Poza tym w tym wydaniu polecamy:

  • prezentację nowego BMW X1;
  • Toyotę Corollę po liftingu;
  • pierwszy test Peugeota 308 SW GT;
  • test Citroena C5 X;
  • porównanie dwóch elektryków: Renault Megane e-tech i Hyundaia Kony;
  • test Subaru Forestera po liftingu;
  • jazdy niesamowitym samochodem elektrycznym – DS E-tense.

Wakacyjny dodatek "Autem po Europie" to najważniejsze informacje z 34 krajów, przydatne w podróży samochodem. Informujemy o najważniejszych przepisach ruchu drogowego. Jakie są limity prędkości w Niemczech, na Słowacji, w Bułgarii, we Francji czy w Szwajcarii. Podajemy wysokości mandatów za ich przekroczenie, ceny paliw w poszczególnych krajach i koszty przejazdu płatnymi drogami i autostradami. Przypominamy także o niezbędnych ubezpieczeniach i zasadach wjazdu wynikających z sytuacji covidowej.

W comiesięcznym dodatku o autach używanych przygotowaliśmy specjalny raport o sytuacji na rynku wtórnym, czy można jeszcze liczyć na okazje. Poza tym prezentujemy 10 niedużych, ale mocnych aut dla nastolatków z prawem jazdy, idealnych na pierwszy samochód. Jeśli ktoś przymierza się do zakupu kompaktowego kombi i to jeszcze w dieslu, to polecamy porównanie 5-latków: Forda Focusa, Hyundaia i30 i Renault Megane.

Być może to jedna z niewielu okazji, by kupić jeszcze auto z silnikiem diesla. Za 12,5 roku prawdopodobnie będą już tylko elektryki. Tak zadecydował parlament europejski. A koncerny samochodowe już od dawna szykują się do tych zmian. W zasadzie każdy nowy model wchodzący na rynek jest oferowany obecnie z silnikami spalinowymi, ale i elektrycznym również. Tak będzie z nowym BMW X1, które prezentujemy w tym wydaniu. Podobnie Cupra, której nowości przedstawiamy, również stawia na elektryki.

Hybryd i elektryków mamy coraz więcej w naszych testach. Już teraz producenci stawiają na takie napędy. Testowaliśmy nową limuzynę klasy średniej Citroena C5 X. Mimo odchodzącej mody na takie auta, ten model ma naprawdę wiele zalet. Sprawdziliśmy Również Peugeota 308 SW GT. Auto atrakcyjne stylistycznie ma też sporo miejsca i zapewnia niezłe osiągi. Ale elektryczne Porsche Tycan GTS Cross Turismo, którym będzie jeździć Iga Świątek, to ma dopiero osiągi i zasięg. Oazą spokoju jest na tym tle Subaru Forester po liftingu, które jednak ma za to inne atuty.

Renault przyjmuje dopiero zapisy na swoją nowość – Megane E-Tech – a my mieliśmy okazję zestawić je z Hyundaiem Koną. Oba auta mają elektryczny napęd, ale oferują inne wrażenia z jazdy i osiągi. Za 12,5 roku pewnie tylko takie auta będą dostępne na rynku. Czy na tak drastyczną zmianę już jesteśmy gotowi? Producenci samochodów w większości pewnie tak, ale my kierowcy i konsumenci czekamy na lepszą infrastrukturę sieci ładowania, żeby podróż elektrykiem nie była udręką. To jednak trochę jeszcze potrwa, przynajmniej w naszym kraju.

A na zakończenie wydania dwa supertematy. Pierwszy to DS E-Tense, elektryczny samochód francuskiego producenta luksusowych aut, który w rozwiązaniach technicznych czerpie z Formuły E. Niesamowita linia nadwozia i 815 KM mocy. Drugi temat to kulisy powstania Mercedesa klasy S, który ma już 50-letnią historię. Ta luksusowa limuzyna była i jest wzorem do naśladowania przez inne modele marki, jak i również przez innych producentów samochodów.

Miłej lektury!

OK01 AS 23-24 Okladka Foto: Auto Świat
OK01 AS 23-24 Okladka