Pierwszy piętrowy autobus hybrydowy Będzie to jednak tylko seria sześciu autobusów, które na ulicach stolicy Anglii będą przechodzić pierwsze poważne testy drogowe. Trafią one na linię 141, łączącą London Bridge z Palmers Green. Na seryjną produkcję hybrydowych autobusów Volvo trzeba będzie poczekać do ostatniego kwartału przyszłego roku, zaś na drogach pojawią się one na początku 2010 r. Wcześniej, pod koniec przyszłego roku, planowane jest wypuszczenie próbnej serii.

Dwupiętrowe autobusy hybrydowe budowane będą na podwoziu Volvo B5L i wytwarzane będą w szwedzkiej fabryce w Boras. Nadwozia do sześciu pierwszych autobusów z napędem hybrydowym wyprodukowała północnoirlandzka firma Wrightbus.

Volvo B5L Hybrid mierzy 10,4 m długości, oferuje 66 miejsc siedzących plus dodatkowo 20 stojących. Napęd hybrydowy wykorzystany w nowym autobusie Volvo będzie identyczny jak w Volvo 7700 Hybrid, którego premiera odbyła się w tym roku na wystawie IAA w Hanowerze. Akumulatory, gromadzące energię, umieszczone zostały pod siedzeniami tuż za przednią osią. Dzięki temu nie wpłynęło to jakoś niekorzystnie na zmniejszenie przedziału pasażerskiego oraz poprawiło równomierne rozłożenie masy pojazdu.

Napęd hybrydowy (I-SAM) w autobusach Volvo składa się z silnika wysokoprężnego oraz jednostki elektrycznej. Każda z tych jednostek może pracować samodzielnie, możliwe jest także napędzanie autobusu oboma silnikami naraz. Dzięki temu możliwe stało się zastosowanie w autobusie mniejszego, pięciolitrowego silnika, w miejsce dziewięciolitrowej jednostki, jaka pracuje w standardowym dwupiętrowcu Volvo. Ponadto napęd hybrydowy pozwala zmniejszyć zużycie paliwa oraz emisję CO2 nawet o 30%, a także o 40-50% zredukować emisję cząstek stałych.

Jednostka elektryczna w Volvo zlokalizowana jest pomiędzy silnikiem diesla a skrzynią biegów Volvo I-Shift. Podczas hamowania silnik elektryczny działający wówczas jako generator odzyskuje energię, która gromadzi się litowych akumulatorach. W odpowiednim momencie energia ta jest wykorzystywana do napędzania autobusu.

Dzięki zastosowaniu napędu hybrydowego i związanym z tym głównie zmniejszeniem zużycia paliwa o ok. 30% większy wydatek na zakup takiego pojazdu powinien zwrócić się po ok. 5-7 latach.