniejsze.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Z drugiej strony Bułgaria, Dania, Litwa, Polska oraz Słowenia poczyniły znaczne postępy w realizacji celu redukcji o 50 proc. wypadków z ofiarami śmiertelnymi i poszkodowanymi z poważnymi obrażeniami. W naszym kraju ich liczba w 2024 r. zmniejszyła się o 35 proc. w porównaniu z 2019 r. Zaznaczono przy tym, że to nadal dane wstępne, które mogą być niepełne.

Liczba ofiar wyraźnie spadła w ciągu ostatnich pięciu lat w Rumunii, jednak ten kraj nadal ma najwyższy wskaźnik śmiertelności. Równie alarmujący poziom jest w Bułgarii.

Z drugiej strony najbezpieczniej jest niezmiennie na drogach Szwecji i Danii.

Liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych na milion mieszkańców
Liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych na milion mieszkańcówKomisja Europejska

Liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych – dane wstępne za 2024 r.

Liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych – dane wstępne za 2024 r.
Liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych – dane wstępne za 2024 r.Komisja Europejska

Bazując jeszcze na danych z 2023 r., widać, że do największej liczby wypadków śmiertelnych dochodzi na drogach wiejskich (52 proc.). Najbezpieczniejsze są autostrady (9 proc.). Ponad trzy czwarte wszystkich ofiar (77 proc.) stanowili mężczyźni.

Poprawa o 50 proc. to cel pośredni dla "wizji zero"

W 2018 r. Unia Europejska wyznaczyła cel zmniejszenia o 50 proc. liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych (po raz pierwszy również poważnych obrażeń) do 2030 r. Określiła ponadto plany bezpieczeństwa ruchu drogowego, aby do 2050 r. nie było ofiar śmiertelnych wypadków drogowych.

W 2023 r. Komisja Europejska przedstawiła pakiet bezpieczeństwa ruchu drogowego. W jego skład weszły przepisy dotyczące transgranicznej wymiany informacji o wykroczeniach drogowych (dowiedz się więcej). Szykowane są także rozwiązania mające ograniczyć liczbę niebezpiecznych pojazdów na drogach UE.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków