- Przejścia dla zwierząt mogą przydać się wojskowym w przemieszczaniu nawet najcięższego sprzętu
- Nowo budowane miejsca obsługi podróżnych wzbogaca się o takie dodatki jak place zabaw czy siłownie na wolnym powietrzu
- Na drogach krajowych pojawiają się specjalistyczne pojazdy z laserami i georadarami do kontroli nawierzchni
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Droga to nie wszystko, równie ważna jest przydrożna infrastruktura, dzięki której możemy podróżować bezpiecznie i wygodnie. Jest gdzie odpocząć, zatankować, doładować prądu, zjeść, a nawet zadbać o odpowiednią muskulaturę. Potrzeby zmotoryzowanych to jednak nie wszystko.
Nie zapomniano także o zwierzętach. GDDKiA coraz chętniej wspomina o inwestycjach poczynionych w udogodnienia dla zwierzyny. Pomyślano o potrzebach migracyjnych jeleni, łosi czy żubrów, a także borsuków, lisów, wydr czy wszelkich płazów (z myślą o nich powstają specjalne półki przy ciekach wodnych). Do wyboru są przejścia dolne, jak i górne. Szczególnie te drugie zasługują na uwagę, gdyż są wyróżnione jako obiekty inżynierskie o strategicznym znaczeniu.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Nie jest tajemnicą, że szerokie przejścia można wykorzystać do przemieszczania wojskowego sprzętu. Czołg czy ciężki transporter powinien pokonać charakterystyczne górne przejście bez obawy o zawalenie konstrukcji i zablokowanie drogi szybkiego ruchu.
A co jeszcze można spotkać przy trasach w Polsce? W galerii pokazujemy kilkanaście przykładów tego, co budują drogowcy przy okazji wytyczania nowej drogi.
Z takich przejść skorzystają nie tylko zwierzęta, ale i wojsko.
Elektroniczne tablice, czyli znaki o zmiennej treści. Zwykle pojawia się na nich numer telefonu informacji drogowej (19 111). Bywa jednak, że operator wybierze wyświetlanie znaków zakazu, ostrzeżeń o remontach czy korkach lub informacji o objazdach.
Charakterystyczne pojazdy pojawią się w maju w okolicach Mławy, Strzegowa i Olsztyna. Wyposażone w georadary posłużą do rozpoznania grubości oraz jakości warstwy konstrukcji wybudowanej drogi. Wszystko w ramach programu zapewnienia jakości nowych tras w Polsce.
Bramownica służy wymuszeniu wyższego lotu, by nietoperze mogły swobodnie migrować na żerowiska.
Zwykle używa się określenia system odwodnienia pasa drogowego - to nic innego jak pakiet rozwiązań, by jak najszybciej odprowadzić wodę z drogi. Stąd przy trasach powstaje kanalizacja deszczowa lub odbiorniki, czyli rowy odwadniające, studnie chłonne i muldy podłużne. Stosuje się także tzw. osadniki i piaskowniki, gdzie gromadzą się zawiesiny i substancje ropopochodne. Co ciekawe, stosowne instalacje wymagają niekiedy pozwoleń wodnoprawnych. Oddział GDDKiA we Wrocławiu zdobył już ponad 170 stosownych licencji.
Charakterystyczne kamery (oznakowane tabliczką GPR) służą do nagrywania przejazdów w wybranych miejscach w kraju. To na ich podstawie GDDKiA szacuje natężenie ruchu na wybranych drogach. Harmonogram badań w 2021 r. można znaleźć na stronie drogowej dyrekcji.
GDDKiA prowadzi monitoring przejść. Stąd na zdjęciach często udaje się zarejestrować zwierzynę.
Wzdłuż nowych tras powstają także drogi dla rowerzystów. W ramach zarządu GDDKiA jest już 817,8 km ścieżek rowerowych. Najwięcej wydzielono w mazowieckim i podlaskim.
Przepust dla średniej zwierzyny. Zwykle korzystają z nich sarny i dziki.
Oto jeden z elementów infrastruktury miejsc obsługi podróżnych (MOP). Można z niej skorzystać, podróżując lubuskim odcinkiem trasy S3.
22 przejścia dla dużych zwierząt, 9 dla średnich oraz 112 dla małych i płazów - tyle wybudowano przy drodze ekspresowej S6 łączącej Szczecin z Koszalinem. Zgodnie z zaleceniami największe z dolnych przejść mierzą co najmniej 15 m szerokości i 3,5 m wysokości. Podobne znajdziemy w całej Polsce.
Stacje pomiarowe dla centrów zarządzania ruchem. Wzdłuż autostrad A1 i A2 powstaje infrastruktura z kamerami, stacjami meteorologicznymi, pomiarem odcinkowym i urządzeniami do wykrywania większego natężenia ruchu, jazdy pod prąd czy znaczącego pogorszenia pogody. Wszystko po to, by lepiej kontrolować ruch na drogach.
Diagnostyka nawierzchni. Charakterystyczne samochody wyposażone w urządzenia laserowe RSP służą do badań równości drogi i tekstury nawierzchni. Pilotażowe badania sprzętu i dróg zaplanowano na maj 2021 r. Samochody z aparaturą można spotkać w okolicach Radzymina.
W ciągu dróg ekspresowych są również ścieżki rowerowe. Tylko na samym Mazowszu przygotowano aż 34,5 km tras rowerowych wzdłuż dróg szybkiego ruchu. Podobne znajdziemy jeszcze w 5 województwach: podlaskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim, śląskim i lubelskim.
Stacja dla aut elektrycznych. Zasadniczo nic szczególnego w dobie mody na elektromobilność. Łatwo jednak zapomnieć o tym, że jeszcze niedawno znalezienie stacji ładowania dla aut elektrycznych było nie lada wyzwaniem poza dużymi miastami. Obecnie trwają postępowania na kolejne dzierżawy części miejsc obsługi podróżnych (MOP), by stawiać nowe punkty ładowania przy drogach ekspresowych czy autostradach.
Przejście górne. Miejsca jest mnóstwo. Zwykle korzystają z nich żubry, łosie, jelenie oraz wilki.
GDDKiA prowadzi monitoring przejść. Stąd na zdjęciach często udaje się zarejestrować zwierzynę.
Przepust dla małych zwierząt. Widoczne półki po obu stronach przygotowano dla płazów. Na liście użytkowników GDDKiA wskazuje także: borsuki, lisy, wydry i gryzonie.