Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Radary do nowych samochodów powstają w Krakowie

Radary do nowych samochodów powstają w Krakowie

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Samochody nowej generacji będą nieustannie skanować i obserwować całe swoje otoczenie. Niewykluczone, że zrobią to za pośrednictwem radaru, nad którym pracują inżynierowie Delphi w Krakowie.

Delphi - Centrum Techniczne w Krakowie - radar SRR
Delphi - Centrum Techniczne w Krakowie - radar SRRŹródło: Materiały prasowe

Zacznijmy od pytania: po co radar w samochodzie? Odpowiedź wydaje się banalna: do obserwacji otoczenia i zwiększania bezpieczeństwa. To dzięki technice radarowej współczesne samochody mogą samodzielnie poruszać się po drodze publicznej, hamować przed przeszkodami i utrzymywać bezpieczny dystans podczas jazdy. Dzięki technice kojarzonej z wojskiem funkcjonują również tak praktyczne systemy jak wykrywanie obiektów niewidocznych w lusterku (tzw. czujniki martwego pola). Istotne przy tym jest określenie funkcjonują. Działają bowiem całkiem nieźle, ale ze względu na ograniczenia obecnie stosowanej technologii nie mogą funkcjonować jeszcze lepiej.

Delphi-SRR-zapewni zasięg do 80 m
Delphi-SRR-zapewni zasięg do 80 mŹródło: Materiały prasowe

We współczesnych samochodach zwykle wykorzystywane są głowice radarowe wykorzystujące częstotliwość 24 GHz. Inżynierowie Delphi w Krakowie pracują zaś nad systemami SSR o wyższej częstotliwości 76 GHz. Przekonują, że jedną z ich zalet jest możliwość wykrywania obiektów nawet pod kątem 360 stopni. Innymi słowy zdolność do obserwacji całego otoczenia samochodu w zasięgu do 80 metrów. A to już całkiem niezły wynik.

Od razu rodzi się pytanie. Po co stosować radar? Czy nie lepiej użyć kamery? Niestety nie. Mimo ogromnego postępu w technologii video dalej problemem jest uzyskanie wymaganej dokładności określenia zasięgu i pozycji. Innymi słowy, bazując tylko na obrazie video trudniej precyzyjnie określić jak daleko znajduje się dany obiekt i jaka jest jego pozycja. Aż się prosi o porównanie do technologii dalmierzy optycznych, które sprawdzają się w aparatach fotograficznych. Ale niekoniecznie w samochodach. Nie bez powodu zresztą firmy zbierające materiały korzystających LIDARu, czyli technologii radarowej, którą wspomagają kamery (ale nie zastępują).

Delphi - Centrum Techniczne w Krakowie - radar
Delphi - Centrum Techniczne w Krakowie - radarŹródło: Materiały prasowe

Delphi chwali się że radar SRR nad którym trwają prace w Krakowie przyda się do kilku zastosowań. Przede wszystkim posłuży do obserwacji martwego pola widzenia. Ale nie tylko. Ma służyć do obserwacji ruchu poprzecznego z przodu i z tyłu, co docenią kierowcy wyjeżdżający z miejsc o ograniczonej widoczności. Delphi wspomina również o ułatwieniu zmiany pasa ruchu oraz wcześniejszego awaryjnego hamowania w przypadku ryzyka kolizji.

Sprzęt nad którym pracują w Małopolsce to niejedyne dzieło inżynierii w Polsce. W łódzkim ośrodku TomTom trwają prace nad opatentowanym systemem LIDAR, który ma szanse trafić do aut autonomicznych na całym świecie. Polacy górą? Jeszcze nie, ale jesteśmy na dobrej drodze.

Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków