- Program NaszEauto wystartował 3 lutego br. i zastąpił wcześniejszy program "Mój Elektryk"
- Dopłaty wynoszą maksymalnie do 40 tys. zł dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych z ograniczeniem ceny auta do 225 tys. zł netto
- Od 31 marca br. rusza nabór wniosków na wsparcie budowy stacji ładowania pojazdów ciężarowych, z budżetem dwa mld zł na około 550 stacji
Przyjmowanie wniosków do programu NaszEauto (zastąpił wcześniejszy "Mój Elektryk") rozpoczęło się 3 lutego br. Za jego obsługę ponownie odpowiada Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNaszEauto — warunki programu
Dopłaty są przeznaczone dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych — do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego. Maksymalnie można uzyskać do 40 tys. zł dopłaty do zakupu nowego samochodu osobowego z napędem elektrycznym, którego cena nie przekracza 225 tys. zł netto.
- Dowiedz się więcej o dopłatach do nowych elektryków w Polsce
Osoby fizyczne ograniczone są kryterium dochodowym (do 135 tys. zł). Przewidziano też premię za zezłomowanie wyeksploatowanego samochodu spalinowego, którego odbiorca wsparcia był właścicielem co najmniej trzy lata. Szczegóły w tabeli poniżej.
NaszEauto: w miesiąc wykorzystano 2,5 proc. środków
Wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta podsumował pierwszy miesiąc funkcjonowania programu NaszEauto. W tym czasie złożono 1 tys. 322 wnioski na kwotę ok. 39 mln zł. Całkowity budżet na dopłaty wynosi 1,6 mld zł, co oznacza, że w ciągu miesiąca wykorzystano ok. 2,5 proc. środków.
Tylko 126 wniosków o dofinansowanie dotyczy osób fizycznych z Kartą Dużej Rodziny, a 186 osób z niższym dochodem. Ponadto w ramach programu zezłomowano 186 samochodów z silnikami spalinowymi.
Wsparcie dla transportu ciężkiego i przy rozbudowie infrastruktury
W przygotowaniu znajduje się program dopłat do zakupu/leasingu samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym (kat. N2 lub N3). Jego start zapowiedziano na drugi kwartał 2025 r. Szczegóły jeszcze nie są znane.
NFOŚiGW poinformował ponadto, że już 31 marca br. rozpocznie nabór wniosków do programu wsparcia rozwoju budowy ładowarek elektrycznych pojazdów ciężarowych przy trasach tranzytowych i centrach logistycznych. Przewiduje się, że budżet w wysokości 2 mld zł umożliwi budowę, rozbudowę lub przebudowę ok. 550 ogólnodostępnych stacji.
Osobne wsparcie (również 2 mld zł) przewidziano dla rozbudowy sieci elektroenergetycznych na potrzeby stacji ładowania dużych mocy.