W czasach przedwojennych samochód był dla większości społeczeństwa tylko w sferze marzeń. Opel w 1936 r. postanowił wprowadzić model Kadett, który nie tylko był przystępny cenowo, ale także posiadał najnowszą technikę. Wystarczy wspomnieć, że przedwojenny Kadett miał samonośne nadwozie, a w standardzie hydrauliczne hamulce. Było to naprawdę nowoczesne rozwiązanie poprawiające bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Nowocześnie, ale dla ludu
Opel wraz z każdą nową generacją starał się nowocześnie stylizować samochody i wprowadzać nowinki techniczne poprawiające komfort, ekonomię i bezpieczeństwo. W pierwszym powojennym Kadecie wprowadzono czterocylindrowy silnik chłodzony cieczą, Kadett E mógł się pochwalić rewelacyjną aerodynamiką, Astra F miała wiele elementów nadających się do recyklingu, a Astra H wprowadziła w klasę kompakt adaptacyjne reflektory. Podobnie ma być z najnowszym dzieckiem Opla, czyli Astrą L. Świat poszedł do przodu i wymagania wobec samochodów rosną. Z tego powodu najnowsza generacja niemieckiego kompakta będzie oferowana także jako hybryda plug-in i kontynuowała nowoczesne podejście do budowy samochodów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoOd Kadetta do Astry
Opel posiadał w swojej ofercie trzy samochody, które miały nazwy zaczerpnięte wprost od stopni niemieckiej marynarki. To Admiral, Kapitän i właśnie Kadett. Nazwa kompakta została zmieniona dopiero w 1991 r. wraz z premierą Astry F, choć na rynku brytyjskim już od końca lat 70 Kadett był Astrą. Zawsze się zastanawiałem, dlaczego pierwsza Astra jest oznaczana jako model F. To oczywiście dlatego, że pierwsze pięć generacji miało nazwę Kadett. Kolejna generacja zmieniła nazwę, ale dalej pozostawała kompaktem, więc po literce E, przyszedł czas na literę F. Zresztą pierwsza Astra była bardzo ważnym samochodem, bo to właśnie ten model osiągnął najwyższą sprzedaż wśród wszystkich modeli Opla kiedykolwiek. Przez sześć lat produkcji tego modelu, bramy fabryki opuściło około 4,13 mln samochodów. Model ten ma też polski wątek. Był produkowany w zakładach na Żeraniu, a od 1998 r. w Gliwicach pod nazwą Astra Classic.
Teraz w 2021 r. historia kompakta od Opla cały czas będzie się tworzyła, jednak konkurencja nie śpi. Czy nowa Astra będzie w stanie dorównać konkurentom? Opel obiecuje, że tak. Swoją drogą, ciekawe, czy uda się Oplowi zrobić tyle generacji, żeby dojść do ostatniej litery alfabetu.
Galeria zdjęć
Pierwszy Opel Kadett miał samonośne nadwozie i hydrauliczne hamulce. Jak na 1936 r. były to bardzo nowoczesne rozwiązania.
W 1938 roku Kadett otrzymał nową atrapę chłodnicy w stylu art deco.
Produkowany w latach 1962-1965. Wyróżniał się dużym nadwoziem, przestronną kabiną, nowoczesny silnik chłodzony cieczą i wlew paliwa znajdujący się na zewnątrz samochodu. Wyprodukowano 650 000 aut.
Produkowany w latach 1965-1973. Sylwetka miała być dynamiczna i nawiązywać do popularnych za oceanem fastbacków. Kadetta B wyprodukowano w 2,6 mln sztuk i był sprzedawany w 120 krajach.
Produkowany w latach 1973-1979. Z fabryki wyjechało 1,7 mln sztuk, a najmocniejsza wersja miała 105 KM przy wadze 900 kg. To pozwalało na rozpędzenie auta do 184 km/h.
Produkowany w latach 1979-1984. Pierwszy model Opla z napędem na przednią oś. Model został wyprodukowany w ilości 2,1 mln sztuk.
Produkowany w latach 1984-1991. Samochód roku 1984. Współczynnik oporu powietrza wynosił jedynie 0,32, a w wersji GSi 0,30, co było rekordem w klasie. Sprzedano 3 779 289 sztuk tego modelu.
Produkowany w latach 1991-1997. Pierwsza Astra byłą projektowana z naciskiem na ochronę środowiska. Samochód był robiony również na Żeraniu, a jako Astra Classic w Gliwicach. Absolutny rekord pod względem wyprodukowanych egzemplarzy-4,13 mln.
Produkowany w latach 1998-2004. W porównaniu do poprzednika auto miało sztywniejsze nadwozie, które było w pełni cynkowane. Skupiono się także na powiększeniu przestrzeni pasażerskiej, szczególnie na tylnej kanapie.
Produkowany w latach 2004-2009. Samochód mógł być wyposażony w adaptacyjne reflektory z funkcją doświetlania zakrętów. Najmocniejsze silniki miały 240 KM. W sumie wyprodukowano 2,7 mln egzemplarzy.
Produkowany w latach 2009-2015. Auto mogło być wyposażone w system kamer umożliwiających czytanie znaków i uniemożliwienie zjazdu z pasa ruchu. System adaptacyjnych reflektorów mógł automatycznie przełączać się ze świateł mijania na drogowe. Nowością były też fotele stworzone z organizacją AGR skupioną na ochronie pleców.
Produkowany w latach 2015-2021. W porównaniu do poprzednika auto schudło o 200 kg. Otrzymał także tytuł Samochodu roku 2016. Pierwszy kompakt wyposażony w matrycowe światła LED.
Samochód pojawi się jesienią. Pierwsza generacja tworzona pod skrzydłami koncernu Stellantis. Także pierwsza, która będzie także w wersjach plug-in.