Solarnego Orła zbudowali studenci Politechniki Łódzkiej – auto przygotowywane jest do wielkiego wyścigu pojazdów napędzanych energią słoneczną – Bridgestone World Solar Challenge 2017.
Wyścig rozpocznie się 8 października w Darvin na północy Australii. Zawodnicy na swych słonecznych pojazdach mają do pokonania trasę ok. 3 tys. km. Meta wyznaczona jest w Adelajdzie na południu Australii.
Polski samochód solarny stworzyli studenci Politechniki Łódzkiej tworzący Lodz Solar Team. Kilka lat temu zbudowali ono swój pierwszy pojazd napędzany energią słoneczną – Eagle One. Startowali nim w wyścigach w Australii i RPA.
Eagle Two może pomieścić w kabinie do 5 osób. Zredukowano masę pojazdu, co w efekcie zmniejszyło też zapotrzebowanie na energię. Auto ma specjalnie zaprojektowane opony Bridgestone o małych oporach toczenia.
Na jednym naładowaniu baterii Eagle Two może przejechać do 700 km. Prędkość maksymalna to 140 km/h. Nie będzie jednak wykorzystywana w pełni podczas wyścigu, gdyż przy dużych prędkościach wzrasta zużycie energii.
Polski zespół startujący na Eagle Two będzie jednym z 94 zespołów, jakie pojawią się 8 października na starcie Bridgestone World Solar Challenge 2017 w australijskim Darvin. Przyjadą tam konstruktorzy solarnych pojazdów z USA, Japonii, Chin, Tajwanu, Korei Płd., Kandy, Niemiec, Holandii, Tajlandii, Szwecji, Rosji, Chile, Indii.
Regulamin wyścigu przewiduje, że solarne pojazdy jadą po drogach publicznych, w normalnym ruchu, w godzinach 8-17. Napęd – tylko słoneczny (prąd z ogniwa solarnego napędza silnik elektryczny). Kierowca musi ważyć min. 80 kg – jeśli jest lżejszy – do auta dokładany jest balast. Na pokonanie trasy liczącej ok. 3 tys. km zespoły mają 7 dni, wyścig kończy się 15 października w Adejadzie.
Dwa lata temu podczas ostatniego wyścigu zwycięski pojazd (z Holandii) pokonał trasę ze średnią prędkością 76,73 km/h.