• Maksymalna prędkość, jaką może rozwijać hulajnoga elektryczna to – zgodnie z nowymi przepisami – 20 km/h
  • Maksymalna masa hulajnogi elektrycznej to 30 kg
  • Jeśli chodzi o obowiązkowe wyposażenie hulajnogi elektrycznej to jest ono zbliżone do obowiązkowego wyposażenia roweru
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Dotychczas jedyną, bardzo ogólną definicję hulajnogi elektrycznej można było znaleźć w Kodeksie drogowym:

Prawo o ruchu drogowym mówi wprawdzie o maksymalnej prędkości, z jaką wolno jechać na hulajnodze elektrycznej, ale limit prędkości wynikający z przepisów nie znaczy, że hulajnoga elektryczna nie może mieć wyższych osiągów. To tak jak z samochodami: choć najwyższa maksymalna prędkość dozwolona na autostradzie to 140 km/h, to każdy, kogo stać, może kupić sobie auto mogące rozpędzić się do 250 km/h albo nawet szybsze. W przypadku hulajnóg elektrycznych tak już nie będzie, choć dziś bez problemu można kupić hulajnogę elektryczną zdolną do osiągnięcia prędkości 100 km/h.

Dalsza część tekstu pod ankietą

Ładowanie formularza...

Co ma mieć hulajnoga elektryczna?

Przepisy znowelizowanego rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów przewidują szereg wymagań, jakie musi spełnić pojazd, by mieścić się w definicji "hulajnogi elektrycznej" (wymagania wobec urządzeń transportu osobistego są niemal takie same). Są to:

  • Maksymalna długość hulajnogi elektrycznej – 1,4 m.
  • Maksymalna szerokość – 0,9 m.
  • Masa własna – do 30 kg.
  • Światła przednie: jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej, może migać (tak jak mogą migać światła rowerów). Wolno je zdjąć, gdy nie ma obowiązku korzystania z niego – np. w dzień przy dobrej widoczności. Światło powinno być widoczne w dobrych warunkach z odległości co najmniej 150 m.
  • Światła tylne: czerwony odblask w kształcie innym niż trójkąt plus światło czerwone pozycyjne (może migać). Światło pozycyjne można zdejmować, odblask powinien być zamontowany na stałe. Widoczność świateł tylnych: minimum 150 m.
  • Z boku hulajnoga musi mieć światła odblaskowe białe lub żółte, widoczne z obu stron.
  • Wymagany przynajmniej jeden sprawny hamulec.
  • Obowiązkowy dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy.
  • Konieczny numer seryjny/znak graficzny pozwalający zidentyfikować producenta pojazdu.
  • Obowiązkowa podpórka.
  • W hulajnodze elektrycznej i urządzeniu transportu osobistego konstrukcja ma ograniczać rozwijanie prędkości przekraczającej 20 km/h i zapewniać możliwość skutecznego hamowania.

Oznacza to jednocześnie, że moc silnika hulajnogi elektrycznej jest dowolna pod warunkiem obecności elektronicznej blokady prędkości.

Nowe przepisy – koniec szybkich hulajnóg miejskich?

Nowo sprzedawane hulajnogi mają spełniać wymagania rozporządzenia od początku 2022 r. A stare, które już są używane? Niekoniecznie! Zresztą z powodu braku ograniczenia mocy silnika (np. do 250 W) sprzedawcy dalej będą oferować szybkie i mocne "sprzęty" – wprawdzie z ograniczoną prędkością, ale też z instrukcją, jak to ograniczenie zdezaktywować. Będzie dokładnie tak jak z motorowerami, które nie powinny jeździć szybciej niż 45 km/h, a mogą – jeśli tylko właściciel chce – jeździć dwa razy szybciej.

Co innego z hulajnogami "miejskimi" wynajmowanymi na minuty. Przed wejściem w życie jakichkolwiek przepisów "hulajnogowych" firmy oferujące hulajnogi na minuty dbały o zadowolenie klientów – pojazdy te rozpędzały się nawet do 30 km/h. Po wprowadzeniu nowych przepisów określających zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych samorządy domagały się od operatorów ograniczenia ich prędkości maksymalnej, ale nie miały narzędzi, aby to wymusić. Teraz to się zmieni: prywatni właściciele będą łatwo obchodzić przepisy, ale firmy będą musiały się dostosować. Na hulajnodze elektrycznej "na minuty" nie da się już wyprzedzić przeciętnego rowerzysty.