• W maju 2022 r. odnotowano w Rosji spadek produkcji samochodów osobowych aż o 96,7 proc. w porównaniu do maja 2021 r.
  • Zachodnie koncerny wstrzymały montaż i produkcję swoich aut w Rosji. Przerwy w produkcji wprowadzili nawet inwestorzy z Chin
  • W maju 2022 r. w Rosji wyprodukowano więcej ciężarówek niż aut osobowych
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Jeszcze w maju 2021 r. w Rosji wyprodukowano ok. 112 tys. nowych samochodów osobowych. Rok później ledwie 3 720 (wg. depeszy Reuters) co oznacza spadek aż o 96,7 proc. Z takim wynikiem rosyjski przemysł motoryzacyjny cofa się do początku lat 70. Gdy uruchamiano produkcję pierwszej Łady, to w ciągu roku udało się wyprodukować nieco ponad 23 tys. aut.

Nie jest tajemnicą, że tak fatalne wyniki rosyjskiego przemysłu motoryzacyjnego to w dużej mierze konsekwencje zachodnich sankcji, jak i wstrzymania produkcji przez zakłady zagranicznych koncernów jak m.in. Mercedesa, Renault, Stellantis czy Grupy Volkswagen. Uzależnienie od zagranicznych komponentów niemal sparaliżowało także działalność lokalnych producentów jak choćby Kamaz, UAZ czy Łada.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Jak dotąd władzom Łady udało się przywrócić produkcję tylko jednego modelu, czyli Granty (w czerwcu wyprodukowano ok. 7 tys. egzemplarzy). Wznowienie produkcji było możliwe dzięki znacznemu zubożeniu wyposażenia, przez co obniżono nie tylko poziom bezpieczeństwa (brakuje m.in. ABS i poduszek powietrznych), ale i zwiększono szkodliwość dla środowiska (auta nie spełniają normy emisji EURO V).

Nieco niższe spadki odnotowano w branży producentów samochodów ciężarowych. Jak informuje rosyjski Autostat w maju 2022 r. z rosyjskich zakładów wyjechało ok. 7,6 tys. ciężarówek. To o 39,3 proc. mniej niż rok wcześniej.