Auto Świat Wiadomości Aktualności Prezes Fiata: "Czy włoscy związkowcy chcą zniszczyć ten przemysł?"

Prezes Fiata: "Czy włoscy związkowcy chcą zniszczyć ten przemysł?"

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Szef Fiata Sergio Marchionne ostro skrytykował włoski związek zawodowy przemysłu metalowego FIOM, którzy odrzucili warunki proponowane dla 5200 pracowników fabryki w Pomigliano d'Arco koło Neapolu. Sobotnia wypowiedź Marchionne dla prasy brzmiała: "FIOM jest przedstawicielem słusznie umarłej ideologii, która nastawiał przedsiębiorców przeciwko robotnikom. Przypominam, że te czasy już minęły! Czy związkowcy naprawdę chcą zamordować włoski przemysł motoryzacyjny?"

Prezes Fiata: "Czy włoscy związkowcy chcą zniszczyć ten przemysł?"
Auto Świat
Prezes Fiata: "Czy włoscy związkowcy chcą zniszczyć ten przemysł?"

Szczególnie ostro słów Marchionne użył wobec związkowców, którzy nie chcą zaakceptować jego warunków: "Fiat Panda produkowany jest dotychczas w Polsce. Polacy osiągnęli taki poziom wydajności, jakiego nie osiągnęła jeszcze żadna włoska fabryka. Mogę przedstawić cała listę krajów Unii Europejskiej, które ustawiają się w kolejkę, aby móc produkować nową Pandę"

Cztery z pięciu związków zgodziło się na warunki zarządu Fiata. Tylko FIOM okopał się na swoich pozycjach sprzeciwu wobec warunków pracodawcy. Z tego powodu przyszłość fabryki w Pomigliano, gdzie od roku 2011 ma być produkowana nowa Panda, ciągle jest niepewna. Marchionne chce aby przed inwestycją w wysokości 700 milionów euro, wszystkie pięć związków przyjęło jego warunki.

Zgoda związków zawodowych jest warunkiem koniecznym, aby produkcja nowej Pandy odbywała się w Pomigliano, a nie w polskiej fabryce w Tychach. Zarząd Fiata domaga się wprowadzenia zmian w systemie produkcyjnym i zmianowym. Już dziś 5200 pracowników zakładów w Pomigliano zagłosuje w referendum na temat tych zmian i zadecyduje czy przyjmuje warunki Fiata.

Według planów zarządu wszyscy pracownicy zobowiązani będą do pracy w systemie trzyzmianowym. Przerwa w pracy zostanie skrócona z 40 do 30 minut. Tydzień pracy może zmieniać się elastycznie, w zależności od ilości zamówień, od 4 do 6 dni w tygodniu. Każdy z pracowników musi się zobowiązać do gotowości przepracowania 80 nadgodzin rocznie. Całkowitą nowością jest zamiar elektronicznej kontroli przemieszczania się pracowników w trakcie pracy. Wszystkie te działania mają zwiększyć wydajność fabryki w Pomigliano o 25 aut dziennie.

Związek zawodowy FIOM uważa, że plany zarządu są sprzeczne z przyjętym w roku 1970 włoskim kodeksem pracy."Wymagania Fiata są sprzeczne z układem zbiorowym i prawem pracy" - mówi sekretarz FIOM Maurizio Landini i wzywa do rozpoczęcia 25 lipca 8 godzinnego strajku ostrzegawczego.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków