Jeśli jesteś taki, jak większość rodziców, to nie jesteś pewien, czy twoje dziecko jest już gotowe. Czy zachowa ostrożność podczas nauki? Czy posłucha twoich zaleceń? Czy też będzie pędzić po szosie w samochodzie wyładowanym kolegami?Na zdjęciach: Najmocniejsze samochodyNa zdjęciach: 20 najniebezpieczniejszych samochodów

Umówmy się co do jednego: to jak jeździsz ma o wiele większy wpływ na twoje bezpieczeństwo niż to czym jeździsz. Najsolidniejszy i najbardziej nowoczesny pojazd na świecie to nadal potencjalna pułapka w rękach niecierpliwego lub ograniczonego kierowcy, a klasyk ze 150 tys. kilometrów na liczniku może nadal służyć do bezpiecznej komunikacji.

Jednak, jeśli chodzi o wybór samochodu dla początkującego kierowcy, większość rodziców przyzna, że najlepsze będą samochody oferujące najwięcej zabezpieczeń. Zakup samochodu o ponadprzeciętnych wynikach w crash-testach i oferującego osiem poduszek powietrznych zwiększy szanse twojego dziecka na przetrwanie wypadku i nieco uspokoi twoje nerwy.

Mając to na uwadze, podczas tworzenia naszej listy przyjrzeliśmy się modelom na rok 2008 oferującym wszechstronne zabezpieczenia w czterech klasach pojazdów: auta kompaktowe, średnie i duże sedany oraz kompaktowe SUV’y. Wykluczyliśmy auta mini-kompaktowe; pomimo niskiej ceny i ekonomiczności, jako klasa są one obarczone największym wskaźnikiem śmiertelności wśród samochodów osobowych i ciężarowych. Każdy z 12 wybranych pojazdów otrzymał cztery lub pięć gwiazdek w rządowych testach zderzeniowych. Wszystkie mają też kurtynowe poduszki powietrzne i elektroniczną kontrolę stabilności w standardzie lub jako wyposażenie dodatkowe.

Oprócz bezpieczeństwa, samochody dla młodych kierowców muszą cechować się niską ceną, małym zużyciem paliwa i ogólnie korzystnym stosunkiem ceny do jakości. Uznaliśmy, że maksymalna cena za wersje podstawową nie może przekroczyć 25 000 dolarów, czyli znacznie mniej, niż średni koszt nowego samochodu. Każdy z modeli odznacza się przeciętnym lub niższym zużyciem paliwa niż średnia wartość w danej klasie, w oparciu o dane federalne. Każdy pojazd osiągnął też przeciętne lub wyższe noty za łączne koszty utrzymania - takie jak paliwo, ubezpieczenie, finansowanie, koszty napraw i konserwacji oraz spadek wartości - danych dostarczył Vincentric, firma z Michigan analizująca koszty utrzymania pojazdów.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Rodzice pragnący zapewnić swoim pociechom maksymalnie bezpieczną jazdę muszą wybierać między sprzecznymi cechami. Minikompakty są często najtańsze, lecz niezbyt dobrze sprawują się podczas wypadku.

Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), który przeprowadza własne crash-testy i prowadzi rankingi, przyjął twarde stanowisko: młodym kierowcom odradza auta małe i SUV’y. Russ Rader, rzecznik IIHS, mówi, że jego instytut zaleca wybór średnich lub dużych sedanów, przy czym te ostatnie uznawane są za najbezpieczniejsze.

"Duże i nudne auta są najlepsze dla nastolatków", stwierdza Rader. "Pojazdy, które sami by wybrali prawie na pewną będą właśnie tymi, których powinni unikać".

Poza zapiętymi pasami, to ESC jest obecnie uważany za najlepsze zabezpieczenie kierowcy. Elektroniczna kontrola stabilności pojazdu faktycznie pomaga zapobiegać wypadkom niezawodnie przewidując i zapobiegając utracie przyczepności - czyli czemuś, z czym niedoświadczeni kierowcy nie potrafią sobie poradzić.

Badania IIHS-porównujące modele z ESC i bez niego-wykazały, że układ ESC redukuje liczbę wypadków o ponad 40%, a wypadków śmiertelnych o 56%. Prognozy informują nas, że wyposażenie wszystkich samochodów w ESC pozwoliłoby uniknąć 10 000 z 34 000 wypadków, do których dochodzi w ciągu roku.

Subaru Impreza 2008, jeden z trzech kompaktów na naszej liście to pierwszy i jedyny samochód kompaktowy, który otrzymał od IIHS miano najbezpieczniejszego samochodu. Wyróżnienie to jest przyznawane pojazdom, które otrzymały maksymalną liczbę punktów za zderzenia czołowe, boczne i tylne, mają skutecznie działające zagłówki, boczne poduszki powietrzne chroniące głowę i ESC.Na zdjęciach: Najmocniejsze samochodyNa zdjęciach: 20 najniebezpieczniejszych samochodów

Wśród kompaktowych SUV’ów, Honda CR-V i Element widocznie skorzystały na dążeniach producenta do zostania liderem przemysłu w dziedzinie bezpieczeństwa. Rozwiązania zastosowane w tych samochodach obejmują zaawansowane konfiguracje nadwozia, które mają również chronić pieszych. CR-V i Element wyposażone w opcjonalny ESC również otrzymały tytuł najbezpieczniejszego samochodu od IIHS.

Rodzicom, których nie stać na zakup nowego pojazdu, IIHS zaleca zakup używanego samochodu (średniego lub dużego) wyposażonego w jak najwięcej nowoczesnych zabezpieczeń.

Pamiętaj o benzynie

Przy cenach benzyny rzędu 3 i więcej dolarów za galon, miesięczne wydatki na paliwo do typowego nowego samochodu wynoszą 110 dolarów, a w przypadku SUV’ów i minivanów jest to nawet 145 dolarów. Więc dla młodych kierowców o ograniczonym budżecie i tendencji do pożyczania pieniędzy od rodziców, potwór pochłaniający ogromne ilości paliwa nie jest najlepszą opcją.

I znów rodzice stają przed koniecznością zbilansowania potrzeb: minikompakty może i palą mało, lecz pod względem zabezpieczenia przed skutkami wypadków nie mogą rywalizować z dużymi samochodami, które z zasady mają większy apetyt na paliwo.

Jako średniej wielkości sedan, Toyota Prius łączy w sobie bezpieczeństwo dużego samochodu z najmniejszym w swojej klasie spalaniem: według norm EPA jest to 48/45 mil na galon w cyklu mieszanym. Rodzice, którzy zdecydują się na pełnowymiarowego sedana mogą zakupić Chevroleta Impalę, który potrafi przejechać 29 mil trasy na galonie paliwa, a dysponuje 3,5 litrowym silnikiem V6.

Najcenniejsi gracze

Pierwszy pojazd to coś więcej, niż lekcja odpowiedzialnej jazdy. Sprytni rodzice dołączą samochód do reszty atrybutów dorosłego świata, takich jak miesięczne rachunki, terminowe spłaty kredytów i odpowiedzialność finansowa. Jeśli rodzice pokrywają całość lub część miesięcznych rat, młody kierowca może zostać obciążony pilnowaniem terminów, załatwianiem ubezpieczenia lub płaceniem za benzynę i naprawy.

David Wurster, rzecznik Vincentric, mówi, że zachęcenie dziecka do ogólnego pokrywania kosztów eksploatacji pojazdu-takich jak paliwo, ubezpieczenie, naprawy i amortyzacja-a nie tylko do regulowania comiesięcznych opłat, nie tylko przyniesie oszczędności, ale zapewni też cenną edukację finansową.

"Jeśli początkujący kierowca przekona się ile kosztuje utrzymanie pojazdu, to może zastanowi się, czy warto narażać na szwank swój budżet", mówi Wurster. "Młodzi miłośnicy motoryzacji przekonają się wtedy, że fakt dysponowania środkami na zakup jakiejś rzeczy nie oznacza, że warto ją kupować".

Od trzech lat Honda Civic zwycięża w klasie kompaktów dla młodych kierowców w badaniu Najlepsza Wartość w Ameryce prowadzonym przez Vincentric, dzięki swojej niskiej cenie, niskim kosztom eksploatacyjnym i niesamowicie wysokiej wartości odsprzedaży.

Natomiast Honda Accord pobiła konkurencję w klasie samochodów średniej wielkości w kategorii najwyższej wartości rezydualnej prognozowanej przez Automotive Lease Guide, organizację zajmującą się śledzeniem deprecjacji pojazdów; ogólnie, cała gama Hondy zajmuje pierwsze miejsce wśród nie-luksusowych marek w kategorii przewidywanej wartości rezydualnej.