Wiadomości Aktualności Dotkliwe mandaty za stare tachografy. Po dwóch miesiącach nie ma taryfy ulgowej

Dotkliwe mandaty za stare tachografy. Po dwóch miesiącach nie ma taryfy ulgowej

Z końcem lutego br. skończył się dwumiesięczny okres przejściowy, kiedy służby stosowały jedynie pouczenia za niewłaściwe tachografy w samochodach ciężarowych. Od marca nie ma wymówek i sypią się kary. Jak zaznacza Inspekcja Transportu Drogowego (ITD), są one znacznie wyższe, niż wynosi koszt instalacji nowego urządzenia.

Samochody ciężarowe - zdj. ilustracyjne
PhotoRK / Shutterstock
Samochody ciężarowe - zdj. ilustracyjne
  • Przewoźnicy wykonujący międzynarodowy transport drogowy w krajach Unii Europejskiej byli zobowiązani do instalacji najnowszych tachografów
  • Skończył się okres przejściowy, więc kontrole są zagrożone wysokimi karami

Do 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy wykonujący międzynarodowy transport drogowy w krajach Unii Europejskiej byli zobowiązani do wymiany tachografów analogowych lub cyfrowych pierwszej generacji na tachografy inteligentne wersji drugiej (G2v2). Chodzi o pojazdy o dmc powyżej 3,5 tony, które przekroczą granice wewnątrzunijną oraz ze Szwajcarią, Norwegią i Wielką Brytanią. Nowe urządzenia mają usprawnić kontrole czasu pracy kierowców.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nie wszyscy spełnili wymogi, o czym informują służby kontrolne z różnych krajów. W Polsce również nakładane są kary za niewymienione tachografy. ITD z Lublina poinformowała, że na początku marca stwierdziła dwa takie przypadki. Nieprawidłowości wykryto w ciągniku siodłowym polskiego przewoźnika z okolic Białej Podlaskiej oraz w pojeździe zarejestrowanym w Czechach, który jechał drogą krajową nr 68.

Surowa kara za stary tachograf

Wysokość kary za niewłaściwy tachograf w pojeździe może się różnić w zależności od przepisów obowiązujących w poszczególnych krajach. W Polsce niedopełnienie tego obowiązku oznacza grzywny w wysokości 10 tys. zł dla przewoźnika i 2 tys. zł dla osoby zarządzającej transportem w danej firmie.

ITD dodaje, że tak rażące naruszenie przepisów oznacza również wszczęcie postępowania zmierzającego do cofnięcia uprawnień transportowych. Lekceważenie przepisów nie jest w żaden sposób uzasadnione.

Harmonogram wprowadzanych zmian

  • Do 31 grudnia 2024 r. (z dodatkowym okresem przejściowym do 28 lutego 2025 r.) wszystkie ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony, które dotychczas wyposażone były w tachografy analogowe lub cyfrowe, muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji. Dotyczy to pojazdów zarejestrowanych przed 15 czerwca 2019 r., które wykonują transport międzynarodowy.
  • Do 18 sierpnia 2025 r. wymiana na inteligentne tachografy drugiej generacji obejmie ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony z tachografami pierwszej generacji, zarejestrowane między 15 czerwca 2019 a 21 sierpnia 2023 r.
  • Do 1 lipca 2026 r. nowe tachografy muszą znaleźć się w samochodach ciężarowych o DMC od 2,5 do 3,5 tony, które prowadzą zarobkowy transport międzynarodowy.
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji