Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Podatek ekologiczny od aut - apel o zmianę przepisów i walkę ze smogiem

Podatek ekologiczny od aut - apel o zmianę przepisów i walkę ze smogiem

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Fatalne wyniki pomiarów jakości powietrza w polskich miastach to dobra okazja, by powrócić do tematu podatku ekologicznego od starszych samochodów. Im starszy model, większy silnik i gorsza norma emisji spalin, tym akcyza będzie odpowiednio wyższa.

Policyjna akcja "Smog"
Policyjna akcja "Smog"Źródło: Policja.pl

Wystarczyło kilka bardzo mroźnych dni, by wskaźniki jakości powietrza w Polsce znacząco się pogorszyły. Nie trzeba przy tym śledzić aktualnych wskazań serwisów pogodowych czy inwestować w zaawansowane stacje pogodowe, by przekonać się, że to czym oddychamy, to prawdziwa katastrofa.

Smogowa mapa Europy - nie tylko Polska na cenzurowanym

Nie tylko w dużych aglomeracjach, ale i mniejszych miejscowościach stężenie zanieczyszczeń było na tyle wysokie, że nawet po krótkim spacerze łatwo o wrażenie, że nasze ubrania były tak przesiąknięte dymem, jakbyśmy dopiero co wyszli z zatłoczonej palarni. Na smogowej mapie Europy (European Air Quality Index) Polska, Słowacja oraz Bałkany wyróżniały się (i dalej wyróżniają) najgorszymi notowaniami (im ciemniejszy kolor, tym większe zanieczyszczenie).

Smog w Europie - 18 stycznia 2021
Smog w Europie - 18 stycznia 2021Źródło: Airly.pl

Przeczytaj też:

Wysoki poziom zanieczyszczeń to dobry przyczynek o dyskusji nad tzw. podatkiem ekologicznym. O jego wprowadzenie ponownie apeluje Związek Dealerów Samochodowych. W najnowszym apelu skierowanym do władz czytamy: „projekt senacki opierał wysokość należnego podatku akcyzowego na pojazdy osobowe w zależności od pojemności silnika i spełnianych przez dany pojazd norm spalania Euro, a tym samym przyczyniał się do realizacji najważniejszych celów strategicznych polskiego rządu, jakimi są prace nad budową jak najbardziej ekologicznego i neutralnego dla środowiska transportu drogowego”. Wspomniany projekt ostatecznie wycofano z obrad Sejmu już kilka lat temu (w 2017 r.) i jak dotąd nie wznowiono prac.

Im starsze auto, tym więcej płacisz

Zgodnie z przyjętymi założeniami, akcyza powinna rosnąć stosownie do wieku auta (im starsze tym wyższa stawka), pojemności silnika (większe silniki na cenzurowanym) oraz spełnianej normy emisji spalin (im starsza tym trzeba więcej zapłacić). Trudno się nie zgodzić. Teoretycznie im mniej starszych i wyeksploatowanych aut na drogach, tym lepiej.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Auto nie są wcale największym źródłem problemu

Trudno jednak obwiniać jedynie samochody za wysoki poziom zanieczyszczeń. Nie zapominajmy, że w czasie pandemii ruch na drogach znacząco zmalał (wystarczy sięgnąć do pomiarów ruchu GDDKiA czy najnowszego raportu TomTom o najbardziej zakorkowanych miastach świata). Pozostaje jednak jeszcze inne bardzo uciążliwe źródło. Im niższa temperatura powietrza tym łatwiej o smog powstający ze spalania węgla, mułu i miału węglowego a nawet śmieci. Popularne tzw. „kopciuchy” wypuszczają z kominów mnóstwo toksycznych związków takich jak metale ciężkie, pyły, furany, dioksyny i inne.

Póki zatem mieszkańcy będą korzystać z fatalnych pieców i kiepskiego paliwa, pozostaje stosować się do zaleceń,, jakie znajdziemy w serwisach takich jak Warszawski Indeks Powietrza. W przypadku, gdy stężenie pyłów osiągnie najwyższy poziom, zrezygnujmy z wietrzenia pomieszczeń, korzystania z kominka (o ile nie jest głównym źródłem ciepła), a samochód zostawmy w domu, jeśli nie musimy się przemieszczać.

Tomasz Okurowski
Powiązane tematy:spalinyAkcyzaPodatekEuro
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków