- Obecnie w realizacji znajdują się trzy obwodnice o łącznej długości niemal 20 km
- Pozostałe drogi o łącznej długości 744,1 km wciąż są w przygotowaniu do wszczęcia przetargów
Program budowy 100 obwodnic to inwestycja aż na 10 lat. Tyle czasu zajmie przygotowanie, budowa i oddanie do ruchu dróg o łącznej długości 830 km. Drogowcy obiecują przy tym, że choć plan rozłożono na całą dekadę (start w lutym 2020 roku) to na pierwsze drogi nie trzeba będzie tak długo czekać. Tuż przed sylwestrem Tomasz Żuchowski kierujący GDDKiA obiecywał: „w przyszłym roku oddamy do ruchu nowe obwodnice i ogłosimy kolejne przetargi na ich realizację”.
Obecnie w realizacji znajdują się trzy obwodnice o łącznej długości niemal 20 km. W grudniu 2020 podpisano umowy na trasy wokół Lipska (zakończenie prac w 2024 roku), Smolajn (koniec 2022 roku) i Wąchocka (budowa w ciągu 43 miesięcy, nie licząc przerw zimowych). Trwają jeszcze przetargi na realizację dróg w pobliżu takich miejscowości jak: Brzezie (DK25), Pułtusk (DK61), Strzelce Krajeńskie (DK22), Suchowola i Sztabin (DK8), Grzymiszew (DK72), Żodyń (DK32), Gostyń (DK12) oraz Szczecinek (DK20) i Gryfin (DK31). W sumie w fazie przetargów na realizację drogowych zadań znajduje się 10 obwodnic o łącznej długości 87,2 km.
Pozostałe drogi o łącznej długości 744,1 km wciąż są w przygotowaniu (m.in. Brzezin, Błaszek, Głogowa, Kaczorowa, Kalisza, Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa oraz Stargardu). Wśród nich 32 czeka na rozstrzygnięcie przetargów na opracowanie dokumentacji (m.in. Goleniów, Kroczyc, Kruszwicy, Lipna, Pradeł, Szczekocin, Sztumu).
W tym roku ogłoszone zostaną kolejne przetargi na realizację nowych projektów drogowych. Na liście wskazano obwodnice Dzwola (DK 74), Krosna Odrzańskiego (DK29), Strykowa (DK32) czy Sanoka. Przetargu doczeka się także Kostrzyn nad Odrą (DK 31).
Oczywiście ogłoszenie i rozstrzygnięcie przetargu to tylko jeden z etapów. Pozostaje jeszcze budowa i oddanie do ruchu. W praktyce zatem kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość jeszcze przez kilka najbliższych lat. Co gorsza wiele projektów obwodnic doczeka się przetargów dopiero za kilka lat (2024-2026). Na część dróg poczekamy zatem do końca dekady.