- Tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich został oddany do użytku w listopadzie 2022 r. i od tego czasu przejechało nim ponad 20 mln pojazdów
- Podczas majówki padł rekord dziennej liczby użytkowników tej trasy — 1 maja przez tunel przejechało ponad 42 tys. samochodów
- Teraz kierowców czekają spore utrudnienia
Kierowcy muszą przygotować się na utrudnienia w najbliższy czwartek, 8 maja.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Znad morza na Śląsk w 5 godz. Nowa ekspresówka S11 pod Poznaniem czeka na ZRID. Są daty
Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformował, że w czwartek odbędą się ćwiczenia służb ratowniczych w tunelu na Zakopiance pod Luboniem Małym. W związku z tym od godziny 7:45 przejazd tunelem oraz fragmentem trasy S7 między węzłami Lubień i Skomielna Biała będzie niemożliwy. Według planów tunel ma zostać ponownie otwarty dla ruchu około godziny 14:00.
- Dowiedz się więcej o takich ćwiczeniach: "Terroryści, pościg i pożar w tunelu". Gigantyczne ćwiczenia na trasie S3
Tunel na zakopiance będzie zamknięty. Będą objazdy
Podczas zamknięcia tunelu kierowcy zostaną skierowani na objazd: z węzła Lubień drogą wojewódzką nr 968 do Mszany Dolnej, a następnie drogą krajową nr 28 do węzła Skomielna Biała. Na skrzyżowaniach w Mszanie Dolnej i Skomielnej Białej ruchem będzie kierować policja. Ćwiczenia służb rozpoczną się około godziny 9.30.
Tunelem przejechało ponad 20 mln pojazdów
Od momentu otwarcia tunelu pod Luboniem Małym na tzw. nowej zakopiance niemal 2,5 roku temu, przejechało nim ponad 20 mln pojazdów. Podczas tegorocznej majówki zanotowano również rekord dziennej liczby samochodów korzystających z tej trasy — 1 maja tunel pokonało ponad 42 tys. kierowców.
Ponad dwukilometrowy tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich w masywie Lubonia Małego, będący częścią zakopianki i trasy S7, został oddany do użytku w listopadzie 2022 r. Jego budowa kosztowała prawie miliard zł.
- Przeczytaj także: A2 nie zakończy się na Białej Podlaskiej. Jest decyzja. Nie każdy kraj może budować
Jak było przed tunelem na zakopiance?
Gdy w 2016 r. rozpoczynała się budowa drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Rabką-Zdrój, pokonanie ok. 16 km starej DK7 ze średnią prędkością ok. 42 km na godz. zajmowało ok. 15 minut, a czasem nawet dłużej. Po puszczeniu ruchu w tunelu czas przejazdu skrócił się blisko o połowę. Pamiętajmy jednak, że w tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/godz. Zamontowany jest odcinkowy pomiar prędkości. Sam odcinek tunelowy można przejechać w niespełna dwie minuty.
Tunel posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, długość 2058 m, wysokość 4,7 m, szerokość użytkową 14,9 m, dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu.
Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż ścian tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m. Wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe. W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne, ze względu na hałas utrudniający rozmowy, są oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal.
Inwestycję tunelową uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowane na węźle Skomielna Biała. W tym Centrum dyspozytorzy pracują całodobowo.