To nie żart. Konstrukcja sprzed 16 lat to oczekiwana wyjątkowa nowość Łady. Rosjanie wykorzystali bowiem Logana znanego na lokalnym rynku jako Łada Largus do budowy pierwsze seryjnie produkowanego rosyjskiego samochodu elektrycznego. To Łada e-Largus.

Pierwsza elektryczna Łada jeszcze nie trafiła do produkcji (ale wciąż ma duże szanse wyprzedzić Izerę). Jednak już istnieje nie tylko na zdjęciach. Zbudowano bowiem co najmniej jeden prototyp, którego fotografie można podziwiać w rosyjskich mediach.

Cud? Nie w Federacji Rosyjskiej

Naturalnie cudów nie ma nawet w Federacji Rosyjskiej. Skoro sięgnięto po platformę pojazdu pierwotnie planowanego jako spalinowy, trzeba liczyć się z pewnymi wyrzeczeniami. Stąd koncepcja, by akumulatory zmieścić nie tylko pod maską, ale także pod tylną kanapą, gdzie kiedyś mieszczono zbiornik paliwa. Trudno ocenić, jaka będzie łączna pojemność akumulatorów, gdyż Łada nie zdradza takich szczegółów. Nie zdradza również, kto dostarczy baterie. Nietrudno jednak zgadnąć, że w czołówce typowanych krajów znajdują się Chiny.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Łada e-Largus będzie modelem przednionapędowym. Wciąż nieznana jest moc silnika, moment obrotowy czy zasięg. Trudno także spekulować o osiągach pojazdu. Można jednak liczyć przynajmniej na lepsze przyspieszenie niż wersje spalinowe. W Rosji Largus oferowano (obecnie trwa przerwa w produkcji na skutek sankcji) z silnikiem benzynowym 1,6 l o mocy 90 KM lub 106 KM.

Elektryczna Łada czeka. Pracownicy też. Urlopy przedłużone

Choć Rosjanie nie zdradzili żadnych danych technicznych, to już zdążyli pochwalić się miejscem produkcji. W przeciwieństwie do Izery, fabryka już stoi. To nic innego jak zakłady Łada Iżewsk, które po przeniesieniu produkcji najnowszej Vesty do Togliatti (linia produkcyjna ruszy wiosną 2023 r.) staną się jedyną fabryką Łady odpowiedzialną za auta na prąd. A kiedy ruszy seryjna produkcja? Trudno ocenić, zważywszy na to, że Łada przedłuża pracownikom w Iżewsku urlopy rodzicielskie (do końca 2023 r.), zachęca do przejścia na wcześniejszą emeryturę (odprawa w wysokości 7 pensji) czy kusi przeniesieniem do innych zakładów (odprawa w wysokości od 5 do nawet 12 pensji).

Przeczytaj także: Rosja cofa się w produkcji samochodów o ponad 40 lat