Oczywiście jurorami będą nasi Czytelnicy. To oni zdecydują, które auto można obdarzyć tym zaszczytnym tytułem. W tym roku mamy 12 kandydatów. Wybrało je gremium złożone z przedstawicieli PZU SA, ekspertów rynku motoryzacyjnego oraz członkówredakcji "Auto Świata". Kryteria, jakie im postawiliśmy, były bardzo ostre. Uznaliśmy, że bezpieczne auto musi legitymować się przede wszystkim maksymalną oceną w crash-testach przeprowadzanych przez niezależną europejską organizację Euro-NCAP. Przypomnijmy, że tą maksymalną oceną jest 5 gwiazdek za zderzenie offsetowe z odkształcalną barierą. Braliśmy także pod uwagę oceny za zderzenia boczne oraz za ochronę dzieci przewożonych wewnątrz auta, a także pieszych. Bogate wyposażenieOprócz 5 gwiazdek za wyniki crash-testu braliśmy także pod uwagę rozwiązania techniczne oraz bogate wyposażenie gwarantujące wysokie bezpieczeństwo bierne i czynne. To pierwsze zapewniają m.in. poduszki powietrzne i kurtyny boczne, pasy bezpieczeństwa z napinaczami oraz struktura karoserii z odpowiednio zaprojektowanymi strefami kontrolowanego zgniotu. Bezpieczeństwo czynne zapewniają przede wszystkim takie systemy elektroniczne, jak ABS, ASR, ESP, a w najnowszych i najdroższych limuzynach także czujniki zachowania odległości od poprzedzającego auta, nieprzekraczania linii wyznaczających pas ruchu czy radarowy system nocnego widzenia Night Vision.Nasi eksperci nie mieli łatwego zadania, ponieważ większość nowych aut (nominowaliśmy kandydatów tylko spośród tegorocznych nowości) wyposażana jest w wiele elementów zapewniających bezpieczeństwo. Teraz już auta kompaktowe, a nawet z segmentu mini, wyposażane są standardowo w kilka poduszek powietrznych - czołowych i bocznych. Coraz częściej można spotkać także boczne kurtyny powietrzne, a nawet poduszki chroniące kolana kierowcy. Podobnie z systemem antypoślizgowym ABS - jest standardowym wyposażeniem w ogromnej większości nowych modeli. Podobnie będzie, mamy nadzieję, z systemem stabilizacji toru jazdy ESP. Zdecydują CzytelnicyNominowane auta opisywaliśmy wielokrotnie, nasi Czytelnicy nie będą mieli więc kłopotów z ich oceną. Jednak dla przypomnienia publikujemy obok ich zdjęcia, a także króciótkie charakterystyki dotyczące przede wszystkim bezpieczeństwa. Zachęcamy do udziału w plebiscycie. Kupony i numery SMS opublikujemy w najbliższych dwóch numerach "Auto Świata".Nominowani kandydaci do tytułu:BMW 3 - W standardzie airbagi czołowe/boczne/kurtyny, układy ABS i DSC (ESP). 5 gwiazdek w crash-teście, wysoka ochrona dzieci (4 gwiazdki na 5 możliwych), 1 gwiazdka za ochronę pieszych Fiat Croma - ABS i airbagi czołowe/boczne/kurtyny oraz na kolana w standardowym wyposażeniu. 5 gwiazdek w crash-teście, 4 gwiazdki za ochronę dzieci i 1 gwiazdka za ochronę pieszychFiat Grande Punto - 5 gwiazdek w crash-teście, wysoka ochrona dzieci i pieszych (po 3 gwiazdki). W standardowym wyposażeniu ABS oraz 4 airbagiLexus GS - Limuzyna z bardzo bogatym wyposażeniem w zakresie bezpieczeństwa (10 airbagów). 5 gwiazdek w crash-teście, wysoka ochrona dzieci (4 gwiazdki), średnia pieszych (2 gwiazdki)Mazda 5 - 5 gwiazdek w crash-teście, dobra ochrona dzieci (3 gwiazdki) oraz średnia pieszych (2 gwiazdki). W standardowym wyposażeniu poduszki czołowe/boczne/kurtyny oraz ABSMercedes S - Luksusowa limuzyna, w której zamontowano wszelkie możliwe układy i systemy bezpieczeństwa. Crash-testu jeszcze nie przeprowadzono (nominacja warunkowa)Mercedes A - Poduszki czołowe i boczne oraz ABS w standardowym wyposażeniu. 5 gwiazdek w crash-teście. Wysoka ochrona dzieci (4 gwiazdki) oraz średnia pieszych (2 gwiazdki)Opel Zafira - W seryjnym wyposażeniu ABS oraz poduszki czołowe i boczne. 5 gwiazdek w crash-teście, wysoka ochrona przewożonych dzieci (4 gwiazdki) oraz średnia pieszych (2 gwiazdki)Peugeot 1007 - 5 gwiazdek w crash-teście, dobra ochrona dzieci (3 gwiazdki) oraz średnia pieszych (2 gwiazdki). W seryjnym wyposażeniu ABS oraz poduszki czołowe i boczneRenault Clio -W wyposażeniu standardowym układ ABS oraz airbagi czołowe i boczne. 5 gwiazdek w crash-teście, wysoka ochrona dzieci (4 gwiazdki), niska pieszych (1 gwiazdka)Toyota Yaris - 2 poduszki powietrzne w standardzie (kierowcy i pasażera) plus układ ABS. 5 gwiazdek w crash-teście, dobra ochrona dzieci (3 gwiazdki), średnia pieszych (2 gwiazdki)Volkswagen Passat - W seryjnym wyposażeniu ABS oraz ESP,a także poduszki czołowe/boczne/kurtyny. 5 gwiazdek w crash-teście, wysoka ochrona dzieci (4 gwiazdki), średnia pieszych (2 gwiazdki)Wypowiedzi: Stanisław Sewastianowicz, redaktor naczelny "Auto Świata"Technika i edukacja- Z roku na rok rośnie liczba samochodów uzyskujących po 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro-NCAP. Poroducenci dokładają więc wielu starań, by ich auta zapewniały maksymalną ochronę kierowcy i pasażerom. Wzrasta też poziom wyposażenia podnoszącego poziom bezpieczeństwa. Poduszki powietrzne i ABS stają się standardem już w najtańszych na naszym rynku samochodach. Te wszystkie rozwiązania technicznesłużą temu, by na drogach ginęło jak najmniej ludzi. Jednak poza tym potrzebne są wszechstronne działania edukacyjne i prewencyjne podnoszące poziom bezpieczeństwa ruchu. Ich inicjatorami są coraz częściej koncerny motoryzacyjne i firmy ubezpieczeniowe. Wiele inicjatyw podjęło PZU SA. Problematyka bezpieczeństwa ruchu drogowego na stałe gości na łamach naszego tygodnika. Mariusz Mankiewicz, dyrektor DEKRA PolskaPasy i poduszki najwaŻniejsze- Współczesne konstrukcje nadwozi samochodów cechują się wysoką sztywnością, a ich strefy kontrolowanego zgniotu mogą absorbować coraz więcej energii.Oprócz pasa bezpieczeństwa wraz z napinaczem i ogranicznikiem oraz aktywnych zagłówków występuje coraz większa liczba poduszek gazowych. W pojazdach z odkrytym dachem montowane są pałąki ochronne oraz wzmacniana jest konstrukcja ramy szyby czołowej. Systemy bezpieczeństwa czynnego są w stanie skorygować błędy kierowcy jedynie w zakresie obowiązujących praw fizyki.Pamiętajmy, iż opatentowany w 1903 r. pas bezpieczeństwa jest nadal głównym elementem ochrony pasażerów w trakcie kolizji. Cash-testy DEKRY jednoznacznie dowiodły, iżzadziałanie pełnego systemu bezpieczeństwa biernego powoduje, iż szanse przeżycie rosną do ponad 55 proc.Tomasz Tarkowski, Biuro Likwidacji Szkód PZU SAJazda bez ryzyka- Coraz wyższy poziom bezpieczeństwa gwarantowany konstrukcją i wyposażeniem nowoczesnych pojazdów to bardzo dobra wiadomość dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Jednakże rezultaty badań dowodzą, że wynikający z tej sytuacji potencjał redukcji liczby i skutków zdarzeń drogowych jest w dużej mierze niwelowany poprzez nieodpowiedzialne zachowanie kierowców "bezpiecznych" pojazdów. Złudne poczucie bezpieczeństwa wywołane świadomością posiadania systemów wspomagających kierowcę i układów ograniczających skutki wypadków paradoksalnie powoduje często reakcję polegającą na osłabieniu uwagi i zwiększonej skłonności do ryzykownego stylu jazdy. Warto więc pamiętać, że wysoka ocena samochodu w teście zderzeniowym nie jest równoznaczna z gwarancją nieśmiertelności dla jego kierowcy i pasażerów.Wręczanie nagrody w 2004 r.Nagrody wręczane są na corocznych Balach Motoryzacji. W zeszłym roku statuetkę dla Najbezpieczniejszego Samochodu Roku przekazywałRyszard Bociągz zarządu PZU SA (po lewej) dr Jerzemu Krężlewskiemu z Kulczyk Tradex. Zwycięzcą zostało Audi A6. Laureatami wcześniejszych edycji były Toyota Avensis i Renault Mégane.Fundatorem nagród jest PZU SA1 telewizor Panasonic 32 cale5 palmtopów Acer5 radioodtwarzaczy samochodowych Sony10 telefonów Nokia 68103 zestawy kina domowego Panasonic6 aparatów cyfrowych Panasonic