• W pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych samochodów na Białorusi aż trzy to modele chińskich marek
  • Od kilku lat na Białorusi trwa montaż samochodów chińskiej marki Geely. Komponenty dostarczane są drogą morską do portu w litewskiej Kłajpedzie a dalej drogą lądową do Borysowa nieopodal Mińska
  • Najpopularniejsze modele na Białorusi w 2020 r. to Łada Vesta, Volkswagen Polo i Geely Atlas
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu

Jeszcze w zeszłym roku na Białorusi Łada była nr 1. Rosjanie sprzedali bowiem aż 10,3 tys. aut (tak przynajmniej wynika z oficjalnych statystyk białoruskiego związku samochodowego BAA). Łada wspólnie z chińskim Geely (9,2 tys. samochodów) dominują na rynku naszego wschodniego sąsiada i znacząco wyprzedzają konkurencję. A jest z kim rywalizować.

Wśród tzw. zachodnich marek najlepiej radzi sobie Renault, które zajęło trzecie miejsce. W 2020 r. Francuzi uzyskali wynik 6,8 tys. samochodów. Na kolejnych miejscach znalazły się: Volkswagen (5,5 tys. aut), Kia (3,7 tys.) oraz Skoda (3,6 tys.).

Najchętniej wybierane marki na Białorusi w 2020 r.

Miejsce Marka Sprzedaż w 2020 r.
1 Łada 10 342
2 Geely 9 200
3 Renault 6 892
4 Volkswagen 5 538
5 Kia 3 742
6 Skoda 3 682
7 GAZ 3 397
8 Hyundai 3 172
9 Toyota 1090
10 UAZ 1053
11 Nissan 959
12 Ford 569
13 Mazda 452
14 Citroen 438
15 Mercedes 420
16 BMW 411
17 Peugeot 352
18 Audi 290
19 Land Rover 231
20 Lexus 205

Wiele wskazuje na to, że w 2021 r. Skoda wypadnie z pierwszej 10 najchętniej wybieranych marek na Białorusi. Wszystko za sprawą sporu, jaki powstał w związku z projektem organizacji hokejowych mistrzostw świata w Mińsku (ostatecznie rozgrywki przeniesiono na Łotwę). Sponsorzy, tacy jak Skoda, Liqui Moly oraz Beiersdorf (znana z kosmetyków Nivea), zagrozili wycofaniem się ze wsparcia, co spotkało się z dość zdecydowaną reakcją białoruskich władz. Od maja 2021 r. wstrzymano sprzedaż nowych aut czeskiej marki (znamienne, że większość aut Skody na Białorusi pochodzi z rosyjskiej montowni).

Niewykluczone, że Skodę przegonią inne chińskie marki. Na Białorusi można bowiem kupić m.in. pojazdy marki Haval (164 auta sprzedane w 2020 r.), Chery (155 szt.), Zotye (110 szt.) czy Changan (19 szt.). Na tym nie koniec.

Chińczycy przewodzą w rankingu samochodów elektrycznych. Mimo skromnej sprzedaży ze zwycięstwa może cieszyć się Zotye (9 szt. modelu E200), które wyprzedziło BMW (4 szt. i3) oraz Jaguara (3 szt. I-Pace).

W innych segmentach chińskie marki także notują sukcesy na Białorusi. W 2020 r. w segmencie D trzecie miejsce zajęła limuzyna Geely Emgrand GE (114 szt.), przegrywając jedynie z Mazdą 6 (146 egz.) i Toyotą Camry (178 szt.). W klasie mniejszych crossoverów Geely Coolray zajął zaś drugie miejsce z wynikiem 1,9 tys. szt., wyprzedzając Renault Sandero Stepway (1,4 tys. szt.) i przegrywając z Renault Logan Stepway (2,5 tys. szt.). Białorusini cenią także nieco większe chińskie SUV-y, czyli Geely Atlas (3,2 tys.) i Geely Emgrand X7 (2,2 tys.), oraz produkowane w Rosji Renault Duster (1,07 tys. szt.).

Najchętniej wybierane modele na Białorusi w 2020 r.

Miejsce Marka i model Sprzedaż w 2020 r.
1 Łada Vesta 4 632
2 Volkswagen Polo 4 214
3 Geely Atlas 3 326
4 Kia Rio 2 964
5 Renault Logan Stepway 2 506
6 Geely Emgrand X7 SUV 2 220
7 Skoda Rapid 2 069
8 Łada Granta 1 969
9 Geely Coolray 1 901
10 Łada Largus 1 734
11 Geely Emgrand 7 Sedan 1 683
12 Renault Sandero Stepway 1 443
13 Hyundai Creta 1 430
14 Łada Xray 1 154
15 Renault Duster 1 075
16 Hyundai Accent 1 003
17 Łada Niva 4x4 800
18 Volkswagen Tiguan 793
19 Renault Kaptur 738
20 Kia Sportage 726

Wbrew pozorom nie wszystkie chińskie auta dostępne na Białorusi pochodzą z importu. Od przełomu 2013 r. nieopodal Mińska funkcjonują zakłady marki Geely w ramach joint-venture BelGee. Składano w nich m.in. sedana Geely SC7, hatchbacka GS czy crossovery Emgrand X7, Coolray, Tugella i Atlas Pro.