- ADAC opublikował listę najlepszych i najgorszych aut przetestowanych w 2024 roku
- 18 z 84 przetestowanych aut otrzymało notę z jedynką przed przecinkiem i aż 74 spośród przetestowanych modeli uznano za dobre
- Nawet najgorszy z testowanych modeli trudno uznać za potencjalną minę, co potwierdzają sami eksperci z ADAC
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Patrząc na to, co oferują dzisiaj producenci aut, można odnieść wrażenie, że samochody od strony funkcjonalnej i techniczne stały się bardzo podobne do siebie i że nie ma między nimi większych różnic. W rzeczywistości tak nie jest, co potwierdzają testy przeprowadzane przez inżynierów z ADAC. Eksperci z niemieckiego automobilklubu w każdym nowym modelu sprawdzają ok. 300 elementów i oceniają użyteczność i funkcjonalność pojazdów, działanie systemów bezpieczeństwa oraz oczywiście mierzą zużycie paliwa/energii, czy też przestrzeń w kabinie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW 2024 r. ADAC przetestował 84 auta. Zwycięzcą jest...
W 2024 r. ADAC przetestował 84 samochody, a uzyskane wyniki potwierdzają, że nawet obecne nowe modele różnią się między sobą dość mocno. Na liście sprawdzonych aut znalazły się zarówno małe modele, jak np. Hyundai i10, jak i drogie sportowe, ot, chociażby elektryczne Porsche Taycan. O tym, że różnice pomiędzy pojazdami są znaczące, świadczy duża rozpiętość ocen końcowych. Najlepszy model zdobył notę 1,5, najgorszy 4,1.
Największym zaskoczeniem okazał się zwycięzca, którym został rodzinny Volkswagen ID.7. "Elektryczny Passat" zdobył notę 1,5 i okazał się lepszy od BMW i5 oraz Porsche Taycana, które uzyskały minimalnie gorszą notę, a nawet od Passata TDI, który zakończył test z oceną 1,8. W ocenie testujących niemal pięciometrowy ID.7 jest wszechstronną konstrukcją, która z jednej strony zapewnia dużo miejsca, a z drugiej przekonuje bezpieczeństwem i cichym, mocnym napędem.
Ten rodzinny Volkswagen w teście zużył 18,1 kWh na 100 km, co zdaniem inżynierów ADAC jest bardzo dobrym wynikiem w odniesieniu do wielkości auta, a uzyskiwany zasięg prawie 500 km sprawia, że auto doskonale nadaje się do użytku na co dzień, bez konieczności godzenia się na kompromisy. Atutem ID.7 jest także dostępna wersja kombi (również ocena 1,5), co nawet dzisiaj jest rzadkością wśród modeli elektrycznych.
Niemal wszystkie przetestowane konstrukcje uznano za dobre. To cieszy
Rewelacyjny wynik ID.7 nie oznacza, że pozostałe z testowanych modeli można uznać za słabe. Okazuje się, że aż 18 aut uzyskało notę z jedynką przed przecinkiem i co ciekawe, na pierwszych siedmiu miejscach znalazły się samochody z napędem... elektrycznym. Tak, tak, nowe modele elektryczne stały się dużo bardziej przydatne w codziennym użytkowaniu, a do tego mają przewagę nad spalinowymi, bo są od nich cichsze, mają bardzo dobre przyspieszenie już od pierwszego biegu i w przeciwieństwie do tradycyjnych konstrukcji nie szarpią skrzynią biegów.
Jak zauważa ADAC, dobrych wiadomości jest więcej. Aż 74 spośród przetestowanych 84 modeli uznano za dobre. Są to modele, które uzyskały ogólną ocenę od 1,6 do 2,5. To oznacza, że niemal każdym modelem z tych przetestowanych w 2024 r. warto się zainteresować i żaden nie powinien przynieść rozczarowania.
Ponad sześć lat to dzisiaj przepaść w świecie motoryzacji
Listę aut przetestowanych w 2024 r. zamyka Dacia Duster. Ale na usprawiedliwienie trzeba dodać, że ADAC sprawdził poprzednią generację, która debiutowała na rynku w 2018 r., a 2024 r. był ostatnim, kiedy trwała jego produkcja. Ostatecznie "stary" Duster uzyskał ocenę 4,1, co pokazuje, jak szybko zmienia się świat motoryzacji. Pomimo współczesnej konstrukcji, poprzednia generacja popularnej Dacii nie nadąża za obecną ofertą, głównie z powodu coraz bardziej rygorystycznych wymagań w odniesieniu do systemów wspomagających. Do tego dochodzi brak możliwości zastosowania niektórych kosztownych rozwiązań w tanim modelu.
Warto dodać jeszcze jedno wyjaśnienie. ADAC zwraca uwagę, że wszystkie auta oceniane są według jednolitego standardu i nie ma różnic ze względu na napęd, klasę pojazdu lub cenę. Ponadto modele elektryczne wcale nie są uznawane za zeroemisyjne. Na podstawie zużycia energii elektrycznej ADAC oblicza zawartość CO2 i substancji zanieczyszczających wytwarzanych w elektrowni zgodnie z aktualnym niemieckim koszykiem energii elektrycznej i uwzględnia je w ocenie środowiskowej ("Well-to-Wheel").
Pięć najlepszych aut według ADAC w 2024 r.
Volkswagen ID.7 Pro — ocena 1,5
Volkswagen ID.7 GTX — ocena 1,5
BMW i5 — ocena 1,6
Porsche Taycan — ocena 1,6
Skoda Enyaq 85x — ocena 1,6
Pięć najgorszych aut według ADAC w 2024 r.
Hyundai i10 — ocena 2,9
Kia Picanto — ocena 2,9
Ssang Yong Torres — ocena 2,9
SsangYong Tivoli — ocena 3,0
Dacia Duster — ocena 4,1