• Od dłuższego czasu na polskich drogach funkcjonuje ok. 30 odcinkowych pomiarów prędkości
  • Wielu kierowców narzeka, że nie są one czytelnie oznakowane, np. na początku odcinka brakuje informacji, jakie obowiązuje na nim ograniczenie prędkości
  • Nowe odcinki OPP są coraz dłuższe – mogą mieć kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt kilometrów
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Teoretycznie odcinkowe pomiary prędkości (w skrócie OPP) powinny być bardzo skutecznym środkiem profilaktycznym zapobiegającym temu, żeby kierowcy łamali przepisy. Tu sprawa jest przecież oczywista – jeśli kierowca wie, że wjeżdża na odcinek, na którym urządzenia odnotowują czasy przejazdu wszystkich poruszających się po drodze aut i na tej podstawie wyliczają ich prędkości, a w razie stwierdzenia wykroczenia system generuje wezwanie do sprawcy wykroczenia, które w zasadzie zawsze skutkuje mandatem – to przecież każdy powinien zdjąć nogę z gazu. Skoro kara jest niemal pewna, to przecież trudno podejrzewać tych, którzy dają się na takich odcinkach przyłapać, że świadomie chcieli zasilić budżet państwa pieniędzmi z mandatów.

Odcinkowe pomiary prędkości – coraz więcej przyłapanych kierowców

O ile w ubiegłych latach mowa była o ok. 130 tys. przypadków przekroczenia prędkości odnotowywanych przez wszystkie systemy zamontowane na drogach w Polsce, to w tym roku bilans ten będzie o wiele wyższy – na samych tylko nowych odcinkach umiejscowionych na budowanej trasie A1 (które pojawiły się pod koniec stycznia 2021 r.) przez pierwszych niespełna pięć miesięcy roku zarejestrowano ok. 160 tys. przypadków przekroczenia prędkości. Jaki z tego wniosek? Albo mamy aż tak wielu kierowców, którzy nie zwracają uwagi na znaki, albo odcinki są fatalnie oznakowane i kierowcy nie mają wcale świadomości tego, że poruszają się po trasach objętych elektronicznym nadzorem.

Oczywiście przedstawiciele instytucji zarządzającej system twierdzą, że OPP na trasie A1 poprawiły poziom bezpieczeństwa, bo wypadków jest mniej, a rejestrowane przekroczenia są niższe niż na początku działania systemu – więc można mówić o oddziaływaniu profilaktycznym. To w pewnym sensie prawda – ci, którzy raz dali się tam złapać, zapewne nie chcą płacić ponownie. Dla bezpieczeństwa lepiej byłoby jednak, żeby odcinki były tak oznakowane, żeby nikt nie odważył się na nich jechać szybciej.

To, że kierowcy nie mają świadomości tego, że poruszają się po odcinku, na którym stale mierzona jest prędkość, to jedna i to mniej ważna kwestia. Druga, poważniejsza, to to, że kierujący często nie wiedzą, jakie na danym odcinku drogi obowiązują ograniczenia.

Odcinkowe pomiary prędkości – będzie ich więcej, planowane lokalizacje

Jak informują przedstawiciele Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, który jest operatorem systemu odcinkowych pomiarów prędkości, w ramach współfinansowanego przez Unię Europejską projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym", planowane jest utworzenie kolejnych odcinków pomiarowych. Przewidywana jest instalacja kolejnych 39 zestawów urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, a obecnie trwają już prace nad wyborem lokalizacji.

Poza wspomnianym projektem planowane jest uruchomienie odcinkowego pomiaru prędkości na warszawskim odcinku trasy S8. Urządzenia mają być zainstalowane na ok. 12-kilometrowym odcinku pomiędzy węzłem Łabiszyńska a węzłem Piłsudskiego (Marki) oraz na ok. pięciokilometrowym odcinku pomiędzy węzłem Konotopa a węzłem Bemowo (ul. Lazurowa). Pomiary mają być prowadzone w obu kierunkach na wszystkich nitkach trasy S8. Ze względu na natężenie ruchu na tej trasie "osiągnięcia" w dziedzinie wystawionych mandatów mogą być co najmniej takie jak na trasie A1, no chyba że skuteczność pomiarów obniżą częste na tej trasie korki.

Mapa odcinkowych pomiarów prędkości Foto: NaviExpert
Mapa odcinkowych pomiarów prędkości
L.p. Miejscowość Długość odcinka w metrach Numer drogi
1 A1 kierunek Częstochowa odc. 377 do 414 km 37160 A1
2 A1 kierunek Kamieńsk odc. 414 do 377 km 37159 A1
3 A1 kierunek Piotrków Trybunalski odc. 336 do 345 km 9394 A1
4 A1 kierunek Tuszyn odc. 345 do 336 km 9395 A1
5 Gietrzwałd - Naglady 5026 16
6 Gorzyce 986 78
7 Gorzyce 850 78
8 Gwiazdowo Piecki 5619 59
9 Karniewo 1800 60
10 Kluki 1394 74
11 Kolbuszowa - Kolbuszowa Górna 2525 9
12 Krościenko Wyżne -Iskrzynia 1392 19
13 Lubin 1959 3
14 Ładna-Tarnów 4393 94
15 Łęczna-Turowola 3891 82
16 Łosiów 2161 94
17 Łuszczów Pierwszy-Łuszczów Drugi 2881 82
18 Radlin 3996 74
19 Reda-Rekowo Górne 1648 216
20 Regut-Człekówka 2760 50
21 Sochaczew 2847 50
22 Sulechów 2995 32
23 Szlichtyngowa - Górczyna 2529 12
24 Tarnowskie Góry 993 11
25 Tomaszów Mazowiecki 2169 48
26 Warmiaki-Strachówka 2650 50
27 Wilcza-Nieborowice 2201 78
28 Zakręt 1505 92
29 Złota 3279 72
30 Zwierki -Zabłudów 3835 19