- Ma 4,3 km, trzy ronda i wiadukt, a z S11 łączy się nowym węzłem
- W końcu zakończyły się prace na obwodnicy Szczecinka. Kierowcy już mogą nią jechać. Dla nich to wygodniejsza jazda, a dla mieszkańców oddech. Transport wyniesie się z centrum
- Szczecinek to nie jedyna miejscowość, która w rym regionie czeka na swoją obwodnicę
- GDDKiA podsumowała też prace i postępy na kolejnych
Kierowcy na północy mogą odetchnąć. Szczecinek zyskał nową obwodnicę w ciągu drogi krajowej nr 20. Trasa o długości 4,3 km pozwala ominąć miasto od południa i łączy się z drogą ekspresową S11 przez nowy węzeł Szczecinek Południe. To koniec ruchu tranzytowego w centrum miasta.
Przeczytaj także: Kierowcy wyczekują, a wykonawca wycofał się z S8. GDDKiA musiała działać. Nowa data ważnego odcinka
Obwodnica Szczecinka to finał wieloletniej inwestycji
Prace nad odciążeniem Szczecinka z ruchu ciężarowego trwały od lat. Już w 2019 roku otwarto obwodnicę w ciągu S11, ale DK20 wciąż przebiegała przez miasto, co wymagało kolejnej inwestycji. Przetarg na budowę obwodnicy DK20 ogłoszono pod koniec 2020 roku, a w lipcu 2021 podpisano umowę z firmą Budimex na kwotę 106,7 mln zł. Prace ruszyły w listopadzie 2022 roku, po uzyskaniu decyzji ZRID.
Dzięki nowemu przebiegowi trasy budowa nie powodowała większych utrudnień w ruchu. Roboty zakończono zgodnie z harmonogramem w kwietniu 2025 roku. Po oddaniu obwodnicy do użytku, dotychczasowy odcinek DK20 przez Szczecinek (7,3 km) stracił status drogi krajowej.
Obwodnica Szczecinka. Co powstało?
Nowa obwodnica Szczecinka to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Trasa zaczyna się rondem w miejscowości Sitno, biegnie na wschód i łączy się z S11 na węźle Szczecinek Południe. W ramach inwestycji powstały:
- trzy ronda: w Sitnie, na ul. Pilskiej i na węźle Szczecinek Południe.
- wiadukt nad linią kolejową Piła–Ustka, pod którym przeprowadzono również drogę powiatową.
- przejścia dla zwierząt: dolne (30 m szerokości) i górne (50 m szerokości), a także przepusty dla małych zwierząt i płazów.
- oraz dodatkowe jezdnie umożliwiające dojazd do nieruchomości przy trasie.
Cała trasa została ogrodzona, by zabezpieczyć ją przed wtargnięciem zwierząt. Nową obwodnicę możecie obejrzeć na tym filmie:
Co z kolejnymi obwodnicami w tym regionie? GDDKiA wylicza
Obwodnica Szczecinka to już druga inwestycja w regionie zrealizowana w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. Pierwszą była obwodnica Gryfina w ciągu DK31, otwarta w grudniu 2024 roku. Kolejne projekty w regionie są w toku:
- Obwodnica Szwecji (DK22) – prace rozpoczęły się w marcu 2025 roku.
- Obwodnice Wałcza i Rusinowa (DK22) – trwają procedury uzyskiwania decyzji ZRID.
- Obwodnica Stargardu (DK20) – w fazie projektowania.
- Obwodnica Kołbaskowa (DK13) – trwa przetarg na budowę, która zostanie zrealizowana wraz z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic.
- Obwodnica Złocieńca (DK20) – oferty wykonawców poznano w kwietniu 2025 roku.
- Obwodnica Człopy (DK22) – konieczne ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej po rozstrzygnięciu sądu.
Otwarcie obwodnicy Szczecinka to krok milowy dla mieszkańców miasta, którzy odczują zmniejszenie hałasu i emisji spalin. Kierowcy z kolei zyskają płynniejszy przejazd dzięki nowej trasie. Czas na kolejne miejscowości.