Auto Świat Wiadomości Aktualności Raport awaryjności 2025. Wiemy, co psuje się w samochodach. Jedna rzecz szczególnie często

Raport awaryjności 2025. Wiemy, co psuje się w samochodach. Jedna rzecz szczególnie często

Z raportu awaryjności wynika, że aż 36 proc. samochodów ulega awarii już w... pierwszym roku po zakupie. Psuje się zwłaszcza jedna rzecz i dotyczy aż 18 proc. zgłaszanych awarii. Mamy pełną listę. Przyda się każdemu, kto planuje zakup samochodu.

Pomoc drogowa, holowanie pojazdów, laweta, zepsuty samochód, auto na lawecie
Krzysztof Grabek / Auto Świat
Pomoc drogowa, holowanie pojazdów, laweta, zepsuty samochód, auto na lawecie

Raport GetHelp.pl zawiera dane i analizy dotyczące różnych modeli i marek, stworzony został na podstawie 50 000 obsłużonych zgłoszeń awarii. Raport obejmuje pojazdy w wieku do 20 lat oraz z przebiegiem do 350 000 km. Eksperci podkreślają, że analiza nie uwzględnia marek: Dodge, Jaguar, Land Rover, Porsche, Infinity, Jeep, Lexus, oraz SsangYong. Rzuca więc bardzo ciekawe światło na polski rynek samochodów.

Po ilu kilometrach najczęściej powstają awarie w samochodach?

Co ciekawe, bardzo dużo usterek i awarii przytrafia się stosunkowo bardzo młodym samochodom, po których byśmy się tego zupełnie nie spodziewali. Aż 21 proc. samochodów nie przejechało nawet... 100 km. Eksperci GetHelp.pl podkreślają, że najwięcej awarii występuje w pierwszych trzech miesiącach i przed przejechaniem pięciu tysięcy km. Tak prezentuje się procent zgłaszanych awarii w ich raporcie:

  • do 1000 km - 21 proc.
  • od 1001 do 2500 km - 18 proc.
  • od 2501 do 5000 km - 21 proc.
  • od 5001 do 10000 km - 23 proc.
  • od 10001 do 20000 km - 14 proc.
  • powyżej 21001 km - 3 proc.

Przeczytaj także: Dostał 5 tys. zł grzywny, bo wyprzedził rowerzystę. Nawet nie najechał na linię ciągłą

Co psuje się najcześciej w samochodach?

Jak wynika ze statystyk GetHelp.pl, najbardziej awaryjnym podzespołem w pojazdach jest silnik. Do najczęstszych usterek należą problemy z tłokami, głowicą czy wypalenie uszczelki pod głowicą. Na drugim miejscu w zestawieniu znajduje się układ doładowania, obejmujący między innymi turbosprężarkę. Trzecie miejsce zajmuje układ oczyszczania spalin, w którym często zawodzą filtr DPF, zawór EGR oraz system AdBlue

- komentuje Dominika Dorobek, ekspertka GetHelp.pl. Tak wyglądają wnioski z raportu:

  • Silnik - 17,55 proc.
  • układ doładowania - 9,46 proc.
  • układ oczyszczania spalin - 9,09 proc.
  • manualna skrzynia biegów - 6,77 proc.
  • układ ogrzewania i klimatyzacji - 6,58 proc.
  • układ chłodzenia - 5,56 proc.
  • układ wtryskowy - 4,57 proc.
  • automatyczna skrzynia biegów - 4,18 proc.
  • układ hybrydowy - 4,08 proc.
  • układ przeniesienia napędu - 3,91 proc.
  • rozrusznik alternator - 3,88 proc.
  • układ zapłonowy - 3,80 proc.
  • układ paliwowy - 3,74 proc.
  • napęd 4x4 - 2,94 proc.
  • układ hamulcowy - 2,81 proc.
  • układ dolotowy - 2,58 proc.
  • obudowa silnika i skrzyni biegów - 1,82 proc.
  • układ smarowania - 1,03 proc.
  • zawieszenie silnika i skrzyni biegów - 0,97 proc.
  • układ napędowy - 0,81 proc.
  • instalacja LPG - 0,10 proc.