ŠKODA to jedna z najbardziej cenionych marek przez polskich kierowców, o czym od lat świadczą świetne wyniki sprzedaży na naszym rynku. Jednak do tej pory jej auta były kojarzone przede wszystkim z praktycznością i komfortem, pomysłowymi i funkcjonalnymi rozwiązaniami, korzystną ceną, a od pewnego czasu także z atrakcyjnym designem. Pora dodać do tego sporego zbioru zalet również nowoczesną technologię hybrydową. Częściowo lub całkowicie zelektryfikowane modele stały się jednym z filarów strategii rozwoju czeskiej marki - do końca 2022 r. ŠKODA zaprezentuje łącznie dziesięć aut ze znaczkiem iV.

Co istotne, obecne nowości ŠKODY to pojazdy typu PHEV, czyli najbardziej zaawansowane hybrydy ze znacznie większymi bateriami i mocniejszymi silnikami elektrycznymi, które przez długi czas i przy wyższej prędkości pozwalają na jazdę w trybie całkowicie bezemisyjnym (bez ingerencji silnika spalinowego), niczym autem stuprocentowo elektrycznym. Akumulatory ładowane są nie tylko w trakcie jazdy (energią odzyskiwaną podczas hamowania lub silnikiem spalinowym), można je uzupełnić także na postoju - ze zwykłego gniazdka lub szybkiej ładowarki (tzw. Wallboxa). Jeśli tego nie zrobimy, to nadal będziemy korzystać z zalet jazdy tradycyjnym napędem hybrydowym. To zdecydowana przewaga nad zwykłymi hybrydami, prawda?

Przyjemne i oszczędne podróżowanie

Pierwszą ŠKODĄ wyposażoną w technologię hybrydową typu plug-in jest flagowy Superb. Benzynowy silnik 1.4 TSI o mocy 156 KM ma wsparcie mocnego „elektryka” (85 kW, czyli ok. 116 KM), który może wspomagać jednostkę spalinową, a także samodzielnie napędzać samochód do prędkości 140 km/h,. Nawet wjazd na autostradę nie musi od razu oznaczać spalania paliwa.

Skoda Superb iV - przepływ energii Foto: Skoda
Skoda Superb iV - przepływ energii

W zależności od stylu jazdy bateria 13 kWh pozwala na przejechanie nawet 62 km wyłącznie na prądzie (cykl WLTP). Wtedy średnie spalanie w trybie mieszanym może wynieść jedynie 1,5-1,9 l benzyny na 100 km (oraz 16,9-18,1 kWh energii elektrycznej). Świetne wyniki jak na tak duże auto. Naładowanie wysokowoltowych akumulatorów litowo-jonowych z ładowarki o mocy 3,6 kW trwa tylko 3,5 godziny.

Układ napędowy pracuje automatycznie lub na żądanie kierowcy. Do wyboru są trzy tryby: elektryczny (E-mode), hybrydowy i sportowy. W tym ostatnim maksymalna moc systemowa wynosi 218 KM, a moment obrotowy - 400 Nm. To gwarantuje również satysfakcjonujące osiągi – przyspieszenie do 100 km/h w 7,7 s (7,8 w kombi) i 224 km/h prędkości maksymalnej. Automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów należy do wyposażenia standardowego.

Pomimo dodatkowych elementów układu napędowego, zarówno limuzyna, jak i kombi pozostały bardzo praktycznymi samochodami z przestronną kabiną. Baterie zabudowano w podłodze przed tylną osią samochodu, a pojemność bagażnika wynosi odpowiednio: 485 i 510 litrów.

Skoda Superb iV - układ hybrydowy Foto: Skoda
Skoda Superb iV - układ hybrydowy

Mocna hybryda to także sportowe osiągi

Nowa generacja Octavii otwiera następny rozdział w gamie sportowych modeli ŠKODY z logo RS. Hybrydy to nie tylko oszczędność, dodatkowy silnik elektryczny zasilany energią z pokładowej baterii może stanowić również źródło dodatkowych emocji w trakcie jazdy.

Nowa Octavia RS iV zadebiutuje z napędem hybrydowym typu plug-in (oferowany obok wersji benzynowej i wysokoprężnej). Hybryda plug-in składa się z tych samych silników, jak w Superbie iV, ale moc systemowa jest jeszcze wyższa – 245 KM. Maksymalny moment obrotowy to równe 400 Nm, czyli o 30 Nm więcej niż w poprzedniej generacji Octavii RS 2.0 TSI. Takie parametry w połączeniu z szybką, dwusprzęgłową przekładnią DSG sprawiają, że sportowa Octavia przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 7,3 s i kończy się rozpędzać po osiągnięciu 225 km/h.

Skoda Octavia RS iV Foto: Skoda
Skoda Octavia RS iV

Jednocześnie to model na każdą okazję, więc po dynamicznej jeździe nowa Octavia RS iV momentalnie może przeobrazić się w rodzinne i oszczędne auto do jazdy po mieście lub poza nim. Bateria o pojemności 37 Ah (równowartość 13 kWh energii) umożliwia podróżowanie w trybie elektrycznym nawet przez 60 km, a emisja CO2 wynosi ok. 30 g/km (dane w cyklu WLTP).

Nastał czas zelektryfikowanych modeli

Coraz powszechniejsza staje się opinia, że hybrydy plug-in stanowią obecnie najlepsze możliwe rozwiązanie. Nie wymagają one długotrwałego ładowania baterii i nie mają ograniczonego zasięgu jak auta z napędem w pełni elektrycznym. Z drugiej strony zużywają jeszcze mniej paliwa niż zwykłe hybrydy typu HEV. Mówiąc prościej, cieszysz się komfortową i oszczędną jazdą bez wyrzeczeń. Można przy tym liczyć na niezłe osiągi. Samochody PHEV to atrakcyjna propozycja zarówno w przypadku flagowej ŠKODY Superb, jak i sportowej Octavii RS.

Skoda Octavia RS iV Foto: Skoda
Skoda Octavia RS iV