Auto Świat Wiadomości Aktualności Niemcy podnoszą opłaty za korzystanie z autostrad. Transportowcy przerażeni

Niemcy podnoszą opłaty za korzystanie z autostrad. Transportowcy przerażeni

Korzystanie z niemieckich autostrad zrobi się bardzo drogie. Na razie podwyżka dotknie pojazdy o dmc powyżej 7,5 tony, ale w przyszłości odczują ją też dotkliwie nawet przewoźnicy korzystający z większych busów. Odpowiadamy, od kiedy rosną opłaty i o ile więcej trzeba będzie zapłacić za przejazd po niemieckich autostradach?

Niemiecka autostrada - zdjęcie ilustracyjne
Niemiecka autostrada - zdjęcie ilustracyjneVanderWolf Images / Shutterstock

Już od 1 grudnia gwałtownie wzrosną opłaty za korzystanie z niemieckich autostrad i dróg wyższych kategorii. To efekt wprowadzenia dodatkowej opłaty za emisję dwutlenku węgla przez pojazdy. Skala podwyżek jest jednak szokująca – jej średnia wysokość to aż 83 proc. (wzrost zależy od typu pojazdu i jego klasy emisji spalin). I tak na przykład w przypadku ciężarówki w klasie emisji CO₂ 1 opłata drogowa wzrasta z 12,30 euro za 100 kilometrów do 22,40 euro. W przypadku ciężarówki CO₂ klasy 7 opłata drogowa wzrasta z 12,30 euro za 100 kilometrów do 32,60 euro. Przy niskich marżach w transporcie to bardzo duża zmiana.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Można domniemywać, że duże firmy raczej sobie poradzą, ale dla mniejszych z nich, podniesienie cen o prawie sto proc. może okazać się poważnym ciosem. Z przytaczanych przez serwis wnp.pl wypowiedzi przewoźników wynika, że dla najbardziej typowych transportów, niemieckie podwyżki oznaczają, że firmy niebezpiecznie mogą zbliżyć się do momentu, w którym nie będą mieć marży.

To jednak nie koniec podwyżek, w przyszłym roku, od lipca mają one dotknąć nie tylko jak dotychczas pojazdy o dmc powyżej 7,5 tony, ale także te mające dmc od 3,5 do 7,5 tony.

Porównanie stawek za przejazd niemieckimi autostradami
Pojazd/norma emisyjna dmc 7,5 do <11,99 t dmc 12 t do 18 t dmc >18 t do 3 osi dmc >18 t do 4 osi  >18 t mit 5 oder mehr Achsen
  Nowa stawka (w eurocentach) Stara stawka (w eurocentach) Nowa stawka (w eurocentach) Stara stawka (w eurocentach) neu
Euro VI 17,8 9,8 24,0 14,0 30,5
Euro V/EEV 20,6 12,6 27,7 17,7 35,5
Euro IV 22,2 14,2 28,8 18,8 37,3
Euro III 25,1 17,1 33,0 22,6 43,1
Euro II 27,6 19,6 35,0 24,6 46,1
Euro I/O 27,7 19,7 35,2 24,8 48,6
Bezemisyjne 0 0 0 0 0

Dla branży transportowej to fatalne informacje, bo i bez tego w ostatnim czasie, z racji zastoju na rynku zleceń było niewiele, a przez wcześniejsze wzrosty kosztów, wielu przewoźników funkcjonowało na granicy opłacalności. Zmiany te mogą przełożyć się na wzrosty cen towarów również w polskich sklepach. Co więcej, przez najbliższe dwa tygodnie trzeba się liczyć ze wzmożonym ruchem ciężarówek na drogach – wiele firm chce wykonać zlecone transporty jeszcze przed wejściem w życie podwyżek.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków