- Polska w ramach KPO zobowiązała się do reform zgodnych z zasadą "zanieczyszczający płaci" obejmujących opłaty rejestracyjne i środowiskowe
- Podatek od własności samochodów spalinowych nie zostanie wprowadzony, zamiast tego planowana jest modyfikacja podatku akcyzowego
- Terminy i szczegóły nowych rozwiązań finansowych nie są jeszcze znane, trwają prace analityczne w ministerstwach
Dariusz Matecki, Michał Woś, Norbert Jakub Kaczmarczyk, Anita Czerwińska, Anna Kwiecień, Dariusz Stefaniuk, Przemysław Drabek, Bartosz Józef Kownacki we wspólnej interpelacji z 14 lutego br. dopytywali o podatek powiązany z emisją CO2 lub NOx, który mógłby oznaczać droższą rejestrację pojazdu spalinowego i dodatkowe opłaty od jego posiadania.
Posłowie zwrócili się do ministra finansów, żeby dowiedzieć się m.in. na jakim etapie są prace nad wprowadzeniem tego podatku, jakie będą jego szacunkowe stawki, czy obejmie on także pojazdy używane zarejestrowane wcześniej, jak wpłynie na ceny samochodów spalinowych, czy planowane są ulgi dla wybranych grup społecznych, w tym o najniższych dochodach.
Ministerstwo wprowadzi zmiany w akcyzie
Odpowiedzi z upoważnienia ministra finansów udzielił Jarosław Neneman. Podsekretarz stanu w tym resorcie przypomniał, że w ramach KPO Polska zobowiązała się do wdrożenia dwóch reform dotyczących samochodów opartych na zasadzie "zanieczyszczający płaci".
Pierwszy kamień milowy (E3G) dotyczy dodatkowej opłaty rejestracyjnej od pojazdów emitujących zanieczyszczenia, za którą odpowiedzialne jest Ministerstwo Finansów. Drugi kamień milowy (E4G) przewiduje wprowadzenie opłaty środowiskowej dla pojazdów emitujących zanieczyszczenia i leży w kompetencjach Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Ministerstwo Finansów nie planuje wprowadzenia nowego obciążenia podatkowego dla właścicieli pojazdów spalinowych. Sposobem realizacji kamienia milowego E3G będzie modyfikacja istniejącego podatku akcyzowego, poprzez uzależnienie jego wysokości m.in. od emisji szkodliwych substancji, takich jak CO2 i/lub NOx, z uwzględnieniem również wieku pojazdu. Podatek będzie dotyczył zarówno nowych, jak i używanych pojazdów, i tak jak obecnie — będzie miał on zastosowanie przy pierwszej rejestracji samochodu na terytorium Polski.
— wyjaśnił Jarosław Neneman.
Szczegóły ani tym bardziej terminy wprowadzenia nowego rozwiązania nie są jeszcze znane. Trwają prace analityczne w ministerstwie.