Auto Świat Wiadomości Aktualności Progi zwalniające na autostradach? GDDKiA wyjaśnia

Progi zwalniające na autostradach? GDDKiA wyjaśnia

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) odniosła się do zapowiedzi montażu progów zwalniających na autostradach i ekspresówkach w Polsce. Informację o takim rozwiązaniu podała na Twitterze rozgłośnia radiowa. W sieci zawrzało, bo do 1 kwietnia przecież jeszcze daleko.

Próg zwalniający (zdj. ilustracyjne)
Shutterstock/Fedor Konoplin
Próg zwalniający (zdj. ilustracyjne)

GDDKiA musiała sprostować informację o progach zwalniających na autostradach, która błyskawicznie rozniosła się po internecie. News o tym pojawił się na koncie Radia ZET na Twitterze, jednak zabrakło w nim wyjaśnienia. Chociaż brzmi to jak primaaprilisowy żart, progi zwalniające – w istocie – pojawią się na drogach szybkiego ruchu w Polsce. Jednak tylko w specyficznych warunkach.

GDDKiA: progi zwalniające na autostradach mają chronić robotników

Wyjęta z kontekstu wypowiedź Szymona Piechowiaka, rzecznika prasowego GDDKiA, sugeruje, że progi zwalniające na autostradach i ekspresówkach będą montowane na pasach, po których odbywa się normalny ruch pojazdów. To wprawiło niektórych odbiorców w osłupienie. Nietrudno wyobrazić sobie, co wydarzyłoby się, gdyby ktoś, jadąc z prędkością 120 lub nawet 140 km/h, wjechał na taką przeszkodę.

Nowe obiekty infrastruktury drogowej, o których wspomniała rozgłośnia radiowa, faktycznie mają pojawić się na drogach szybkiego ruchu w Polsce. Jednak tylko na pasach awaryjnych, a nie na głównym ciągu drogi. Skąd ten pomysł? Chodzi o poprawę bezpieczeństwa pracowników GDDKiA, a dokładnie zminimalizowanie ryzyka wypadku m.in. podczas naprawy barierek czy ekranów akustycznych.

Zobacz: Postrach kierowców już działa w tunelu na Zakopiance. Kamery łowią "piratów"

Progi zwalniające mogą się pojawić tylko na pasach awaryjnych
Progi zwalniające mogą się pojawić tylko na pasach awaryjnychKrzysztof Kaźmierczak / Auto Świat

Na Twitterze pojawiło się już oficjalne stanowisko GDDKiA w tej sprawie. Można się z nim zapoznać w załączonym poniżej poście. Czasami kontekst ma ogromne znaczenie – i tak jest właśnie w tym przypadku.

Sprawdź: Jechałem w konwoju transportującym maszynę TBM. Nie było tak różowo

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji