Firma przywiązuje wielką wagę do rozwiązań, które, kiedy się rozpowszechnią, przyniosą znaczące i szybkie korzyści.

Globalny program, wdrożony przez grupę PSA Peugeot Citroën, przekłada się na szereg konkretnych i uzupełniających się działań, ukazujących stanowisko firmy sprzyjające środowisku naturalnemu i przywiązaniu do pojęcia samochodu odpowiedzialnego.

Dzisiaj, technologia opracowana przez Peugeot z myślą o ochronie środowiska i dostępna dla klienta to HDi, to filtr cząstek stałych i silnik benzynowy nowej generacji.

Oprócz tych innowacji technicznych, Peugeot pragnie wnosić pozytywny wkład do działań, zapoczątkowanych protokołem z Kyoto, podkreślającym znaczenie zwalczania dodatkowego efektu cieplarnianego.

W tym duchu Peugeot propaguje stosowanie biopaliw w każdym ekonomicznie uzasadnionym przypadku. Biopaliw, takich jak mieszanki etanolu z benzyną lub mieszanki estrów olejów roślinnych z olejem napędowym.

Co to jest biopaliwo?

Biopaliwo jest paliwem wytworzonym częściowo z surowców odnawialnych pochodzenia rolniczego. Istnieją dwa główne rodzaje biopaliw: bioetanol dla silników benzynowych i biodiesel dla silników wysokoprężnych.

Bioetanol

W Europie bioetanol produkuje się ze zbóż lub buraków. Cukier zawarty w tych roślinach zostaje przetworzony na alkohol w procesie fermentacji przemysłowej.

Alkohol etylowy zostaje stężony a następnie odwodniony celem uzyskania bioetanolu.

Można go stosować:

- we wszystkich samochodach z silnikiem benzynowym, gdyż miesza się go bezpośrednio z benzyną w proporcji pięciu do dziesięciu procent;- w samochodach z silnikiem zmodyfikowanym technicznie na paliwo mieszane, w postaci E85, składające się w 85 procent z etanolu i 15 procent z benzyny.

Biodiesel

Produkcja biodiesla (zwanego we Francji dwuestrem) odbywa się w specjalistycznych zakładach w poprzez reakcję chemiczną zwaną transestryfikacją: jedna tona oleju półrafinowanego reaguje ze 100 kg metanolu w wyniku czego powstaje jedna tona dwuestru i 100 kg gliceryny roślinnej. Najbardziej powszechnie stosowanymi we Francji olejami do produkcji biodiesla, są olej rzepakowy i olej słonecznikowy.

Biodiesel jest odnawialnym źródłem energii, gdyż 90 procent jego surowca pochodzi z roślin uprawnych. Własności fizykochemiczne biodiesla są bardzo zbliżone do własności oleju napędowego.

Peugeot a biopaliwa

Od dawna, grupa PSA Peugeot Citroën angażuje się w działania na rzecz biopaliw, których bilans dwutlenku węgla jest korzystny i które przyczyniają się do ograniczenia efektu cieplarnianego natychmiast i w zakresie całego parku samochodowego.

Trzeba wiedzieć, że w rezultacie, jeden procent biodiesla powoduje zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o około pół procenta, a w Europie jeden procent metanolu powoduje zmniejszenie o 0,3 do 0,6 procenta emisji dwutlenku węgla, w zależności od zespołu. Przekonany o tym, Peugeot zaleca stosowanie biopaliw, czy to etanolu czy biodiesla: zresztą jego silniki są już teraz dostosowane do przyszłych zaleceń francuskich na rok 2008 i europejskich na rok 2010, które przewidują stosowanie biopaliw w wysokości 5.75 procxenta wartości energetycznej.

Ale Peugeot idzie jeszcze dalej, gdyż popiera stosowanie etanolu do poziomu zawartości 10% w benzynie bez stosowania zmian w technologii budowy silników oraz biodiesla do poziomu zawartości 30 procent w oleju napędowym: zresztą większość pojazdów z silnikiem Diesla parku samochodowego PSA Peugeot Citroën jeździ na 30 procentowej mieszance oleju napędowego z biodieslem, przy bezawaryjnych łącznych przebiegach powyżej 14 milionów kilometrów!

Z drugiej strony, od 2005 roku, Peugeot sprzedaje w Brazylii model 206 zasilany paliwem mieszanym (alkohol-benzyna), do którego dołączył w 2006 r. model 307. W tym kraju, gdzie benzyna może zawierać od 22 do 95 procent paliwa etanolowego, pojazdy na paliwo mieszane stanowiły w ubiegłym roku ponad trzy czwarte rynku pojazdów nowych, wszystkich rodzajów i marek. Obecnie, 80 provent pojazdów sprzedawanych przez Peugeot w Brazylii (ponad 65 000) napędzanych jest paliwem mieszanym.

Na koniec, od lata 2007 roku, Peugeot wprowadzi do sprzedaży w Europie model 307, napędzany mieszanką alkoholu z benzyną, spełniający wymagania normy Euro IV.

Jeżeli jest prawdą, że dzisiejsze wykorzystanie biopaliw – biodiesla lub bioetanolu, przynosi natychmiastowe i znaczące rozwiązanie w kwestii ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, grupa PSA Peugeot Citroën preferuje podejście dużo bardziej globalne, oparte na dwutorowym działaniu w kierunku optymalizacji technicznej i dywersyfikacji energetycznej.

Główne kierunki badań przedstawiają się następująco:

Celem podjęcia konkretnych działań na rzecz środowiska naturalnego, tzn. aby klient mógł odnosić bezpośrednie korzyści z postępu Firmy w tym zakresie, Peugeot zaangażował się w politykę opracowania nowych technologii. Wśród nich najbardziej dziś rozpowszechnione są silniki wysokoprężne HDi z filtrami cząstek stałych (FAP). Wartości emisji silnika HDi są o 20 procent niższe niż w przypadku silnika wysokoprężnego z komorą wstępną i o 25 procent niższe niż w przypadku konwencjonalnego silnika benzynowego.Światowa premiera filtra cząstek stałych FAP miała miejsce w 2000 r. w modelu 607. Filtr ten pozwolił silnikom HDi na uzyskanie niezrównanych osiągów w zakresie emisji zanieczyszczeń; po raz pierwszy pojazdy z silnikiem Diesla osiągnęły poziom emisji bliski zeru.

Ta innowacja techniczna, tak istotna dla poprawy jakości powietrza, doczekała się kolejnych odmian w modelach 307, 807, 206, 407, 207 i 1007. Obecnie, z ponad 1,4 miliona pojazdów sprzedanych z filtrem cząstek stałych, Peugeot jest światowym liderem w technologii, która zmniejszyła emisję cząstek stałych do granicy mierzalności.

Technologia HDi FAP wkracza aktualnie w inny obszar motoryzacji – sport samochodowy. Peugeot postanowił postawić w 2007 r. prototyp na stracie najbardziej mistycznego wyścigu świata – 24 godziny Le Mans.

Model 908, samochód wyścigowy wyposażony zostanie w nieznany dotąd silnik V12 HDi o pojemności 5,5 litra, rozwijający moc 515 kW (700 KM), którego konstrukcja jest znana z doskonałej równowagi, którą prezentuje.

Silnik ten, pierwszy Diesel sportowy marki z lwem, zostanie wyposażony w dwa filtry FAP umieszczone na krańcach przewodów wydechowych, co pozwoli, dzięki technologii bezpośrednio pochodzącej od samochodów seryjnych, zapewnić bezdymną pracę silnika i to w każdych warunkach.

Nowa generacja silników benzynowych

W latach dziewięćdziesiątych minionego stulecia, nastąpił wielki postęp w zakresie czystości spalin. Od 1992 r. za stosowanie katalizatorów we wszystkich samochodach osobowych, pozwoliło na znaczący postęp w ograniczeniach emisji głównych substancji zanieczyszczających środowisko (tlenku węgla CO), nie spalonych węglowodorów (HC), tlenków azotu (NOx).

Dotychczas, europejski park samochodowy był w większości wyposażony w te urządzenia, przyczyniając się tym samym do poprawy jakości powietrza. Od 2004 r. współpraca między grupą PSA Peugeot Citroën a grupą BMW, pozwala na kontynuację rozwoju silników benzynowych i wyposażenia w silniki o coraz wyższych osiągach i coraz mniejszej emisji zanieczyszczeń.

Na przykład, nowy silnik 1,6 litra (w który jest zastosowany w modelu 207) - owoc współpracy PSA i BMW, jest wyposażony w najbardziej zaawansowane technologie w zakresie konstrukcji, zasilania oraz wtrysku, umożliwiające jednocześnie zapewnienie większej przyjemności z prowadzenia aż o 10% i ograniczenie emisji dwutlenku węgla o prawie 15 procent.

Emisje dwutlenku węgla: Peugeot w korzystnej sytuacji

Od 2001 r., przy ponad 800.000 pojazdów emitujących poniżej 120 g/km CO2 , sprzedanych w Europie, penetracja rynku pojazdów ekologicznych przez Peugeot sięga 20,7%, czyli trzykrotności penetracji rynku europejskiego przez firmę.

Technologia hybrydowa HDi - technologią jutra

W 2006 r. Peugeot zaprezentował pojazd koncepcyjny, na bazie modelu 307 coupé-cabrio, wyposażony w hybrydowy układ napędowy HDi, przeznaczony do prezentacji know-how Peugeota w zakresie poszanowania środowiska.

Hybrydowy HDi 307 CC, zbudowany na zasadzie silnika Diesla HDi, sprzężonego z silnikiem elektrycznym, stanowi trafne rozwiązanie techniczne.

Rozwiązanie napędu hybrydowego z silnikiem HDi okazuje się bardziej konkurencyjne ekonomicznie niż technologia hybrydowa z silnikiem benzynowym. Zastąpienie silnika benzynowego równoważnym silnikiem wysokoprężnym, pozwala faktycznie zmniejszyć zużycie paliwa o 25 procent i mniej więcej o tyle samo emisję gazów cieplarnianych. Z tego względu, połączenie napędu hybrydowego z silnikiem HDi umożliwia prawdziwy przełom w zakresie zużycia paliwa i emisji gazów cieplarnianych.

Ogniwo paliwowe i samochód pokazowy 207 Epure

Peugeot, zaangażowany w rozwój technologii ogniwa paliwowego (PAC) zaprezentował, od czasu ostatniego Salonu Samochodowego, nowy pojazd koncepcyjny, stanowiący ilustracje postępu w tej dziedzinie.

Nazwany 207 Epure, samochód ten, stanowiący symbol przyjemności prowadzenia i poszanowania środowiska, odgrywa podwójną rolę szczególnie atrakcyjnego samochodu koncepcyjnego, dającego przedsmak ostatnio wylansowanego modelu 207 CC oraz innowacyjnego samochodu pokazowego, wyposażonego w najnowszą wersję ogniwa paliwowego GENEPAC, opracowanego w ramach partnerstwa z Komisją Energii Atomowej.

Po samochodach pokazowych Taxi PAC (2000), H20 (2002) i Quark (2004), samochód 207 Epure stanowi nowy etap w zakresie mocy, sprawności i zwartości ogniwa paliwowego. Przy zasięgu ok. 350 km i prędkości maksymalnej 130 km/h, 207 nadaje się doskonale do użytkowania w ruchu miejskim i podmiejskim, w całkowitej zgodności z „duchem CC”.

Źródła węgla: mecenat ekologiczny według Peugeot

Ludzkość, obdarzona przez naturę, fantastyczną maszyną do magazynowania dwutlenku węgla w postaci rosnących lasów, dziś cierpi na postępujący zanik lasów.

Od 1998 r. Peugeot jest zaangażowany w wielki projekt mecenatu ekologicznego – stworzenie źródła węgla w Amazonii. Ma on na celu, przez realizacje żywego prototypu w wielkiej skali i w długim terminie (40 lat), zbadanie zależności między zalesianiem, gromadzeniem węgla atmosferycznego i regulacją klimatu.

Projekt ten wpisuje się w prostą linię aspektu społecznego polityki trwałego rozwoju koncernu PSA Peugeot Citroën. Faktycznie, jednym z celów tworzenia źródeł węgla jest jego integracja z bezpośrednim otoczeniem, w sposób angażujący miejscową ludność.

Zrealizowano program edukacji ekologicznej wśród uczniów regionu i ponad 1500 spośród nich odkryło już użyteczność tych naturalnych obszarów. Od 2000 r. rozprowadzono 80.000 sadzonek wśród drobnych posiadaczy terenów rolno-leśnych regionu.

Oprócz tego, projekt ten integruje promocje biodywersyfikacji. Zamiast wykorzystywać jeden gatunek o szybkim wzroście, który byłby szczególnie produktywny, wykorzystano ponad pięćdziesiąt gatunków drzew. Ta biodywersyfikacja będzie również bezpośrednio wpływać na różnorodność fauny, umożliwiając powrót niektórych gatunków do tego nowego masywu leśnego.