- GDDKiA ogłosiła wykonawców przygotowań dwóch odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej: Bielsko-Biała – Bulowice (16,9 km) i Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska (21 km)
- Droga ekspresowa S52 o długości 61 km połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, z 12 węzłami drogowymi i licznymi obiektami inżynierskimi
- Odcinek Bielsko-Biała – Bulowice odciąży DK52, gdzie ruch wynosi nawet 19 tys. pojazdów dziennie, oraz powstaną tam dwa MOP-y i most na Sole
Poznaliśmy wykonawców prac przygotowawczych dla dwóch kluczowych fragmentów Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). Chodzi o odcinki Bielsko-Biała – Bulowice (16,9 km) oraz Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska (21 km). Jeśli nie będzie odwołań, umowy z wykonawcami zostaną podpisane już w maju.
Przeczytaj także: Mój sąsiad kupił nowy chiński motocykl. Z kolegami motocyklistami (na siłę) znaleźli jeden minus
Co się dzieje na budowie drogi S52? Dwa nowe odcinki
Oba przetargi przyciągnęły liczne oferty. W przypadku odcinka Bielsko-Biała – Bulowice swoje propozycje złożyło aż 10 firm. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma Voessing, wyceniając swoje usługi na 31,3 mln zł. Z kolei dla odcinka Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska wpłynęło aż 13 ofert, a zwycięzcą okazał się Multiconsult z propozycją za 43 mln zł.
Na liczącym 16,9 km odcinku S52 Bielsko-Biała - Bulowice powstaną trzy węzły drogowe:
- - Kozy (skrzyżowanie z ul. Przecznia),
- - Kęty (przecięcie z DK52 na granicy Śląska i Małopolski),
- - Bulowice (skrzyżowanie z DK52 w rejonie ul. Świerkowej).
Projekt przewiduje budowę 21 obiektów inżynierskich, w tym mostów, wiaduktów i estakad. Największą konstrukcją będzie most na Sole w Kobiernicach, który osiągnie długość około kilometra. Dodatkowo w Kobiernicach powstaną dwa MOP-y (Miejsca Obsługi Podróżnych), a odpowiedni odbiór wody deszczowej zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 mln litrów.
Ten fragment BDI odciąży ruch na obecnej DK52, która pomiędzy Bielskiem-Białą a Andrychowem jest jedną z najbardziej obciążonych tras w regionie. Natężenie ruchu wynosi tu od 13 tys. pojazdów dziennie w rejonie Bulowic do prawie 19 tys. w okolicach Bielska-Białej.
Drugi odcinek będzie miał aż 21 km. I jeszcze większą liczbę obiektów
Odcinek Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska to najdłuższy fragment BDI, obejmujący 1/3 całej trasy. Powstanie tu aż pięć węzłów drogowych:
- Chocznia,
- Wadowice,
- Jaroszowice,
- Kalwaria Północ,
- -Kalwaria Wschód.
Między węzłami w Kalwarii zaplanowano także MOP. Na tym 21-kilometrowym odcinku zbudowanych zostanie aż 43 obiekty inżynierskie, co daje średnio dwa mosty, wiadukty lub estakady na każdy kilometr trasy. Dodatkowo powstanie 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 9,3 mln litrów, z czego największy pomieści 1,6 mln litrów deszczówki.
Ten fragment trasy odciąży Wadowice, wyprowadzając z miasta ruch tranzytowy. Obecnie przez DK52 przejeżdża tu średnio ponad 15 tys. pojazdów dziennie.
S52 to bardzo ważna i ciekawa droga. 6,6 tys. odwiertów
W ramach przygotowań do budowy całej BDI wykonanych zostanie ponad 6,6 tys. odwiertów geologicznych oraz prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertów wyniesie 11 m, choć w razie potrzeby może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest szczegółowe określenie warunków geologicznych, w tym nośności gruntu.
Droga ekspresowa S52, znana jako Beskidzka Droga Integracyjna, połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, przebiegając przez Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską. Trasa o długości 61 km będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Łącznie powstanie 12 węzłów drogowych, a cała inwestycja realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.
Obecnie S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki:
- od Cieszyna do Bielska-Białej,
- od węzła Balice I do węzła Modlniczka,
- Północną Obwodnicę Krakowa, oddaną do użytku w grudniu 2024 roku.
Wnioski o decyzje ZRID dla pozostałych odcinków planowane są na 2027 rok, po czym ogłoszone zostaną przetargi na realizację. Budowa BDI to inwestycja, która znacząco poprawi komunikację w regionie i odciąży istniejącą DK52.