Logo

Nowe tablice przy polskich autostradach: jedziesz w złym kierunku!

Żółte tablice z napisem "STOP Zły kierunek" i symbolem dłoni z umieszczonym na niej piktogramem znaku zakaz wjazdu już stoją na łącznicy węzła Głogów Południe na S3, a także na węźle Świlcza na S19. Jednocześnie wytypowano już kolejne miejsca, gdzie pojawią się ostrzeżenia dla jadących pod prąd: m.in. w Warszawie na węźle Patriotów (trasa S2), na węzłach Wypędy, Paszków i Mszczonów na S8, na większości węzłów na S3 pomiędzy Szczecinem i Zieloną Górą, na obwodnicy Wałcza w ciągu S10. Charakterystyczne żółte tablice pojawią się też w okolicach Bielska-Białej na S1 i S-52.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Układ jezdni wymusza prawidłową jazdę, ale są wyjątki

Autostrady i drogi szybkiego ruchu są tak projektowane, aby naturalnie wymuszać właściwy kierunek jazdy. Aby na jakimś węźle pojechać w złym kierunku, czyli pod prąd, trzeba zignorować szereg znaków: nakaz jazdy po określonej stronie wyspy, nakaz jazdy w określonym kierunku, "droga jednokierunkowa", linia pojedyncza ciągła albo linia podwójna ciągła, ewentualnie trzeba wjechać na powierzchnię jezdni wyłączoną z ruchu.

Co więcej, zazwyczaj wjazd pod prąd na drogę ekspresową wiąże się z nienaturalnie ostrym skrętem, jednak w tym przypadku bywa różnie: jedne węzły i skrzyżowania na drogach ekspresowych są lepiej zabezpieczone przed błędami kierowców, inne gorzej. Na autostradzie, aby wjechać na drogę pod prąd, zwykle trzeba wykonać wcześniej inny niebezpieczny i zabroniony manewr – np. zawrócić w celu uniknięcia stania w korku.

Jedziesz w złym kierunku? GDDKiA radzi, co zrobić

Na swoich stronach GDDKiA podpowiada, co robić, jeśli na autostradę wjechaliśmy w złym kierunku, co bezpośrednio wiąże się z zagrożeniem spowodowania wypadku albo nawet katastrofy:

Jeżeli już zdarzy się nam błąd i wjedziemy pod prąd na drogę szybkiego ruchu należy bezzwłocznie się zatrzymać w bezpiecznym miejscu – najlepiej na pasie awaryjnym i włączyć światła awaryjne. Następnie z zachowaniem szczególnej ostrożności opuścić pojazd i jeśli to możliwe schronić się za barierą ochronną. Kolejną czynnością powinno być powiadomienie służby drogowej lub Policji, które pomogą kierowcy wydostać się z „pułapki”. Pamiętajmy, żeby pod żadnym pozorem nie próbować samodzielnie zawracać! Powoduje to dodatkowe zagrożenie dla nas samych i innych uczestników ruchu. Takie manewry mogą skończyć się tragicznie.

Autor Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu