Logo
WiadomościAktualnościJuż dzisiaj rozbiorą kawał trasy S8. To pierwsza taka sytuacja w Polsce

Już dzisiaj rozbiorą kawał trasy S8. To pierwsza taka sytuacja w Polsce

Remont zaczyna się dzisiaj. Fragment trasy S8, o który chodzi, to 9 km drogi na odcinku między Polichnem a Studziankami. Wybudowano go 20 lat temu i zdecydowanie kwalifikuje się do wymiany nawierzchni. Tę, eksperymentalnie, wykonano wówczas z betonu. Dziś to materiał powszechnie stosowany przez drogowców w Polsce, ale 20 lat temu rzeczywistość była zupełnie inna. Drogowcy beton zedrą. I co dalej?

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
To ten fragment S8 idzie "do zerwania"
GDDKiA
To ten fragment S8 idzie "do zerwania"

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na kompleksową przebudowę najstarszego fragmentu drogi ekspresowej S8 prowadzącej do Warszawy. Odcinek, liczący dziewięć kilometrów i położony między Polichnem a Studziankami, powstał ponad 20 lat temu jako część testowego projektu. W ramach prac betonowa nawierzchnia zostanie zerwana i zastąpiona nową, ale już nie z betonu. Remont ma potrwać około czterech miesięcy.

Od wtorku (15 lipca) rozpoczynamy prace związane z remontem najstarszego, 9-kilometrowego, betonowego odcinka drogi ekspresowej S8 w kierunku Warszawy, między Polichnem i Studziankami (woj. łódzkie)

- informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w najnowszym komunikacie. To oznacza, że już od dzisiaj kierowców czekają utrudnienia na jednej z najważniejszych ekspresówek w kraju. Na remontowanym odcinku zostanie wprowadzone nowe ograniczenie prędkości.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jak długo potrwają prace na trasie S8?
Jakie ograniczenia prędkości będą wprowadzone podczas remontu?
Kto jest wykonawcą prac na S8?
Dlaczego betonowa nawierzchnia jest zrywany?

Co się będzie działo na trasie S8? Beton ma tu aż 28 cm

Umowa obejmuje przebudowę 9 km betonowego odcinka drogi S8, z możliwością remontu kolejnych 3 km, co łącznie daje 12 km do odnowienia. Realizację prac powierzono firmie Strabag, która wyceniła swoje usługi na 37,1 mln zł. Generalny wykonawca będzie rozbierać betonową nawierzchnię o grubości 28 cm. Zamiast betonu wylany zostanie asfalt. Zakończenie robót uwieńczy odtworzenie oznakowania poziomego w technologii grubowarstwowej.

Dlaczego zrywają kawał trasy S8? To był eksperyment

Odcinek przeznaczony do modernizacji powstał w 2002 r. Przy jego budowie wykorzystano technologię betonu cementowego w ramach eksperymentalnego projektu. GDDKiA zauważa, że zgodnie z planem wytrzymałość tego rozwiązania szacowano na 20 lat. Droga przetrwałaby znacznie dłużej, ale jej kondycja nie jest najlepsza, a w przypadku dróg szybkiego ruchu stan nawierzchni jest niezwykle istotny.

Jak będzie się odbywać ruch na S8 podczas prac?

Podczas realizacji przebudowy ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po jednej jezdni w układzie 1+1 z ograniczeniem prędkości do 80 km na godz. Przewidziane jest także czasowe zamykanie łącznic węzłów na trasie remontowanego odcinka, jednak dostęp do moteli, stacji paliw i innych obiektów infrastruktury pozostanie zapewniony. GDDKiA podkreśla, że prace będą realizowane w trybie ciągłym, przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, także w dni świąteczne.

Dlaczego GGDKiA nie wyleje na S8 betonu?

Decyzja o zmianie technologii wykonania nawierzchni wynika z chęci skrócenia czasu remontu oraz umożliwienia prowadzenia robót etapami. Do tej pory nie decydowano się na zastąpienie betonu asfaltem — przypadek S8 będzie pierwszym takim przypadkiem w Polsce. Łatwo to wytłumaczyć. Drogi betonowe zwykle są trwalsze od asfaltowych (ale i "głośniejsze" i mniej równe), a popularność zaczęły zyskiwać (w przypadku dróg szybkiego ruchu) niecałe 20 lat temu. Po prostu jest za wcześnie, by drogi wykonane w tej technologii wymagały remontu.

Jak długo potrwają prace na drodze S8?

Przewidujemy, że prace zajmą około czterech miesięcy. W trakcie ich realizacji ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po drugiej jezdni, w układzie 1+1 przy ograniczeniu do 80 km na godz. W czasie prowadzonych robót przewiduje się możliwość zamykania łącznic węzłów, które znajdą się na trasie prowadzonego remontu

— informuje komunikat GDDKiA.

Ekspresówka S8, łącząca Warszawę z innymi regionami kraju, stanowi bardzo istotny element sieci komunikacyjnej. Remont ma poprawić komfort jazdy oraz wydłużyć żywotność infrastruktury drogowej na tym kluczowym odcinku.

Powiązane tematy:
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium