Pierwsza opona zimowa o nazwie "Kelirengas" została wynaleziona w Finlandii w 1934 roku, jednak była ona wówczas przeznaczona dla ciężarówek i autobusów. Dwa lata później jej odpowiednik dla samochodów osobowych o nazwie "Nokian Hakkapeliitta" wszedł do powszechnego użycia, zapoczątkowując prawdziwą rewolucję w zakresie bezpieczeństwa na drogach, w okresie zimowym. Obecnie każdego roku ponad 700 milionów opon tego typu jest używanych powszechnie na całym świecie, jednak w latach trzydziestych stanowiły rewolucję.

Najważniejszą cechą pierwszych opon zimowych był ich głęboki bieżnik – w tamtym czasie powszechne było jeżdżenie po ośnieżonych drogach. Dopiero w późniejszym okresie zaczęto je odśnieżać i posypywać piaskiem, a zadaniem nowych opon było umożliwienie kierowcom bezpieczną jazdę, zarówno po oblodzonych, ośnieżonych, jak i oczyszczonych drogach. Wymagało to dalszych udoskonaleń, dlatego też w 1961 roku powstała pierwsza kolcowana opona nazwana Kometa-Hakkapeliitta. Seria zyskała międzynarodową sławę, ponieważ w latach sześćdziesiątych to właśnie ona pozwoliła fińskim kierowcom na wieloletnią dominację w legendarnych rajdach Monte Carlo. W latach siedemdziesiątych wyprodukowano i wprowadzono do sprzedaży również wersję nie zawierającą kolców.

Obecnie opony zimowe produkowane są z myślą o różnych rynkach, biorąc pod uwagę m.in. czynniki takie jak lokalny klimat, stan dróg i ich utrzymanie w okresie zimowym. Najnowsza generacja opon Nokian Hakkapeliitta w 2013 roku pobiła rekord świata dla najszybszego samochodu jadącego po lodzie z prędkością 335,713 km/h na zamarzniętym jeziorze. Rekord został ustanowiony przez kolcowane opony Nokian Hakkapeliitta 8 255/35 R20. Dzięki dalszemu rozwojowi technologicznemu, firma Nokian Tyres w 2014 roku przedstawiła prototyp pierwszej na świecie opony z wysuwanymi kolcami. W Europie dostępne są skandynawskie opony Nokian Hakkapeliitta R2 bez kolców, dostosowane do ekstremalnych warunków na oblodzonych i ośnieżonych drogach. Dlatego też w wielu krajach wykorzystywane są w samochodach osobowych służb ratunkowych. Ponadto są to pierwsze na świecie opony posiadające klasę energetyczną A.