Na odcinku testowym najszybsi okazali się Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC). Francuzi dwukrotnie przejechali szybciej trasę próby niż konkurenci.

Za Mistrzami Świata uplasowali się: Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC), Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC) oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC) - za tym nic nowego...

Bardzo szybko jeździli Petter Solberg i Philip Mills w swoim debiucie w Citroënie Xsarze WRC. Tuż za Petterem uplasował się jego starszy brat - Henning z Cato Menkerudem w Fordzie Focusie RS WRC.

Z załóg PCWRC najszybsi byli Andreas Mikkelsen i Ola Flöene (Subaru Impreza WRX STi).

Premier pojedzie z Sébastienem

Premier Sébastien Loeb zastąpi Daniela Elenę przed rozpoczęciem oficjalnego startu zawodów. Jazda z Mistrzem Świata, najlepszym kierowca rajdowym ostatnich lat była - jak mówił Norweg - zawsze jego wielkim marzeniem...

- Premier Jens Stoltenberg jest wielkim entuzjastą Rajdu Norwegii, co potwierdził już podczas pierwszej edycji w 2007 roku - powiedział Even Wiger, dyrektor Rally Norway. Premier docenia nasze zaangażowanie w kwestie ochrony środowiska i widzi, że rajd pozytywnie wpływa na kształtowanie międzynarodowego wizerunku Norwegii.

Stąd właśnie na szybką "przejażdżkę" wybrano prototypowy, hybrydowy Citroen C4 WRC. Samochód będzie wystawiony w bazie rajdu, pod Vikingskipet w Hamar.

Uroczystość startu odbędzie się we czwartek 12 lutego, od godz. 19:00, przy okazji Superoesu w Oslo. Po przejeździe, od godz. 19:45 załogi będą dostępne dla publiczności na terenie hipodromu Bjerke.

