- Przy drogach w Polsce pojawi się łącznie aż 358 nowych fotoradarów rejestrujących prędkość i inne wykroczenia drogowe
- Większość z nowych fotoradarów trafi w miejsce dotychczas eksploatowanych masztów (aż 247)
- Pierwszy fotoradar uruchomiono w woj. zachodniopomorskim. W ciągu najbliższych miesięcy pojawi się jeszcze 25 nowych urządzeń w 14 w całym kraju
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Pierwszy z 358 nowych fotoradarów już działa w Polsce. Nowe urządzenie MultaRadar CD (znamienne, że sprzęt zatwierdzono do użytku już niemal dekadę temu decyzją Głównego Urzędu Miar na wniosek producenta, który zmienił stosowaną głowicę radarową) uruchomiono przy drodze krajowej nr 6 w Sianowie w województwie zachodniopomorskim. Wybór miejsca nie jest przypadkowy, GITD przekonuje, że lokalizację wskazano po analizie bezpieczeństwa ruchu drogowego i niepokojących statystykach zdarzeń drogowych.
Służba zapewnia, że fotoradar przygotowano do jednoczesnej kontroli kilku pasów ruchu (jesteśmy ciekawi, jak to wygląda w praktyce, gdyż do jednoczesnego pomiaru zwykle stosuje się urządzenia instalowane nad jezdnią, by nic nie przesłaniało widoku na poszczególne pojazdy) oraz pracy podczas gorszej pogody (w komunikacie GITD wspomniano o "utrzymaniu ciągłości pracy w zmiennych i trudnych warunkach pogodowych"). Podkreślono przy tym, że urządzenie wyróżnia się niskim poziomem awaryjności oraz wysoką jakością gromadzonych materiałów dowodowych. Zapewne najbliższe miesiące pozwolą na weryfikację zapewnień Inspekcji, o ile znajdzie się wystarczająco duże grono niezdyscyplinowanych kierowców ignorujących znaki ograniczeń prędkości.
Nowo zainstalowane urządzenie to pierwszy sprzęt z partii 26 stacjonarnych fotoradarów, jakie pojawią się przy drogach w ciągu najbliższych miesięcy (prace zaplanowano do lutego 2022 r.). Sukcesywnie będą instalowane przy drogach w 14 województwach. Najwięcej urządzeń trafi na Mazowsze, Pomorze i do Małopolski.
Łącznie zaplanowano instalację aż 358 zestawów. Wśród nich 39 przeznaczono do odcinkowego pomiaru prędkości, 30 do kontroli wjazdu na skrzyżowanie przy czerwonym świetle oraz 5 do instalacji w celu zabezpieczenia przejazdów kolejowych. Większość z nowych fotoradarów trafi w miejsce dotychczas eksploatowanych masztów (aż 247). Pozostałe trafią do nowych lokalizacji, które wskazano po analizie statystyk wypadków i kolizji.