Auto Świat Wiadomości Aktualności Najbardziej zakorkowane miasta świata - polskie aglomeracje w czołówce

Najbardziej zakorkowane miasta świata - polskie aglomeracje w czołówce

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

W Warszawie kierowcy tracą w korkach tyle samo czasu, co w Atenach. Po Wrocławiu, Krakowie czy Łodzi podróżuje się gorzej niż w Turynie, Pradze, Genewie, Miami, Waszyngtonie czy Marsylii. Oto najnowszy raport firmy Inrix o drogowych korkach.

Korek na drodze
Auto Świat / Tomasz Okurowski
Korek na drodze
  • Rzadko zdarza się, że w raportach o korkach poświęca się więcej uwagi miastom w Polsce, w najnowszym zestawieniu Inrix nie zabrakło jednak istotnej wzmianki
  • W światowym rankingu sporo zmian - choć Bogota wciąż zajmuje pierwsze miejsce (m.in. ze względu na bardzo wysoki przyrost ludności), to już na kolejnych pozycjach nie zabrakło niespodzianek
  • Aż pięć polskich aglomeracji znalazło się wśród 25 najbardziej zatłoczonych europejskich miast
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Ponad 1000 miast w 50 krajach - tyle ujęto w najnowszym raporcie o najbardziej zakorkowanych aglomeracjach świata w 2020 r. Po raporcie TomTom pora na zestawienie od Inrix, czyli jednego z największych światowych dostawców danych o natężeniu ruchu. Z usług firmy korzysta nie tylko wielu producentów nawigacji GPS, ale także koncerny samochodowe, m.in. Audi, BMW, Ford, Honda, Lexus, Mercedes, Porsche i Toyota.

Przeczytaj też:

W najnowszym raporcie na szczęście nie ograniczono się jedynie do wskazania najbardziej zatłoczonych miast. Skupiono się także na bardzo szczegółowych danych, które mogą zainteresować nie tylko samych kierowców, ale także włodarzy poszczególnych miast. Sprawdzono bowiem średnie prędkości jazdy w godzinach szczytu, jak i poza nimi oraz podczas dojazdów do centrum (tzw. ostatnia mila). Na tym nie koniec.

Ranking najbardziej zakorkowanych polskich miast w 2020 roku

Miejsce w krajuMiejsce na świecieMiastoŚredni czas spędzony w korkach w godzinach szczytu (w skali roku)Prędkość jazdy w godzinach szczytuPrędkość przy dojeździe do celu (tzw. ostatnia mila)
140Warszawa 49 godzin40 km/h (25 mph)32 km/h (20 mph)
242Wrocław 48 godzin32 km/h (20 mph)25 km/h (16 mph)
343Kraków48 godzin41 km/h (26 mph)24 km/h (15 mph)
444Łódź47 godzin 35 km/h (22 mph)32 km/h (20 mph)
5123Poznań29 godzin43 km/h (27 mph)33 km/h (21 mph)
6318Gdańsk14 godziny43 km/h (27 mph)33 km/h (21 mph)
7364Katowice13 godzin46 km/h (29 mph)35 km/h (22 mph)

Wskazano także miejsca, z których najczęściej docierają kierowcy dojeżdżający do poszczególnych miast oraz najczęściej wybierane drogi (z pewnością pomocne także dla zarządców dróg czy planujących budowę np. nowych placówek handlowych). W zestawieniu znalazły się także najczęściej odwiedzane obszary miast, uwzględniając zmiany, jakie zachodzą w wielu lokalizacjach. Coraz częściej bowiem duzi najemcy poszukują biur w dzielnicach dalej położonych od ścisłego centrum.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ranking najbardziej zakorkowanych miast świata w 2020 roku

Miejsce na świecieMiastoŚredni czas spędzony w korkach w godzinach szczytu (w skali roku)Prędkość przy dojeździe do celu (tzw. ostatnia mila)
1Bogota133 godziny17 km/h (11 mph)
2Bukareszt 134 godziny24 km/h (15 mph)
3Nowy Jork100 godzin19 km/h (12 mph)
4Moskwa100 godzin24 km/h (15 mph)
5Filadelfia94 godziny19 km/h (12 mph)
6Paryż88 godzin20 km/h (13 mph)
7Chicago86 godzin24 km/h (15 mph)
8Quito87 godzin17 km/h (11 mph)
9Zagrzeb93 godziny27 km/h (17 mph)
10Cali81 godziny19 km/h (12 mph)

W światowym rankingu sporo zmian. Choć Bogota wciąż zajmuje pierwsze miejsce (m.in. ze względu na bardzo wysoki przyrost ludności), to już na kolejnych pozycjach nie zabrakło niespodzianek. Z pierwszej dziesiątki wypadły m.in. Rio de Janeiro, Meksyk, Londyn, Rzym czy Stambuł. Zadebiutował zaś Bukareszt, lądując od razu na drugim miejscu i wyprzedzając m.in. Nowy Jork czy Moskwę. Autorzy raportu nie kryją, że ogromny wpływ na spore zmiany miała pandemia i związane z nią obostrzenia oraz reorganizacja pracy (szczególnie popularyzacja pracy zdalnej czy tzw. praca hybrydowa).

Rzadko zdarza się, że w raportach o korkach poświęca się więcej uwagi miastom w Polsce. W najnowszym zestawieniu Inrix nie zabrakło jednak istotnej wzmianki. Autorzy stwierdzili, że pojawienie się aż pięciu polskich aglomeracji wśród 25 najbardziej zatłoczonych europejskich miast to dość wyjątkowa sytuacja. Okazało się, że w naszym kraju ruch drogowy nie zmniejszył się jak w innych regionach kontynentu. Odnotowano nawet wyraźne wzrosty. Co więcej, stwierdzono, że Polska „utrzymywała się w ciągu roku na poziomie sprzed pandemii COVID-19 lub nawet jeszcze wyżej”. Czy to zatem powód do dumy czy też niepokoju? Jedno nie pozostawia wątpliwości – dawno nie było tak różnych raportów o korkach.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków