Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > ADAC przetestował 84 samochody. Które auta zachwyciły, które zawiodły?

ADAC przetestował 84 samochody. Które auta zachwyciły, które zawiodły?

Kolejny już raz ADAC opublikował listę najlepszych i najgorszych aut przetestowanych w poprzednim roku. W 2024 r. eksperci niemieckiego automobilklubu ocenili 84 samochody z różnych segmentów i grup cenowych, różniących się nie tylko wielkością, lecz także zastosowanym napędem. Największym zaskoczeniem jest zwycięzca, którym okazał się samochód idealnie nadający się na pojazd rodzinny, a do tego wcale nie należący do klasy aut luksusowych.

Volkswagen ID.7 - zdj. ilustracyjne
Volkswagen ID.7 - zdj. ilustracyjneŹródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
  • ADAC opublikował listę najlepszych i najgorszych aut przetestowanych w 2024 roku
  • 18 z 84 przetestowanych aut otrzymało notę z jedynką przed przecinkiem i aż 74 spośród przetestowanych modeli uznano za dobre
  • Nawet najgorszy z testowanych modeli trudno uznać za potencjalną minę, co potwierdzają sami eksperci z ADAC
  • Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem

Patrząc na to, co oferują dzisiaj producenci aut, można odnieść wrażenie, że samochody od strony funkcjonalnej i techniczne stały się bardzo podobne do siebie i że nie ma między nimi większych różnic. W rzeczywistości tak nie jest, co potwierdzają testy przeprowadzane przez inżynierów z ADAC. Eksperci z niemieckiego automobilklubu w każdym nowym modelu sprawdzają ok. 300 elementów i oceniają użyteczność i funkcjonalność pojazdów, działanie systemów bezpieczeństwa oraz oczywiście mierzą zużycie paliwa/energii, czy też przestrzeń w kabinie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W 2024 r. ADAC przetestował 84 auta. Zwycięzcą jest...

W 2024 r. ADAC przetestował 84 samochody, a uzyskane wyniki potwierdzają, że nawet obecne nowe modele różnią się między sobą dość mocno. Na liście sprawdzonych aut znalazły się zarówno małe modele, jak np. Hyundai i10, jak i drogie sportowe, ot, chociażby elektryczne Porsche Taycan. O tym, że różnice pomiędzy pojazdami są znaczące, świadczy duża rozpiętość ocen końcowych. Najlepszy model zdobył notę 1,5, najgorszy 4,1.

Największym zaskoczeniem okazał się zwycięzca, którym został rodzinny Volkswagen ID.7. "Elektryczny Passat" zdobył notę 1,5 i okazał się lepszy od BMW i5 oraz Porsche Taycana, które uzyskały minimalnie gorszą notę, a nawet od Passata TDI, który zakończył test z oceną 1,8. W ocenie testujących niemal pięciometrowy ID.7 jest wszechstronną konstrukcją, która z jednej strony zapewnia dużo miejsca, a z drugiej przekonuje bezpieczeństwem i cichym, mocnym napędem.

Ten rodzinny Volkswagen w teście zużył 18,1 kWh na 100 km, co zdaniem inżynierów ADAC jest bardzo dobrym wynikiem w odniesieniu do wielkości auta, a uzyskiwany zasięg prawie 500 km sprawia, że auto doskonale nadaje się do użytku na co dzień, bez konieczności godzenia się na kompromisy. Atutem ID.7 jest także dostępna wersja kombi (również ocena 1,5), co nawet dzisiaj jest rzadkością wśród modeli elektrycznych.

Niemal wszystkie przetestowane konstrukcje uznano za dobre. To cieszy

Rewelacyjny wynik ID.7 nie oznacza, że pozostałe z testowanych modeli można uznać za słabe. Okazuje się, że aż 18 aut uzyskało notę z jedynką przed przecinkiem i co ciekawe, na pierwszych siedmiu miejscach znalazły się samochody z napędem... elektrycznym. Tak, tak, nowe modele elektryczne stały się dużo bardziej przydatne w codziennym użytkowaniu, a do tego mają przewagę nad spalinowymi, bo są od nich cichsze, mają bardzo dobre przyspieszenie już od pierwszego biegu i w przeciwieństwie do tradycyjnych konstrukcji nie szarpią skrzynią biegów.

Jak zauważa ADAC, dobrych wiadomości jest więcej. Aż 74 spośród przetestowanych 84 modeli uznano za dobre. Są to modele, które uzyskały ogólną ocenę od 1,6 do 2,5. To oznacza, że niemal każdym modelem z tych przetestowanych w 2024 r. warto się zainteresować i żaden nie powinien przynieść rozczarowania.

Ponad sześć lat to dzisiaj przepaść w świecie motoryzacji

Listę aut przetestowanych w 2024 r. zamyka Dacia Duster. Ale na usprawiedliwienie trzeba dodać, że ADAC sprawdził poprzednią generację, która debiutowała na rynku w 2018 r., a 2024 r. był ostatnim, kiedy trwała jego produkcja. Ostatecznie "stary" Duster uzyskał ocenę 4,1, co pokazuje, jak szybko zmienia się świat motoryzacji. Pomimo współczesnej konstrukcji, poprzednia generacja popularnej Dacii nie nadąża za obecną ofertą, głównie z powodu coraz bardziej rygorystycznych wymagań w odniesieniu do systemów wspomagających. Do tego dochodzi brak możliwości zastosowania niektórych kosztownych rozwiązań w tanim modelu.

Warto dodać jeszcze jedno wyjaśnienie. ADAC zwraca uwagę, że wszystkie auta oceniane są według jednolitego standardu i nie ma różnic ze względu na napęd, klasę pojazdu lub cenę. Ponadto modele elektryczne wcale nie są uznawane za zeroemisyjne. Na podstawie zużycia energii elektrycznej ADAC oblicza zawartość CO2 i substancji zanieczyszczających wytwarzanych w elektrowni zgodnie z aktualnym niemieckim koszykiem energii elektrycznej i uwzględnia je w ocenie środowiskowej ("Well-to-Wheel").

Pięć najlepszych aut według ADAC w 2024 r.

Volkswagen ID.7 Pro ocena 1,5

Volkswagen ID.7 Pro S
Volkswagen ID.7 Pro SŹródło: Volkswagen

Volkswagen ID.7 GTX ocena 1,5

Volkswagen ID.7 GTX
Volkswagen ID.7 GTXŹródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

BMW i5 ocena 1,6

BMW i5
BMW i5Źródło: press.bmwgroup.com

Porsche Taycan — ocena 1,6

2024 Porsche Taycan 4S
2024 Porsche Taycan 4SŹródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Skoda Enyaq 85x — ocena 1,6

Skoda Enyaq iV
Skoda Enyaq iVŹródło: Skoda

Pięć najgorszych aut według ADAC w 2024 r.

Hyundai i10 — ocena 2,9

Hyundai i10
Hyundai i10Źródło: Hyundai

Kia Picanto — ocena 2,9

Kia Picanto (trzecia generacja; wersja po modernizacji z 2024 r.)
Kia Picanto (trzecia generacja; wersja po modernizacji z 2024 r.)Źródło: Kia

Ssang Yong Torres — ocena 2,9

SsangYong Torres
SsangYong TorresŹródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

SsangYong Tivoli — ocena 3,0

SsangYong Tivoli
SsangYong TivoliŹródło: Ssangyong

Dacia Duster — ocena 4,1

Dacia Duster – modny suv w budżetowej cenie, cena od 39 900 zł
Dacia Duster – modny suv w budżetowej cenie, cena od 39 900 złŹródło: Auto Świat
Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków