GDDKiA zakończyła właśnie wielomiesięczne pomiary ruchu, na podstawie których będą podejmowane m.in. decyzję o budowie nowych dróg. Badania prowadzone były od początku 2020 r. i pokazują, na których drogach rośnie natężenie ruchu, a gdzie spada.

Okazuje się, że mimo pandemii i nakładanych w 2020 r. ograniczeń w przemieszczaniu się ruch na drogach wcale nie spadł w porównaniu do wyników z 2015 r. Jak to dokładnie wygląda? Nowy średni dobowy ruch roczny (SDRR) wynosi 13 574 pojazdów. To wynik uzyskany na zamiejskiej sieci dróg krajowych. Jak się okazuje, w ciągu 5 lat zanotowaliśmy 21 proc. wzrost tego współczynnika. Z kolei na drogach międzynarodowych SDRR wynosił 25 488 poj./dobę (o 27 proc. więcej niż w 2015 r.). Na pozostałych drogach krajowych to 8746 poj./dobę (wzrost o 15 proc.).

Gdzie ruch jest największy?

Podczas badania wyszły na jaw duże różnice w obciążeniu sieci dróg krajowych w poszczególnych województwach. Największe tężenie ruchu na drogach krajowych, wynoszące ponad 22 000 poj./dobę, wystąpiło w województwie śląskim. Na drugim końcu zestawienia znalazło się z kolei województwo warmińsko-mazurskie z wynikiem poniżej 8000 poj./dobę.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Najbardziej obciążone odcinki dróg krajowych w 2020 - 2021

  • S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Konotopa i Głębocka, SDRR od 104 620 do 197 813 poj./dobę, zależnie od odcinka;
  • S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Warszawa Janki i Opacz, SDRR od 104 869 do 114 959 poj./dobę, zależnie od odcinka;
  • S2, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami na przecięciu z Al. Jerozolimskimi i al. Krakowską, SDRR od 100 461 do 114 288 poj./dobę, zależnie od odcinka;
  • S86, od węzła z ul. Piłsudskiego w Sosnowcu do węzła z Drogową Trasą Średnicową w Katowicach, SDRR = 112 736 poj./dobę;
  • A4, pomiędzy węzłami Katowice Mikołowska i Katowice Murckowska, SDRR = 105 033 poj./dobę.

Największy wzrost ruchu w stosunku do 2015 r.

  • S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Warszawa Janki i Opacz, o ok. 50-80 tys. poj./dobę (ok. 70-280 proc), zależnie od odcinka;
  • S7, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Salomea i Opacz, o ok. 55 tys. poj./dobę (ok. 140 proc.);
  • S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Konotopa i Głębocka, o ok. 25-45 tys. poj./dobę (ok. 25-40 proc.), zależnie od odcinka;
  • A4, pomiędzy węzłami Kraków Południe i Niepołomice, o ok. 30-40 tys. poj./dobę (ok. 60-100 proc), zależnie od odcinka;
  • S6, pomiędzy węzłami Gdańsk Południe i Straszyn, o ok. 32 tys. poj./dobę (ok. 84 proc.);
  • A8, pomiędzy węzłami Wrocław Zachód i Wrocław Stadion, o ok. 26 tys. poj./dobę (ok. 45 proc.).

Największe spadek ruchu w stosunku do 2015 r.

  • DK91 Częstochowa - Podwarpie, o ok. 20-24 tys. poj./dobę (ok. 40-60 proc.), zależnie od odcinka;
  • A1, DK1 Łódź Południe - Kruszyny, o ok. 10-20 tys. poj./dobę (ok. 30-40 proc.), zależnie od odcinka;
  • DK92 Brzeziny - Choszczówka, o ok. 10 tys. poj./dobę (ok. 45 proc.);
  • DK94 Łańcut - Przeworsk, o ok. 7 tys. poj./dobę (ok. 48 proc.);
  • DK15 węzeł Trzebnica - Trzebnica, o ok. 7 tys. poj./dobę (ok. 48 proc.);
  • DK14 Stryków - Łódź, o ok. 6,5 tys. poj./dobę (ok. 30 proc.).
Ładowanie formularza...