• W ciągu pierwszych 5 miesięcy tego roku Lamborghini sprzedało dwa Urusy
  • Jedną z najszybciej rosnących marek jest Jeep
  • W Europie Polska zajmuje 7 miejsce pod względem liczby sprzedanych nowych aut

Liderem po pierwszych pięciu miesiącach br. jest Volkswagen, z olbrzymią przewagą nad rywalami. Renault wyprzedził Forda i zajmuje w rankingu drugie miejsce. Wśród modeli prowadzi Volkswagen Golf, jako jedyny model z pierwszej piątki rankingu JATO Dynamics sprzedaje się lepiej niż w okresie I-V rok temu.

Jeśli spojrzymy na maj 2018 okaże się, że równie dobry dla branży motoryzacyjnej piąty miesiąc roku miał miejsce w 2007 roku. Mimo to europejskie rynki nie notują już tak dynamicznego wzrostu jak w minionych miesiącach. Można powiedzieć, że popyt na nowe samochody się ustabilizował. Wciąż ogromnym powodzeniem cieszą się SUV-y, które tylko w maju zanotowały wzrost liczby rejestracji o 24,2%. Spore zasługi mają tu małe SUV-y, wśród których najlepiej sprzedają się Renault Captur i Dacia Duster, ale swoje dołożyły również Volkswagen T-Roc, Citroen C3 Aircross i Opel Crossland. Kompaktowe auta tego segmentu sprzedają się równie dobrze – od stycznia do maja zarejestrowano w Europie 208 600 tych aut – o 23% więcej niż w tym samym okresie 2017 roku. Tu prym wiodą Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan i Peugeot 3008.

Wśród marek Volkswagen, jest – obok Peugeota i Skody – w trójce marek, które zanotowały wzrost liczby rejestracji nowych aut. Rekordy nadal bije Jeep, w okresie I-V 2018 zarejestrowano o 2/3 aut tej marki więcej niż rok temu. Warto zauważyć także dwucyfrowe wzrosty Dacii i Mitsubishi.

Volkswagen Golf, mimo że w maju zanotował lekki spadek zainteresowania, wciąż jest niezagrożonym liderem zestawienia modeli, przygotowanego przez JATO Dynamics. Od stycznia do maja zarejestrowano w Europie ponad 213 tys. Golfów – o niemal 11% więcej niż w tym samym okresie rok temu. W czołówce na plusie są jeszcze tylko Peugeot 208, Ford Focus i Skoda Octavia. Peugeot 3008 zajmuje w rankingu 15. lokatę, ale wzrost zainteresowania tym modelem jest imponujący – 49,6% to zdecydowanie największy przyrost wśród aut z Top25 w Europie. Na sporym plusie jest też Dacia Duster (+28,5%), Ford Kuga (+14,5%) i Toyota Yaris (+13,8%). Na przeciwnym biegunie są Opel Astra (-33,2%), Opel Corsa (-18,1%) i Fiat Panda (-16,9%).

Gdy spojrzymy na liczbę rejestracji w poszczególnych krajach okaże się, że Polska znalazła się na siódmym miejscu w Europie, zarówno w rankingu za maj, jak i okres I-V 2018. W maju zarejestrowano w Polsce 43 353 nowe auta, a od stycznia – 226 948. Pod względem wzrostu zainteresowania nowymi autami (+10,1% w porównaniu do okresu I-V 2017) wyprzedzają nas tylko mniej chłonne od naszego rynki: Rumunia (+29,3%), Litwa (+25,7%), Grecja (+23,7%) i Holandia (+12,2%).

Powoli, ale systematycznie wzrasta aut zasilanych alternatywnymi źródłami energii, takich jak hybrydy, hybrydy PHEV i elektryczne. W maju 2018 ich udział w rynku wynosił 5,3%, podczas gdy rok wcześniej – 4,2%. W. tradycyjnych napędach górą są jednostki benzynowe – 56% w liczbie rejestracji nowych aut maju 2018, diesle mają 36% rynku.

Z majowych ciekawostek – w Europie zarejestrowano 20 egzemplarzy Ferrari Portofino, 22 Jaguary I-Pace, 194 Alpine A110, 27 Rolls-Royce’ów Phantom i… 2 sztuki Lamborghini Urus.

TOP25 nowych aut w Europie według marek I-V 2018

Foto: Onet