Można zauważyć przynajmniej dwie rynkowe szkoły, dotyczące tworzenia specyfikacji nowych aut. Przeważnie europejscy producenci oferują wersje bazowe lub linie wyposażeniowe, które następnie przyszły właściciel może samodzielnie skonfigurować, doposażać w zasadzie bez ograniczeń. To z pozoru dobre rozwiązanie, o ile rzeczywiście wiemy czego chcemy. Z drugiej strony można się mocno zdziwić, spoglądając na podsumowanie konfigurowanego pojazdu, ponieważ każda dodatkowa opcja wymaga dopłaty.

Z kolei marki japońskie preferują gotowe już poziomy wyposażenia, do których możemy ewentualnie dokupić dostępne pakiety opcji. To zdecydowanie szybszy i łatwiejszy sposób (bardziej przejrzysty) niż studiowanie całej oferty, a także korzystniejszy cenowo niż wybieranie pojedynczych elementów. Dobry przykład tego drugiego podejścia stanowi polska oferta Mazdy CX-30. Warto ją dokładniej sprawdzić, bo można się pozytywnie zaskoczyć.

Mazda CX-30 Foto: Auto Świat
Mazda CX-30

To cena ostateczna ma największe znaczenie

O tworzeniu specyfikacji modeli w polskich salonach rozmawiamy z Mateuszem Jagodzińskim, Product & Training Managerem Mazda Motor Poland. „Wraz z wprowadzeniem na rynek modeli nowej generacji, postawiliśmy sobie poprzeczkę wyjątkowo wysoko. Naszym celem było stworzenie gamy samochodów z najbogatszym wyposażeniem w standardzie na rynku. Patrząc na elementy wyposażenia bazowych wersji Mazdy 3 czy CX-30, odnajdziemy tam imponujący przekrój elementów standardowych, za które w markach konkurencyjnych trzeba dopłacać”.

Świadomi klienci coraz rzadziej dają się już złapać na haczyk „ceny od”, która dobrze wygląda tylko w reklamie. W rezultacie taki samochód wymaga poważnego doposażenia, by spełniać dzisiejsze oczekiwania (mieć klimatyzację czy chociaż podstawowy system multimedialny oraz łączność ze smartfonem). Następnie okazuje się, że nie ma on już nic wspólnego z pierwotną ofertą, która nas zainteresowała.

Mazda CX-30 Foto: Auto Świat
Mazda CX-30

„Właśnie dlatego konstrukcja naszej gamy nie przewiduje wersji, które kusząc niską ceną, wymagają finalnie dołożenia wielu płatnych opcji. Z jednej strony oszczędza to Klientowi czas podczas konfiguracji wymarzonego samochodu, a dodatkowo wpływa korzystnie na wartość rezydualną samochodu, która bazuje na jego wyposażeniu standardowym” - zauważa Jagodziński.

Konkurencja nie oferuje tyle w standardzie

Mazda CX-30, czyli jeden z najnowszych modeli marki, wyróżnia się seryjnym bogatym pakietem systemów bezpieczeństwa (m.in. aktywny tempomat, system kontroli martwego pola czy asystenta utrzymania w pasie ruchu) oraz szerokim zakresem funkcji poprawiających komfort prowadzenia (np. kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie, cyfrowe zegary na desce rozdzielczej czy sterowany pokrętłem HMI multimedialny system rozrywki i łączności Mazda Connect z panoramicznym ekranem o przekątnej 8,8”, współpracujący z nawigacją satelitarną i interfejsem Android Auto i Apple CarPlay. Należy przyznać, że to bardzo bogate wyposażenie standardowe.

Mateusz Jagodziński wyjaśnia - „Tak przygotowana oferta produktowa daje pewność każdemu naszemu Klientowi, że wybierając nawet bazowy poziom wyposażenia, odnajdzie w swoim nowym samochodzie wszystko, co niezbędne, by cieszyć się przyjemnością prowadzenia Mazdy”.

Salon Mazdy Foto: Auto Świat
Salon Mazdy

Niezwykle istotne postrzeganie marki

Co kraj, to obyczaj i inna specyfika rynku, więc wielu importerów dostosowuje do niej specyfikacje oferowanych modeli. To samo auto może znacznie różnić się pod względem wyposażenia w zależności od miejsca, w którym jest sprzedawane. Jagodziński dodaje, że w Maździe „każdy europejski rynek ma dowolność w zakresie kompletacji wyposażenia poszczególnych modeli. Analizując oczekiwania Klientów na polskim rynku, wzięliśmy pod uwagę m.in. historyczną sprzedaż, która wyraźnie wskazuje, że chętniej wybierają oni bogatsze wersje wyposażenia, które charakteryzują się najlepszym stosunkiem ceny do oferowanego wyposażenia” .

„Widzimy jednocześnie, że taka strategia skutecznie wpływa na postrzeganie naszej marki w Polsce – Klienci, doceniając przejrzystość naszej gamy i imponujące wyposażenie standardowe, częściej niż na innych europejskich rynkach umieszczają Mazdę w swoich koszykach zakupowych wraz z markami premium” - podsumowuje Mateusz Jagodziński, Product & Training Manager w Mazda Motor Poland.

Dowiedz się więcej o Mazdzie CX-30 - sprawdź ofertę

Mazda CX-30 Foto: Auto Świat
Mazda CX-30