Auto Świat Wiadomości Aktualności Nowe systemy bezpieczeństwa od Volvo

Nowe systemy bezpieczeństwa od Volvo

Technika cały czas idzie do przodu. Automatyczne hamowanie pojazdu przed przeszkodą lub pieszym już nikogo nie dziwi. Teraz Volvo testuje jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania, którepozwolą na w pełni zautomatyzowana jazdę w korku, ograniczenie kolizji na skrzyżowaniach oraz redukcję do zera kolizji z udziałem zwierząt

Nowe systemy bezpieczeństwa od Volvo
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Nowe systemy bezpieczeństwa od Volvo

Mimo że to sprzeczne z prawem i bardzo często jest bezpośrednią przyczyną kolizji, coraz więcej kierowców zajmuje się czymś innym, niż tylko prowadzeniem pojazdu. Z badań Volvo wynika, że 25 proc. czasu za kierownicą zajmuje nam rozmawianie przez telefon, wysyłanie SMS-ów czy sprawdzanie maila.

W związku z tym Szwedzi pracują nad systemami, które wyręczą kierowcę i ograniczą ryzyko wypadku. Nowe rozwiązania mają trafić do seryjnie produkowanych samochodów Volvo już w 2020 roku.

Korek nie musi być męczący

Dzięki systemowi automatycznego wsparcia jazdy w korku już niedługo kierowca nie będzie musiał się skupiać na prowadzeniu i będzie mógł poświęcić swoją uwagę np. na czytanie książki czy gazety. Poprzez wykorzystanie danych z kamery i radarów, samochód może podążać za pojazdem jadącym z przodu. Przyspieszanie, hamowanie i skręcanie kierownicą odbywa się automatycznie. Jeśli pojazd z przodu jest zmuszony do wykonania szybkiego ruchu z powodu przeszkody na drodze, kierowca wspomagany jest przez układ sterowania, który sprawia, że samochód skręca w tę samą stronę. Jeśli kierowca zdecyduje się z powrotem prowadzić auto samodzielnie, wystarczy dotknięcie przez niego pedału hamulca lub gazu, czy też samodzielny ruch kierownicą. System nie ogranicza, a jedynie wspiera kierowcę w prowadzeniu auta.

Bezpieczne skrzyżowanie

W Stanach Zjednoczonych 21,5 proc. wypadków śmiertelnych w 2007 roku miało miejsce na skrzyżowaniach, a w 16 krajach Unii Europejskiej (bez Szwecji) odsetek ten w 2006 roku wyniósł 20,6 proc. Aby zmniejszyć liczbę tych kolizji, Volvo rozpoczęło prace nad systemem wsparcia pokonywania skrzyżowań. Układ w momencie opuszczania skrzyżowania wyhamuje auto do zera, jeśli przed samochodem pojawi się inne auto, które przetnie tor jazdy skręcającego samochodu.

Wykrywanie zwierząt

Nowy system minimalizujący ryzyko kolizji z udziałem zwierząt potrafi wyhamować auto w przypadku wtargnięcia zwierzęcia na drogę. Układ składa się z dwóch części – czujnika radaru oraz kamery na podczerwień, które rejestrują sytuacje przed i po bokach samochodu. Obecnie system wykrywa duże zwierzęta, takie jak łosie, jelenie, bydło, czy konie. Jednak w przyszłości układ będzie działał w przypadku pojawienia się na drodze mniejszych zwierząt. Co istotne system działa także w nocy.

„Wszystkie rozwiązania są jeszcze w fazie testów i na pewno minie jeszcze kilka lat zanim zostaną one wprowadzone do seryjnie produkowanych samochodów Volvo. Chcemy aby nasze systemy bezpieczeństwa działały i zachowywały się podobnie jak ludzie. Czujniki to oczy, komputer to mózg, a hamulce to mięśnie. Dzięki temu możliwe stanie się zrealizowanie wizji samochodów Volvo, które nie ulegają wypadkom” – powiedział Maciej Szurek, Product Manager w Volvo Auto Polska.

W teorii wszystko brzmi wspaniale, ale czy chcemy ufać bezgranicznie systemom bezpieczeństwa i jeździć samochodami, które same się prowadzą? To już pole do dyskusji...

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków