Logo

Rosja cofa się w produkcji samochodów o ponad 40 lat

Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Jeszcze w maju 2021 r. w Rosji wyprodukowano ok. 112 tys. nowych samochodów osobowych. Rok później ledwie 3 720 (wg. depeszy Reuters) co oznacza spadek aż o 96,7 proc. Z takim wynikiem rosyjski przemysł motoryzacyjny cofa się do początku lat 70. Gdy uruchamiano produkcję pierwszej Łady, to w ciągu roku udało się wyprodukować nieco ponad 23 tys. aut.

Nie jest tajemnicą, że tak fatalne wyniki rosyjskiego przemysłu motoryzacyjnego to w dużej mierze konsekwencje zachodnich sankcji, jak i wstrzymania produkcji przez zakłady zagranicznych koncernów jak m.in. Mercedesa, Renault, Stellantis czy Grupy Volkswagen. Uzależnienie od zagranicznych komponentów niemal sparaliżowało także działalność lokalnych producentów jak choćby Kamaz, UAZ czy Łada.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jak dotąd władzom Łady udało się przywrócić produkcję tylko jednego modelu, czyli Granty (w czerwcu wyprodukowano ok. 7 tys. egzemplarzy). Wznowienie produkcji było możliwe dzięki znacznemu zubożeniu wyposażenia, przez co obniżono nie tylko poziom bezpieczeństwa (brakuje m.in. ABS i poduszek powietrznych), ale i zwiększono szkodliwość dla środowiska (auta nie spełniają normy emisji EURO V).

Nieco niższe spadki odnotowano w branży producentów samochodów ciężarowych. Jak informuje rosyjski Autostat w maju 2022 r. z rosyjskich zakładów wyjechało ok. 7,6 tys. ciężarówek. To o 39,3 proc. mniej niż rok wcześniej.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu