Logo
WiadomościAktualnościPod Górą Libertowską powstanie nowy tunel. Prace niedługo ruszą

Pod Górą Libertowską powstanie nowy tunel. Prace niedługo ruszą

Budowa tunelu pod Górą Libertowską to część szeroko zakrojonych działań na rzecz poprawy przepustowości zakopianki oraz bezpieczeństwa użytkowników drogi.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Kiedy zakończy się budowa tunelu pod Górą Libertowską?
Jakie są główne cele modernizacji zakopianki w Libertowie?
Ile kosztować będzie inwestycja w Libertowie?
Jakie zmiany infrastrukturalne przewiduje projekt modernizacji?

Tunel i kładki zmienią oblicze zakopianki

Jednym z głównych elementów planowanej inwestycji jest likwidacja skrzyżowania drogi krajowej nr 7 (zakopianki) z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. W jego miejsce powstanie tunel o długości 52 metrów, umożliwiający przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Aby zoptymalizować ruch na tym odcinku, wzdłuż zakopianki zostanie rozbudowana i uzupełniona sieć dróg lokalnych, które pozwolą kierowcom na wygodny dostęp do tunelu i na wjazd na główną trasę w kierunku Krakowa i Myślenic.

Projekt przewiduje również budowę trzech kładek dla pieszych, które zastąpią dotychczasowe przejścia. Powstaną one przy likwidowanym skrzyżowaniu, na Górze Libertowskiej oraz na granicy Libertowa i Gaju, co ma zwiększyć bezpieczeństwo pieszych poruszających się w tym rejonie.

Modernizacja zakopianki w Libertowie to także przebudowa infrastruktury pozwalającej na spójne połączenie dróg gminnych i powiatowych z jezdniami dodatkowymi biegnącymi równolegle do głównej trasy. W projekcie przewidziano dwa nowe ronda: jedno w miejscu dawnego skrzyżowania ul. Świetlistej z zakopianką oraz drugie przy ul. Jana Pawła II, prowadzące do tunelu pod DK7. Zmiany te mają rozwiązać problem korków i poprawić płynność ruchu.

Mapa modernizacji DK7 między Krakowem a Myślenicami
Mapa modernizacji DK7 między Krakowem a MyślenicamiGDDKiA

Dodatkowo, w ramach prac zniesione zostaną niektóre skręty w prawo, w tym z zakopianki w ul. Wesołą w Libertowie oraz w ul. Parkową w Gaju. Ulice te zostaną podłączone do nowo powstających dróg łącznikowych.

Rozbudowa zakopianki — wieloetapowy program

Ważnym aspektem modernizacji jest również dbałość o ekologię i komfort mieszkańców. Plany obejmują montaż ekranów akustycznych, a także budowę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż drogi łącznikowej między ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie. Powstaną również dwa nowe przepusty na potoku Olszynka, co usprawni komunikację na lokalnych drogach dojazdowych oraz zwiększy ich odporność na warunki atmosferyczne.

Przedsięwzięcie w Libertowie to część większego projektu modernizacji trasy między Krakowem a Myślenicami. W ciągu ostatnich lat oddano do użytku węzeł drogowy w Gaju oraz kładki w Mogilanach i Głogoczowie. Trwają również prace nad węzłami drogowymi w Krzyszkowicach i Myślenicach, a także przygotowania do budowy nowego węzła w Jaworniku. Celem tych działań jest zwiększenie przepustowości zakopianki oraz poprawa komfortu i bezpieczeństwa zarówno kierowców, jak i pieszych.

Koszt realizacji inwestycji w Libertowie wyniesie prawie 150 mln zł. Projekt realizuje Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IBM-Podbeskidzie w systemie "Projektuj i buduj". Władze liczą, że po zakończeniu budowy zakopianka stanie się bardziej funkcjonalnym i bezpiecznym szlakiem komunikacyjnym, kluczowym dla Małopolski i południowej Polski.

DK7 w Libertowie pod Krakowem
DK7 w Libertowie pod KrakowemGDDKiA
Udostępnij:
Powiązane tematy: GDDKiA Zakopianka
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium