Logo
WiadomościAktualnościDotkliwe mandaty za stare tachografy. Po dwóch miesiącach nie ma taryfy ulgowej

Dotkliwe mandaty za stare tachografy. Po dwóch miesiącach nie ma taryfy ulgowej

Z końcem lutego br. skończył się dwumiesięczny okres przejściowy, kiedy służby stosowały jedynie pouczenia za niewłaściwe tachografy w samochodach ciężarowych. Od marca nie ma wymówek i sypią się kary. Jak zaznacza Inspekcja Transportu Drogowego (ITD), są one znacznie wyższe, niż wynosi koszt instalacji nowego urządzenia.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Samochody ciężarowe - zdj. ilustracyjne
PhotoRK / Shutterstock
Samochody ciężarowe - zdj. ilustracyjne

Do 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy wykonujący międzynarodowy transport drogowy w krajach Unii Europejskiej byli zobowiązani do wymiany tachografów analogowych lub cyfrowych pierwszej generacji na tachografy inteligentne wersji drugiej (G2v2). Chodzi o pojazdy o dmc powyżej 3,5 tony, które przekroczą granice wewnątrzunijną oraz ze Szwajcarią, Norwegią i Wielką Brytanią. Nowe urządzenia mają usprawnić kontrole czasu pracy kierowców.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie kary grożą za niewłaściwy tachograf?
Do kiedy trzeba wymienić tachografy w ciężarówkach?
Jakie są wysokości grzywien za brak wymiany tachografu?
Jakie kontrole są prowadzone przez ITD?

Nie wszyscy spełnili wymogi, o czym informują służby kontrolne z różnych krajów. W Polsce również nakładane są kary za niewymienione tachografy. ITD z Lublina poinformowała, że na początku marca stwierdziła dwa takie przypadki. Nieprawidłowości wykryto w ciągniku siodłowym polskiego przewoźnika z okolic Białej Podlaskiej oraz w pojeździe zarejestrowanym w Czechach, który jechał drogą krajową nr 68.

Surowa kara za stary tachograf

Wysokość kary za niewłaściwy tachograf w pojeździe może się różnić w zależności od przepisów obowiązujących w poszczególnych krajach. W Polsce niedopełnienie tego obowiązku oznacza grzywny w wysokości 10 tys. zł dla przewoźnika i 2 tys. zł dla osoby zarządzającej transportem w danej firmie.

ITD dodaje, że tak rażące naruszenie przepisów oznacza również wszczęcie postępowania zmierzającego do cofnięcia uprawnień transportowych. Lekceważenie przepisów nie jest w żaden sposób uzasadnione.

Harmonogram wprowadzanych zmian

  • Do 31 grudnia 2024 r. (z dodatkowym okresem przejściowym do 28 lutego 2025 r.) wszystkie ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony, które dotychczas wyposażone były w tachografy analogowe lub cyfrowe, muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji. Dotyczy to pojazdów zarejestrowanych przed 15 czerwca 2019 r., które wykonują transport międzynarodowy.
  • Do 18 sierpnia 2025 r. wymiana na inteligentne tachografy drugiej generacji obejmie ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony z tachografami pierwszej generacji, zarejestrowane między 15 czerwca 2019 a 21 sierpnia 2023 r.
  • Do 1 lipca 2026 r. nowe tachografy muszą znaleźć się w samochodach ciężarowych o DMC od 2,5 do 3,5 tony, które prowadzą zarobkowy transport międzynarodowy.
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium