Pierwsze projekty powstały według nowego języka stylistycznego marki i szczególnie z przodu nawiązuje do zaprezentowanego niedawno we Frankfurcie konceptu You, będącego zapowiedzią luksusowego sedana.
XC90 ma być pierwszym samochodem zbudowanym na skalowanej platformie SPA (Scalable Platform Architecture),która umożliwi w przyszłości produkcję różnych modeli na jednej linii produkcyjnej. Ponadto, dzięki większemu udziałowi stopów aluminium w konstrukcji opracowywanych na platformie SPA, ich masa zmniejszy się od 100 do 150 kg.
Więcej szczegółów technicznych nie ujawniono. Jeśli chodzi jednak o jednostki napędowe, to w gamie nowegoXC90 będą prawdopodobnie dostępne wyłącznie silniki czterocylindrowe z turbodoładowaniem, co byłoby w zgodzie z ogłoszoną strategią "downsizingu" szwedzkiego producenta i pozwoliło zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2.
Druga generacja XC90 powstanie pod skrzydłami nowego właściciela Volvo – chińskiego Geely. Wcześniej marka należała do Forda.