- Od dłuższego czasu na polskich drogach funkcjonuje ok. 30 odcinkowych pomiarów prędkości
- Wielu kierowców narzeka, że nie są one czytelnie oznakowane, np. na początku odcinka brakuje informacji, jakie obowiązuje na nim ograniczenie prędkości
- Nowe odcinki OPP są coraz dłuższe – mogą mieć kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt kilometrów
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Teoretycznie odcinkowe pomiary prędkości (w skrócie OPP) powinny być bardzo skutecznym środkiem profilaktycznym zapobiegającym temu, żeby kierowcy łamali przepisy. Tu sprawa jest przecież oczywista – jeśli kierowca wie, że wjeżdża na odcinek, na którym urządzenia odnotowują czasy przejazdu wszystkich poruszających się po drodze aut i na tej podstawie wyliczają ich prędkości, a w razie stwierdzenia wykroczenia system generuje wezwanie do sprawcy wykroczenia, które w zasadzie zawsze skutkuje mandatem – to przecież każdy powinien zdjąć nogę z gazu. Skoro kara jest niemal pewna, to przecież trudno podejrzewać tych, którzy dają się na takich odcinkach przyłapać, że świadomie chcieli zasilić budżet państwa pieniędzmi z mandatów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoOdcinkowe pomiary prędkości – coraz więcej przyłapanych kierowców
O ile w ubiegłych latach mowa była o ok. 130 tys. przypadków przekroczenia prędkości odnotowywanych przez wszystkie systemy zamontowane na drogach w Polsce, to w tym roku bilans ten będzie o wiele wyższy – na samych tylko nowych odcinkach umiejscowionych na budowanej trasie A1 (które pojawiły się pod koniec stycznia 2021 r.) przez pierwszych niespełna pięć miesięcy roku zarejestrowano ok. 160 tys. przypadków przekroczenia prędkości. Jaki z tego wniosek? Albo mamy aż tak wielu kierowców, którzy nie zwracają uwagi na znaki, albo odcinki są fatalnie oznakowane i kierowcy nie mają wcale świadomości tego, że poruszają się po trasach objętych elektronicznym nadzorem.
Oczywiście przedstawiciele instytucji zarządzającej system twierdzą, że OPP na trasie A1 poprawiły poziom bezpieczeństwa, bo wypadków jest mniej, a rejestrowane przekroczenia są niższe niż na początku działania systemu – więc można mówić o oddziaływaniu profilaktycznym. To w pewnym sensie prawda – ci, którzy raz dali się tam złapać, zapewne nie chcą płacić ponownie. Dla bezpieczeństwa lepiej byłoby jednak, żeby odcinki były tak oznakowane, żeby nikt nie odważył się na nich jechać szybciej.
To, że kierowcy nie mają świadomości tego, że poruszają się po odcinku, na którym stale mierzona jest prędkość, to jedna i to mniej ważna kwestia. Druga, poważniejsza, to to, że kierujący często nie wiedzą, jakie na danym odcinku drogi obowiązują ograniczenia.
Odcinkowe pomiary prędkości – będzie ich więcej, planowane lokalizacje
Jak informują przedstawiciele Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, który jest operatorem systemu odcinkowych pomiarów prędkości, w ramach współfinansowanego przez Unię Europejską projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym", planowane jest utworzenie kolejnych odcinków pomiarowych. Przewidywana jest instalacja kolejnych 39 zestawów urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, a obecnie trwają już prace nad wyborem lokalizacji.
Poza wspomnianym projektem planowane jest uruchomienie odcinkowego pomiaru prędkości na warszawskim odcinku trasy S8. Urządzenia mają być zainstalowane na ok. 12-kilometrowym odcinku pomiędzy węzłem Łabiszyńska a węzłem Piłsudskiego (Marki) oraz na ok. pięciokilometrowym odcinku pomiędzy węzłem Konotopa a węzłem Bemowo (ul. Lazurowa). Pomiary mają być prowadzone w obu kierunkach na wszystkich nitkach trasy S8. Ze względu na natężenie ruchu na tej trasie "osiągnięcia" w dziedzinie wystawionych mandatów mogą być co najmniej takie jak na trasie A1, no chyba że skuteczność pomiarów obniżą częste na tej trasie korki.
L.p. | Miejscowość | Długość odcinka w metrach | Numer drogi |
---|---|---|---|
1 | A1 kierunek Częstochowa odc. 377 do 414 km | 37160 | A1 |
2 | A1 kierunek Kamieńsk odc. 414 do 377 km | 37159 | A1 |
3 | A1 kierunek Piotrków Trybunalski odc. 336 do 345 km | 9394 | A1 |
4 | A1 kierunek Tuszyn odc. 345 do 336 km | 9395 | A1 |
5 | Gietrzwałd - Naglady | 5026 | 16 |
6 | Gorzyce | 986 | 78 |
7 | Gorzyce | 850 | 78 |
8 | Gwiazdowo Piecki | 5619 | 59 |
9 | Karniewo | 1800 | 60 |
10 | Kluki | 1394 | 74 |
11 | Kolbuszowa - Kolbuszowa Górna | 2525 | 9 |
12 | Krościenko Wyżne -Iskrzynia | 1392 | 19 |
13 | Lubin | 1959 | 3 |
14 | Ładna-Tarnów | 4393 | 94 |
15 | Łęczna-Turowola | 3891 | 82 |
16 | Łosiów | 2161 | 94 |
17 | Łuszczów Pierwszy-Łuszczów Drugi | 2881 | 82 |
18 | Radlin | 3996 | 74 |
19 | Reda-Rekowo Górne | 1648 | 216 |
20 | Regut-Człekówka | 2760 | 50 |
21 | Sochaczew | 2847 | 50 |
22 | Sulechów | 2995 | 32 |
23 | Szlichtyngowa - Górczyna | 2529 | 12 |
24 | Tarnowskie Góry | 993 | 11 |
25 | Tomaszów Mazowiecki | 2169 | 48 |
26 | Warmiaki-Strachówka | 2650 | 50 |
27 | Wilcza-Nieborowice | 2201 | 78 |
28 | Zakręt | 1505 | 92 |
29 | Złota | 3279 | 72 |
30 | Zwierki -Zabłudów | 3835 | 19 |