W minionym sezonie także dobrze rozpoczął, jednak na finiszu uległ Hiszpanowi Alexowi Criville. W bieżącym roku syn trzykrotnego mistrza świata klasy 500 ccm z lat 1978-1980 ma większe szanse na końcowe zwycięstwo. Obrońca tytułu mistrzowskiego nie spisuje się najlepiej. Ogólnie można stwierdzić, że Hondy tracą nie tylko w klasie 500 ccm, ale również w pozostałych kategoriach pierwszą pozycję. Dość wyraźnie przegrywają z innymi markami. W klasyfikacji "pięćsetek" na pierwszym miejscu znajduje się zawodnik Suzuki Kenny Roberts Jr. Kolejne miejsca zajmują motocykliści Yamahy - Carlos Checa i Norifumi Abe. Szczególnie miłym zaskoczeniem jest postawa Hiszpana. W minionym sezonie znajdował się on w cieniu swego partnera z teamu Maxa Biaggiego. Checa podczas ubiegłorocznych wyścigowych weekendów zaliczył aż dwadzieścia cztery upadki, a w mistrzostwach świata został sklasyfikowany na siódmej pozycji. Teraz, co prawda, nie wygrał ani jednej Grand Prix, ale regularnie dojeżdża do mety w czołówce i często zajmuje miejsce na podium.Mistrzostwa świata rozpoczęły się na torze Welkom w Afryce Południowej. Najszybszy w klasie 500 ccm był tam Garry McCoy na motocyklu Yamaha. Dla Australijczyka było to trzecie zwycięstwo w Grand Prix, ale dopiero pierwsze w najważniejszej z motocyklowych klas. Poprzednio triumfował w kategorii 125. W Malezji na torze Sepang Kenny Roberts Jr, mimo słabego startu, do mety dojechał na pierwszym miejscu. Norifumi Abe bardzo lubi swój tor w Suzuce. Wygrał na nim, ale zaledwie o 0,2 sekundy przed Robertsem. Ten z kolei był najszybszy w Grand Prix Hiszpanii w Jerez. We Francji na krótkim torze w Le Mans Alex Criville udowodnił, że numer jeden na jego motocyklu nie został tam umieszczony bez powodu. We włoskim Mugello najszybszy był Loris Capirossi. Grand Prix Katalonii w Barcelonie przyniosło trzecią w bieżącym sezonie wygraną Kenny'ego Robertsa Juniora. W holenderskim Assen swe pierwsze zwycięstwo od siedmiu lat odniósł brazylijski motocyklista Alex Barros.Tematem, o którym się dużo mówi w światku motocyklowych wyścigów, jest projekt zmian w klasie 500 ccm. Te rewolucyjne zmiany mają być wprowadzone od 1 stycznia 2002. Początkowo na torach będą startować motocykle z dotychczas używanymi silnikami dwusuwowymi oraz czterosuwowymi. Potem te pierwsze pójdą w odstawkę. W 2002 roku pojawią się motocykle z czterosuwowymi silnikami o pojemności do 990 ccm niezależnie od liczby cylindrów (nie mniej jednak niż trzy). Minimalną masę własną pojazdow ustalono na 135 kg dla motocykli z 3 cylindrami, 145 kg także z trzema, ale o owalnych tłokach, 145 kg dla 4 i 5 cylindrów, 155 kg dla 4 i 5 cylindrów (owalne tłoki) i 155 kg dla 6 i więcej cylindrów. W latach 2002 i 2003 pojemność zbiornika paliwa ograniczono na maksimum 24 litry, w roku 2004 wyniesie ona już tylko 22 litry.W klasie 250 ccm z koalicją zawodników z Japonii usiłuje walczyć jedynie Francuz Olivier Jacque. Tu także Honda ustępuje pola Yamahom. Shinya Nakano wygrał Grand Prix Afryki Południowej, Malezji i Włoch. Drugi z jeźdźców Yamahy, Olivier Jacque, triumfował w Grand Prix Katalonii. Trzy zwycięstwa dla Hondy odnieśli Tohru Ukawa w Le Mans i Assen oraz Daijiro Katoh w Suzuce. W jednym wyścigu na hiszpańskim torze Jerez najszybsza była Aprilia niemieckiego zawodnika Ralfa Waldmanna.Najbardziej wyrównana walka o tytuł jest w najniższej z klas w kategorii 125 ccm. W czołówce klasyfikacji między zawodnikami są niewielkie różnice punktowe. Tu każdy z nich może znaleźć się na pierwszym miejscu w końcowej klasyfikacji sezonu. Prowadzi zawodnik Aprilii Roberto Locatelli, zwycięzca z Malezji i Włoch. Na drugim miejscu jest jego rodak Mirko Giansanti, jeszcze bez wygranej. Startujący w barwach znanej hiszpańskiej marki Derbi, która po prawie dziesięcioletniej przerwie w minionym roku powróciła na trasy Grand Prix, Japończyk Youichi Ui zwyciężył w Japonii, Francji i Holandii. W Hiszpanii triumfował miejscowy jeździec Emilio Alzamora, w Afryce Południowej Francuz Arnaud Vincent (Aprilia), a w Katalonii swą pierwszą Grand Prix wygrał 22-letni włoski motocyklista Simone Sanna (Aprilia).Klasyfikacja motocyklowych mistrzostw świata po 8 wyścigach. Klasa 500 ccm: 1. Kenny Roberts (Suzuki) 125, 2. Carlos Checa (Yamaha) 111, 3. Norifumi Abe (Yamaha) 91, 4. Loris Capirossi (Honda) 89, 5. Alex Criville (Honda) 79, 6. Alex Barros (Honda) 77. Klasa 250 ccm: 1. Shinya Nakano (Yamaha) 144, 2. Olivier Jacque (Yamaha) 140, 3. Tohru Ukawa (Honda) 132, 4. Daijiro Katoh (Honda) 128, 5. Anthony West (Honda) 82, 6. Marco Melandri (Aprilia) 71. Klasa 125 ccm: 1. Roberto Locatelli (Aprilia) 102, 2. Mirko Giansanti (Honda) 96, 3. Youichi Ui (Derbi) 95, 4. Emilio Alzamora (Honda) 90, 5. Masao Azuma (Honda) 87, 6. Noboru Ueda (Honda) 83.Andrzej Jakubaszek
Na półmetku
Po pierwszej połowie motocyklowych mistrzostw świata Grand Prix trudno jeszcze wskazać zdecydowanych faworytów do tytułów. W najważniejszej z motocyklowych klas, w "pięćsetkach", prowadzi Amerykanin Kenny Roberts Jr.