Auto Świat Wiadomości Aktualności Przecisną pięć tys. ton bez wstrzymywania ruchu. Ten tunel to potężne wyzwanie

Przecisną pięć tys. ton bez wstrzymywania ruchu. Ten tunel to potężne wyzwanie

W ramach budowy drogi ekspresowej S1, która finalnie ma połączyć Śląsk z Małopolską, powstaje również bardzo ważny ciąg komunikacyjny — obwodnica Oświęcimia. Choć prace na jej budowie są już zaawansowane w ok. 80 proc., a całość ma zostać już za rok oddana do użytku, to przed jego wykonawcą stoi jeszcze najtrudniejsze zadanie w trakcie całej budowy.

Budowa obwodnicy Oświęcimia
GDDKiA
Budowa obwodnicy Oświęcimia
  • Obwodnica Oświęcimia ma mieć dziewięc km długości i odciążyć ruch tranzytowy w mieście.
  • Budowa obwodnicy jest zaawansowana w 80 proc., całość ma być ukończona do maja 2026 r.
  • Najtrudniejszym etapem inwestycji jest budowa tunelu pod linią kolejową

Powstająca w ramach budowy drogi ekspresowej S1 obwodnica Oświęcimia będzie miała 9 km długości. Ominie miasto od południa i połączy je z powstającą drogą ekspresową S1, z odcinkiem Mysłowice — Bielsko-Biała — poprowadzi do węzła Oświęcim, znajdującego się w miejscowości Bojszowy Jedlina. Obwodnica ma za zadanie wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta oraz ułatwienie podróżowania na południe, w kierunku Beskidów, oraz na północ, w kierunku autostrady A4. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szacuje, że obwodnica Oświęcimia będzie otwarta już maju 2026 r.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Powstająca obwodnica Oświęcimia będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Każdy z nich będzie miał 3,5 m szerokości. Na nową obwodnicę będzie można wjechać w sześciu miejscach:

  • z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy),
  • z ul. Wolskiej w Jedlinie poprzez rondo turbinowe,
  • z ul. Wojewódzkiej w Pławach poprzez rondo turbinowe,
  • z ul. Legionów (DW933) poprzez rondo turbinowe,
  • z ul. Jagiełły (DW948) poprzez rondo turbinowe,
  • z ul. Zatorskiej (obecna DK44, koniec obwodnicy) poprzez rondo turbinowe

Pierwszy odcinek obwodnicy Oświęcimia już oddany do ruchu

Na początku grudnia 2024 r. do użytku GDDKiA oddała już pierwszą część obwodnicy Oświęcimia. Otwarto prawie 2,2 km trasę między rondem na ul. Zatorskiej a rondem na ul. Jagiełły (z drogą wojewódzką nr 948. Jest to pierwsza, wschodnia część trasy, która docelowo połączy miasto z nowym węzłem Oświęcim na drodze ekspresowej S1.

Na początku 2024 r. ukończono zaś budowę konstrukcji mostu na Wiśle, a w październiku br. zabetonowano ostatnie elementy północnej jezdni mostu na Sole.

Kolejnym ważnym etapem budowy obwodnicy Oświęcimia jest odcinek od trasy S1 przez most na Wiśle do ronda przy ul. Wojewódzkiej w Pławach. Wykonawca szacuje, że pozwolenie na użytkowanie tego odcinka będzie wydane po koniec czerwca tego roku.

Lokalizacja Obwodnicy Oświęcimia
Lokalizacja Obwodnicy OświęcimiaGDDKiA

Obwodnica Oświęcimia ukończona w 80 proc.

Prace na budowie obwodnicy Oświęcimia są już bardzo zaawansowane. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szacuje je na ok. 80 proc. — wskaźniki mówią o zaawansowaniu od 75,99 proc. do 100 proc.

W trakcie spotkania z władzami Oświęcimia, Andrzej Nohel, przedstawiciel firmy Budimex — wykonawcy obwodnicy, cytowany przez serwis Projekts1.pl, tak określał stopień zaawansowania — "Zbliżamy się do 80 proc. zaangażowania rzeczowo-finansowego na naszej inwestycji. Całość była podzielona na cztery odcinki. Pierwszy kamień milowy został oddany do ruchu. Teraz ważnym etapem jest odcinek od S1 przez most na Wiśle do ronda przy ulicy Wojewódzkiej w Pławach. Pozwolenie na użytkowanie ma być wydane pod koniec czerwca tego roku. Kiedy będzie puszczony tam ruch zdecyduje zarządca po dogłębnych analizach".

Przecisną 5 tys. ton pod torami — ruch nie będzie wstrzymany

Mimo że prace na obwodnicy Oświęcimia są już bardzo zaawansowane, bo 80 proc. to już niemal koniec budowy, to najtrudniejsze zadanie w jej trakcie dopiero stoi przed wykonawcą.

Największym wyzwaniem tej inwestycji jest bowiem budowa tunelu pod działającą cały czas linią kolejową Oświęcim — Czechowice-Dziedzice.

Wykonawca deklaruje, że ze względu na uwarunkowania techniczne i formalne, wybrał metodę, polegającą na przeciśnięciu trzynawowej konstrukcji tunelu pod torami. W trakcie tego przedsięwzięcia nie będzie wstrzymywany ruch kolejowy. Przeciśnięcie konstrukcji wymaga jednak przygotowania zabezpieczenia wykonanego z rur. Całość konstrukcji waży 5 tys. ton. Tunel prefabrykowany jest na bieżąco, obok powstającego tunelu.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków