Auto Świat Wiadomości Aktualności Najbardziej awaryjne samochody wg TUV. Raport z 2025 r. to wiele niespodzianek

Najbardziej awaryjne samochody wg TUV. Raport z 2025 r. to wiele niespodzianek

Niemiecki raport awaryjności na pewno zdominują samochody francuskie? Niekoniecznie, choć w kategoriach ze starszymi autami rzeczywiście jest ich sporo. Najbardziej oberwało się jednak elektrykowi z USA, a wiele usterek wykryto też w samochodach z Niemiec.

Pomoc drogowa, holowanie pojazdów, laweta, zepsuty samochód, auto na lawecie
Krzysztof Grabek / Auto Świat
Pomoc drogowa, holowanie pojazdów, laweta, zepsuty samochód, auto na lawecie
  • Raport TUV powstaje na podstawie przeglądów technicznych. Podawany jest w nim procent samochodów danego modelu, w którym wykryto usterki. Im wyższy wynik, tym gorzej
  • Z najnowszego raportu wybraliśmy tym razem właśnie samochody, które Niemcy uznali za najbardziej awaryjne
  • Podzielone są na grupy w zależności od wieku. Do trzech, pięciu, siedmiu dziewięciu i 11 lat
  • I jest kilka ciekawostek. W pierwszych dwóch najbardziej dostało się... Tesli Model 3. Im starsze auta, tym robi się bardziej francusko, ale na listach sporo też marek premium z Niemiec

Kierowcy lubią czytać przeróżne raporty awaryjności (i niezawodności), bo to zawsze dobra podpowiedź, na jakie samochody trzeba uważać. Oczywiście znalazienie się na takiej liście nie dyskwalifikuje danego modelu z automatu, ale na pewno lepiej się wybranemu egzemplarzowi przyjrzeć bardzo dokładnie. Najbardziej uznane takie raporty z Niemiec to ADAC i TUV. Dzisiaj przyglądamy się temu drugiemu. To najświeższy raport z tego roku.

Przeczytaj także: Niemcy przetestowali 84 samochody. Zaskakujące wyniki Dacii Duster i Volkswagena ID.7

Jak powstaje raport TUV?

Raport TUV, przygotowywany na podstawie wyników obowiązkowych przeglądów technicznych samochodów w Niemczech, dostarcza kluczowych informacji dla osób planujących zakup używanego pojazdu. W najnowszym zestawieniu Tesla Model 3 wyróżniła się negatywnie, osiągając jedne z najgorszych wyników w kategorii pojazdów trzy i pięcioletnich.

Przeglądy, które stanowią podstawę raportu, przeprowadzane są po raz pierwszy dla aut 3-letnich, a następnie co 2 lata. W ocenie modeli brane są pod uwagę poważne usterki, które wpływają na ich ocenę — im rzadziej się pojawiają, tym lepszy wynik uzyskuje dany samochód. Jednocześnie, aby model został uwzględniony w rankingu, musi być licznie reprezentowany na niemieckim rynku. Pojazdy występujące w znikomych ilościach są wykluczone z oceny.

Niemcy podają, w jakim procencie samochodów danego modelu występowały usterki. Na tej podstawie powstaje zestawienie najmniej i najbardziej awaryjnych samochodów.

Przeczytaj także: Niemcy ostrzegają przed tymi autami. Do nich wyjeżdżają najczęściej, bo tak się psują

Raport TUV 2025. Najbardziej awaryjne samochody do trzech

Wśród samochodów w wieku do trzech lat usterkowość najbardziej awaryjnych samochodów w raporcie TUV przekracza 10 proc. Zdecydowanie najgorzej wypadła Tesla Model 3. Co ciekawe, Tesla Model 3 w obu badanych kategoriach wiekowych — dla aut trzyletnich i pięcioletnich — uznawana jest za jeden z najbardziej awaryjnych samochodów dostępnych na niemieckim rynku. Eksperci podkreślają, że takie wyniki mogą być związane nie tylko z konstrukcyjnymi problemami pojazdu, ale również z jakością serwisu. Wiele usterek usuwanych jest podczas gwarancyjnych przeglądów w warsztatach, co częściowo rzutuje na wyniki raportu

  • miejsce 111 – Tesla Model 3 (14,2)
  • miejsce 110 – Ford Mondeo (13,2)
  • miejsce 109 – Skoda Scala (11,8)
  • miejsce 107 – Ford S-Max i Skoda Superb (11,3)
  • miejsce 106 – Ford Focus (10,6)
  • miejsce 104 – Opel Crossland i VW Caddy (10,4)
  • miejsce 103 – Peugeot 308 (10,3)
  • miejsce 102 – Volkswagen Passat (10,1)

Raport TUV 2025. Najbardziej awaryjne samochody do pięciu lat

W samochodach w wieku do lat pięciu również najgorsze miejsce zgarnęła Tesla Model 3 z naprawde słabym wynikiem. Odnotowano usterki w aż 19,7 proc. aut. Tak blisko 20 proc. nie zbliżył się żaden samochód. Co ciekawe, w niemieckim raporcie słabo wypadły też modele z Niemiec. W niechlubnej czołówce widzimy m.in. Volkswageny i BMW. W "czołowej" dziesiątce zameldowały się też trzy modele Dacii.

  • miejsce 113 – Tesla Model 3 (19,7)
  • miejsce 112 – Volkswagen Sharan (18,5)
  • miejsce 111 – BMW serii 5 i6 (17,7)
  • miejsce 110 – BWW serii 2 Active Tourer (17,6)
  • miejsce 109 – Seat Alhambra (17,5)
  • miejsce 108 – BMW X1 (17,4)
  • miejsce 107 – Dacia Logan (16,8)
  • miejsce 106 – Dacia Dokker (16,7)
  • miejsce 105 – Dacia Duster (16,2)
  • miejsce 104 – Opel Crossland (15,7)

Raport TUV 2025. Najbardziej awaryjne samochody do siedmiu lat

W kolejnej kategorii najbardziej awaryjne auto zdaniem TUV to Dacia Dokker z wynikiem 26,5 proc. usterek. Na drugim miejscu jest lubiany w całej Europie SUV Duster, a na trzecim... duży model klasy premium do BMW. W dziesiątce zameldował się też mały elektryk z Francji, który elektryfikował nasze ulice zanim Tesla się na poważnie rozkręciła.

  • miejsce 105 – Dacia Dokker (26,5)
  • miejsce 104 – Dacia Duster (24,3)
  • miejsce 103 – BMW serii 5/serii 6 (23,6)
  • miejsce 102 – Dacia Logan (22,3)
  • miejsce 101 – BMW serii 5/6 (21,2)
  • miejsce 100 – Seat Alhambra (20,9)
  • miejsce 99 – Volkswagen Sharan (20,8)
  • miejsce 98 – BMW X5/X6 (20,4)
  • miejsce 97 – Renault Zoe (19,9)
  • miejsce 96 – Dacia Sandero (19,7)
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Raport TUV. Najbardziej awaryjne samochody do dziewięciu lat

Im starsze samochody, tym procent usterek wyższy, co na pewno nikogo nie zdziwi. Zdaniem Niemcy z TUV pierwsza czwórka njabardziej awaryjnych modeli to cztery Dacie. Najgorzej wypadła Dacia Dokker.

  • miejsce 98 – Dacia Dokker (30,9)
  • miejsce 97 – Dacia Duster (29,7)
  • miejsce 96 – Dacia Sandero (28,6)
  • miejsce 95 – Dacia Logan (28,3)
  • miejsce 94 – BMW serii 5 i 6 (27,9)
  • miejsce 93 – Renault Megane (26,1)
  • miejsce 92 – Ford Ka (25,8)
  • miejsce 91 – Renault Clio (25,7)
  • miejsce 90 – Citroen C3 (24,8)
  • miejsce 89 – Ford Focus (24,2)

Raport TUV 2025. Najbardziej awaryjne samochody do 11 lat wg TUV

Znowu Dacia na szczycie i sporo samochodów z Francji.

  • miejsce 94 – Dacia Logan (39,6)
  • miejsce 93 – Dacia Duster (34,1)
  • miejsce 92 – Renault Twingo (33,0)
  • miejsce 91 – Renault Megane (32,7)
  • miejsce 90 – Citroen C3 (31,9)
  • miejsce 89 – Nissan Qashqai (31,2)
  • miejsce 87 – Dacia Sandero (30,7) i Nissan Micra (30,7)
  • miejsce 86 – Hyundai i30 (30,5)
  • miejsce 85 – Ford Mondeo (30,4)