Budowa tunelu pod Górą Libertowską to część szeroko zakrojonych działań na rzecz poprawy przepustowości zakopianki oraz bezpieczeństwa użytkowników drogi.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: 10 najgłupszych dodatków do auta, za które chcemy płacić. Zbędne, niepraktyczne i… pożądane
Tunel i kładki zmienią oblicze zakopianki
Jednym z głównych elementów planowanej inwestycji jest likwidacja skrzyżowania drogi krajowej nr 7 (zakopianki) z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. W jego miejsce powstanie tunel o długości 52 metrów, umożliwiający przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Aby zoptymalizować ruch na tym odcinku, wzdłuż zakopianki zostanie rozbudowana i uzupełniona sieć dróg lokalnych, które pozwolą kierowcom na wygodny dostęp do tunelu i na wjazd na główną trasę w kierunku Krakowa i Myślenic.
Projekt przewiduje również budowę trzech kładek dla pieszych, które zastąpią dotychczasowe przejścia. Powstaną one przy likwidowanym skrzyżowaniu, na Górze Libertowskiej oraz na granicy Libertowa i Gaju, co ma zwiększyć bezpieczeństwo pieszych poruszających się w tym rejonie.
Modernizacja zakopianki w Libertowie to także przebudowa infrastruktury pozwalającej na spójne połączenie dróg gminnych i powiatowych z jezdniami dodatkowymi biegnącymi równolegle do głównej trasy. W projekcie przewidziano dwa nowe ronda: jedno w miejscu dawnego skrzyżowania ul. Świetlistej z zakopianką oraz drugie przy ul. Jana Pawła II, prowadzące do tunelu pod DK7. Zmiany te mają rozwiązać problem korków i poprawić płynność ruchu.
Dodatkowo, w ramach prac zniesione zostaną niektóre skręty w prawo, w tym z zakopianki w ul. Wesołą w Libertowie oraz w ul. Parkową w Gaju. Ulice te zostaną podłączone do nowo powstających dróg łącznikowych.
Rozbudowa zakopianki — wieloetapowy program
Ważnym aspektem modernizacji jest również dbałość o ekologię i komfort mieszkańców. Plany obejmują montaż ekranów akustycznych, a także budowę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż drogi łącznikowej między ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie. Powstaną również dwa nowe przepusty na potoku Olszynka, co usprawni komunikację na lokalnych drogach dojazdowych oraz zwiększy ich odporność na warunki atmosferyczne.
Przedsięwzięcie w Libertowie to część większego projektu modernizacji trasy między Krakowem a Myślenicami. W ciągu ostatnich lat oddano do użytku węzeł drogowy w Gaju oraz kładki w Mogilanach i Głogoczowie. Trwają również prace nad węzłami drogowymi w Krzyszkowicach i Myślenicach, a także przygotowania do budowy nowego węzła w Jaworniku. Celem tych działań jest zwiększenie przepustowości zakopianki oraz poprawa komfortu i bezpieczeństwa zarówno kierowców, jak i pieszych.
Koszt realizacji inwestycji w Libertowie wyniesie prawie 150 mln zł. Projekt realizuje Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IBM-Podbeskidzie w systemie "Projektuj i buduj". Władze liczą, że po zakończeniu budowy zakopianka stanie się bardziej funkcjonalnym i bezpiecznym szlakiem komunikacyjnym, kluczowym dla Małopolski i południowej Polski.
- Przeczytaj także: Metoda "na kartkę" wróciła. Złodzieje otwierają samochody jak swoje