Rajd Wielkiej Brytanii przez wiele lat zamykał kalendarz światowego czempionatu, dlatego podczas tej imprezy wielokrotnie, w dramatycznych okolicznościach, rozstrzygały się losy tytułów mistrzowskich. W tym sezonie rajdowe zmagania na walijskich szutrach przesunięto w kalendarzu z listopada na wrzesień.

– Zabawa jest tu naprawdę fajna. Samochód w zasadzie przez cały czas się ślizga.

Historia Rajdu Wielkiej Brytanii sięga 1932 r. Nieprzerwanie od 1973 r. ta impreza jest rundą rajdowych mistrzostw świata. Na stałe rajd zagościł w Walii w sezonie 2000, ale jego trasa nie skupia się w jednym miejscu – organizatorzy starają się ją urozmaicać, włączając do harmonogramu zawodów nowe lub dawno nie rozgrywane próby. W tym roku nie zobaczymy asfaltowej próby Great Orme, wiodącej skalnymi półkami na północnym krańcu Walii. W zamian pojawia się nowość – 3-kilometrowy oes na terenie ośrodka wypoczynkowego Celtic Manor Park.

– Przetestowaliśmy koncepcję podpatrzoną u kierowców samochodów WRC – zakładania miękkich i twardych opon na krzyż – po przekątnej.

Cały poniedziałek załoga zespołu Castrol TRW MOTOINTEGRATOR poświęciła na testy, których celem było nie tylko oswojenie się z warunkami na walijskich szutrach, lecz także ustawienie samochodu i sprawdzenie jak spisują się opony. W tym rajdzie załogi mogą używać opon wykonanych zarówno z twardej, jak i miękkiej mieszanki, ale podczas wczorajszych testów drogi były mokre, więc zespół właściwie nie miał możliwości sprawdzenia twardych opon.

– Od początku musimy jechać szybko, nie możemy przespać żadnego oesu, szczególnie, że pierwszego dnia mamy odcinki kluczowe dla tego rajdu.

Wtorek i środa to zapoznanie z trasą odcinków specjalnych rajdu. W piątek, sobotę i niedzielę zawodnicy będą mieli do pokonania 1277,4 km rajdu, w tym 325 km 19 odcinków specjalnych. Zdecydowanie najdłuższe są dwie piątkowe pętle rajdu – każda o długości 72,23 km. Odcinek testowy zaplanowano na środowe popołudnie – między 15:30 a 16:30. Ceremonia startu imprezy będzie miała miejsce w czwartek o 19:00 w Llandudno – nadmorskiej miejscowości oddalonej od Cardiff o 400 km drogi. Ceremonię poprzedzi spotkanie fanów z zawodnikami.

Na liście zgłoszeń do rajdu widnieją nazwiska całej czołówki cyklu SWRC.

Klasyfikacja SWRC przed 68. Rajdem Wielkiej Brytanii 2012:

1. Per-Gunnar Andersson (SWE) 682. Hayden Paddon (NZL) 623. Maciej Oleksowicz (POL) 534. Craig Breen (IRL) 435. Yazeed Al Rahji (SAU) 406. Pontus Tidemand (SWE) 156. Pedro Meireles (POR) 158. Juha Salo (FIN) 159. Esapekka Lappi (FIN) 1010. Alister McRae (SCO) 6