• Do zakładów we Wrocławiu w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy spłynęły zamówienia z ponad 50 europejskich miast (m.in. z Danii, Holandii, Norwegii i Szwecji)
  • Większość zamówień dotyczy jednego z najnowszych modeli, czyli przegubowego Volvo 7900 Electric Articulated z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 2x200 kW
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Moda na elektryfikację transportu publicznego trwa w najlepsze. Miasta powoli zastępują autobusy z konwencjonalnym napędem (przede wszystkim diesla) nowszymi modelami zelektryfikowanymi. Nie oznacza to jednak, że komunikacja miejska przesiada się jedynie na modele w pełni elektryczne. W portfelu zamówień nie brak bowiem także wersji hybrydowych, które sprawdzają się szczególnie na dłuższych trasach i w tych miejscach, gdzie wciąż brakuje odpowiedniej infrastruktury dla pojazdów całkowicie elektrycznych.

Wymiana taboru to oczywiście dobre wiadomości dla producentów autobusów. Do fabryi Volvo we Wrocławiu w ciągu ostatnich miesięcy spłynęły zamówienia z ponad 50 europejskich miast (m.in. Aarhus w Danii, Hertogenbosch w Holandii, Luksemburga, Bodo i Alesund w Norwegii, Goteborg i Malmo w Szwecji). Wśród zamawiających nie zabrakło także klientów z Polski, m.in. Gliwice i Łódź. W sumie są to kontrakty na ponad 850 zelektryfikowanych autobusów (w pełni elektryczne oraz hybrydowe), z których część już zrealizowano (w przypadku pozostałych autobusy będą dostarczone w kolejnych miesiącach).

Większość zamówień dotyczy jednego z najnowszych modeli, czyli przegubowego Volvo 7900 Electric Articulated. To autobus, który wyposażono dwa silniki o mocy maksymalnej 2x200 kW oraz akumulatory o pojemności od 264 do 396 kWh. Ładowanie odbywa się z mocą nawet 450 kW (zależnie od stacji zasilania). Do wyboru dwa rodzaje zasilania, czyli ładowanie poprzez pantograf lub tradycyjne złącze CCS zainstalowane z przodu, boku lub tyłu pojazdu.

,,Wiele miast ma ambitne cele w zakresie poprawy jakości powietrza, a zelektryfikowana flota pojazdów miejskich stwarza nowe możliwości osiągnięcia tych celów. Kiedy w Göteborgu rozpocznie kursowanie flota naszych 145 autobusów elektrycznych, emisja CO2 zostanie ograniczona o 14,5 tys. ton rocznie, co odpowiada ok. 5 tys. samochodów z silnikiem diesla. Z kolei emisja tlenków azotu zmniejszy się o ok. 8 tys. kg rocznie, a poziom hałasu każdego autobusu zostanie zredukowany o 7 dB, co oznacza redukcję hałasu o połowę. Chcemy być liderem w zakresie rozwoju elektromobilności i długoterminowym partnerem dla wszystkich miast, które chcą zapewnić mieszkańcom lepszą jakość życia" – wyjaśnia Håkan Agnevall, Prezes Volvo Buses.