UŻYTECZNE INFORMACJE

► Rajd Norwegii. Runda 2/12, 12-15 lutego 2009.►Nawierzchnia: drogi szutrowe pokryte lodem i śniegiem.►Miejsce: Hamar.►Informacje praktyczne: bazę rajdu umieszczono w Scandic Hotel w Hamar, a park serwisowy pod dachem w Viking Ship. Pomiędzy Norwegią a Polską nie ma różnicy czasu; obydwa kraje należą do strefy czasowej (GMT+1). Pierwszego dnia rajdu – w piątek 13 lutego, słońce wzejdzie w Hamar o godz. 8:00, a zajdzie o 17:00.►Sprawy techniczne: silniki, zaplombowane przed poprzednią rundą - rajdem Irlandii – muszą wystarczyć na rajd Norwegii, a później także Rajd Cypru. Każda załoga ma prawo posiadania w zapasie jednej skrzyni biegów, jednego mechanizmu różnicowego i jednej turbosprężarki, do wykorzystania w rajdach Norwegii i Cypru. Przekładnie kierownicze i ramy pomocnicze pod silnikiem podlegają zaplombowaniu w Norwegii i będą musiały wystarczyć także na Rajd Cypru.►Opony: każda załoga ma do dyspozycji 42 zimowe, okolcowane opony Pirelli Sottozero. W samochodzie można wieźć dwa koła zapasowe, natomiast nie wolno nacinać opon.►Zapoznanie: Każda załoga mała prawo przejechać trasę każdego OS-u dwukrotnie (z wyjątkiem OS1 w Oslo, gdzie przysługiwał tylko jeden przejazd), nie przekraczając prędkości 70 km / godz. (ewentualnie niższą tam, gdzie ograniczają ją odpowiednie znaki).►Trasa: o całkowitej długości 1218,72 km, w tym 23 odcinki specjalne (12 różnych), o łącznym dystansie 375,04 km.►Program szczegółowy:Etap 1 liczy 473,46 kilometra, w tym dziewięć OS-ów (5 różnych) łącznej długości 124,16 km. Są to: OS 1: Oslo 1 (2,00 km); OS 2: Opaker 1 (14,98 km); OS 3: Kirkenaer 1 (8,50 km); OS 4: Finnskogen 1 (24,80 km); OS 5: Kongsvinger 1 (12,80 km); OS 6: Opaker 2 (14,98 km); OS 7: Finnskogen 2 (24,80 km); OS 8: Kongsvinger 2 (12,80 km); OS 9: Kirkenaer 2 (8,50 km). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 22:30.Etap 2 liczy 400,4 kilometra, w tym osiem OS-ów (4 różne) o łącznej długości 124,04 km. )Są to: OS 10: Mountain 1 (24,36 km); OS 11: Lillehammer 1 (9,20 km); OS 12: Ringsaker 1 (27,31 km); OS 13: Hamar 1 (1,15 km); OS 14: Mountain 2 (24,36 km); OS 15: Lillehammer 2 (9,20 km); OS 16: Ringsaker 2 (27,31 km); OS 17: Hamar 2 (1,15 km). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:30.Etap3 liczy 344,85 kilometra, w tym sześć OS-ów (3 różne) o łącznej długości 126,84 km. Są to: OS 18: Valer 1 (30,03 km); OS 19: Elverum 1 (13,60 km); OS 20: Budor 1 (19,79 km); OS 21: Valer 2 (30,03 km); OS 22: Elverum 2 (13,60 km); OS 23: Budor 2 (19,79 km).►Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 15 lutego, w Hamar, od godz. 15:10.►Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 15 lutego, w biurze prasowym rajdu, od godz. 16:00.►Nowości: trasa obejmuje dziewięć odcinków specjalnych takich samych, jak w 2007 roku. Rajd rozpocznie się od Superoesu (OS 1) w Oslo. Odcinki Opaker (OS 2 / 6), Kirkenaer (OS 3 / 9), Kinnskogen (OS 4 / 7), Kongsvinger (OS 5 / 8), Lillehammer (OS 11/ 1 5) i Elverum (OS 19 / 22) zostały mniej lub bardziej zmodyfikowane, np. Elverum skrócono z 44,27 km do 13,60 km. Bez żadnych zmian pozostały tylko odcinki Mountain (OS 10 / 14), Ringsaker (OS 12 / 16) i Hamar (OS 13 / 17). Nowych będzie większość tras ostatniego dnia rajdu, tj. odcinki Valer (OS 18 / 21) i Budor (OS 20 / 23).

Wyniki odcinka testowego

MiejsceZałoga (Auto)Czas (min.)1.Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC)1.59,32.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC)1.59,73.Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC)1.59,84.Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC)2.00,55.Petter Solberg i Philip Mills (Citroën Xsara WRC)2.01,16.Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC)2.02,17.Matthew Wilson i Scott Martin (Ford Focus RS WRC)2.02,88.Urmo Aava i Kuldar Sikk (Ford Focus RS WRC)2.03,09.Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Skoda Fabia WRC)2.03,310.Andreas Gröndal i Maria Andersson (Subaru Impreza WRC)2.03,711.Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C4 WRC)2.03,912.Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (Citroën C4 WRC)2.04,513.Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (Subaru Impreza WRC)2.04,914.Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt (Citroën C4 WRC)2.07,815.Andreas Mikkelsen i Ola Flöene (Subaru Impreza WRX STi)2.08,816.Patrik Flodin i Göran Bergsten (Subaru Impreza WRX Sti)2.09,117.Patrik Sandell i Emil Axelsson (Skoda Fabia Super 2000)2.09,718.Martin Prokop i Jan Tomanek (Mitsubishi Lancer Evo IX)2.11,119.Andis Neiksans i Peteris Dzirkals (Mitsubishi Lancer Evo IX)2.11,820Bernardo Sousa i Jorge Carvalho (Fiat Grande Punto Abarth S200)2.13,2Fot.: www.rallynorway.com i autosport.cz