Finowie przyjechali na Sardynie z wielką wolą walki: przez zawodami Marcus zapowiadał, że będzie rywalizował o końcowy sukces. Wierzył, że nowe ustawienia w samochodzie pozwolą mu na pokonanie Sébastiena Loeba i Daniela Elenyw Citroënie C4.

Początek rajdu rzeczywiście należał do Fina, ale potem nastąpiły problemy techniczne i to Francuz został liderem po pierwszym etapie. Na drugim powiększył przewagę: nie była może ona aż tak wielka, ale w przekroju uzyskiwanych na odcinkach czasów – wystarczająca.

Trzeci dzień rozpoczął się niespodziewanie. Sébastien przyzwyczaił nas do tego, że jest kierowca jeżdżącym bardzo czysto. rzadko bowiem zdarzały mu się „przygody” na trasie odcinków specjalnych: zazwyczaj panował nad nerwami – wolał zwolnić, ale dojechać do mety w „całości”. To raczej właśnie Marcusowi przydarzały się w momentach stresowych błędy.

Być może Loeb wstał dziś lewą nogą, może był niedospany, a może po prostu nie ma szczęścia do liczby trzynaście. W każdym razie na odcinku o takim oznaczeniu opuścił trasę: źle ułożony samochód po skoku na „hopie” wylądował na boku w rowie...

Oczywiście takie sytuacje zdarzają się bardzo często w sporcie samochodowym. Patrząc na pędzące samochody i umiejętności kierowców w prowadzeniu ich, przeciętny posiadacz prawa jazdy ze zdumieniem przeciera oczy. Zresztą, kto nie przejechał w życiu odcinka w samochodzie rajdowym z zawodnikiem z czołówki, ten nie jest w stanie do końca zrozumieć rajdów...

Oczywiście należy współczuć i. Ale z punktu widzenia entuzjastów takie zakończenie zawodów sprawia, że emocje związane z Mistrzostwami Świata rosną. Jakże interesująca była końcówka ubiegłego sezonu, kiedy to Loeb z ręką na temblaku oglądał relacje z imprez, razem z milionami kibiców na świecie zadając sobie pytanie: czy Marcus zdoła mnie wyprzedzić czy nie?

Kariera obu wielkich zawodników jest podobna. Grönholm dostał swoją szansę od Peugeota – gdy debiutował mało się o nim wiedziało, poza tym, że jest specjalistą w jeździe po luźnych nawierzchniach. Gdy wkrótce zaczął wygrywać i na asfaltach, zdobył swój pierwszy tytuł Mistrza Świata, kibice przecierali ze zdumienia oczy. Potem już się do tego przyzwyczaili, że jest najlepszy...Sébastien trafił do Citroën Sport jako Mistrz Francji, specjalista od odcinków asfaltowych. Jego kariera jest jeszcze bardziej błyskotliwa – prawdziwe pasmo zwycięstw i sukcesów. Specjalista od krętych francuskich dróg został mistrzem na asfaltach, jako pierwszy (i jedyny!) kierowca spoza Skandynawii triumfował na tamtych trasach. To prawdziwy fenomen rajdów!

Stan rywalizacji Loeb – Grönholm po Rajdzie Włoch brzmi 32:27. Po btyle właśnie imprez wygrali obaj zawodnicy. Ale o ile Marcus mówi o zakończeniu kariery, ma już bowiem swoje lata, o tyle przed Sébastienem jeszcze lata startów i... sukcesów!

Rally d'Italia Sardegna okazał się imprezą bardzo trudną i wymagającą. najlepiej o tym świadczy ilość zawodników korzystających z systemy Superally oraz różnice w klasyfikacji pomiędzy czołowymi załogami. Ozdobą pierwszego dnia był pojedynek „gigantów” Loeba i Grönholm, drugiego i trzeciego rywalizacja pomiędzy Danielem Sordo i Henningiem Solbergiem.

Jakby nie patrzeć: kierownictwo zespołu Citroën Sport ma ogromne wyczucie. Gdy młody Hiszpan nie potrafił nawiązywać walki z konkurentami na szutrach w tym roku, Guy Fréquelin mówił lakonicznie: „spokojnie, przyjdzie na niego czas, ja w niego wierzę!”. Dani nie zawodzi swojego szefa! Przez dwa dni jechał jak w transie. Wytrzymał napięcie psychiczne, pokonał doświadczonego Norwega. Na razie brak mu jeszcze doświadczenia oraz regularności, ale to przyjdzie z czasem. Rośnie wielki kierowca – jest raczej pewne, że Sordo wykorzysta swoją szansę...

Rozczarowanie, po raz kolejny, przeżyli kibice Subaru. Nowy model Imprezy niby jest świetny, ale jednocześnie zawodny. Być może przyczyna jest... sam Petter Solberg, którego styl jazdy nie pasuje do samochodu. Chris Atkinson, zdecydowanie mniej dynamiczny, dotychczas dojeżdżał na punktowanych miejscach. We Włoszech był dziesiąty, ale po doskonałym pościgu. W Subaru jest niezadowolenie, stąd może właśnie decyzja o powołaniu do zespołu trzeciego kierowcy – Xaviera Ponsa i zagwarantowanie mu występów w następnym sezonie... Kogo zastąpi?

Do walki ma się włączyć Suzuki z modelem SX4 WRC, będą dwa miejsca wolne... Choć z drugiej strony kończy starty Kronos.

Prócz ósmego miejsca Juho Hanninena (pierwszy punkt Mistrzostw Świata w karierze) Rajd Włoch nie przyniósł sensacji – w czołówce znaleźli się kierowcy utytułowani, poza wymienionymi: Mikko Hirvonen, Toni Gardemeister, Manfred Stohl czy Jari-Matti Latvala. Ciekawe jak będzie w w nastepnej eliminacji – w Rajdzie Grecji (Akropolu), która uchodzi za równie trudną, a może nawet jeszcze trudniejszą?

Na koniec o rywalizacji JRC. Poza krótkim prowadzeniem Pera- Gunnara Anderssona, przez cały czas zdecydowanie dominował Urmo Aava. Estończyk wykazał świetną dyspozycje i jak twierdzi – zamierza w tym sezonie pokonać Szweda. Czy mu się to uda? Na razie traci do rywala cztery pinkty.

Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak zanotowali nieudany występ. Cały czas uskarżali się na samochód. W efekcie Renault Clio Super 1600 dwa razy wyjeżdżało z parku ferme w systemie Superally. Dopiero w trzecim dniu nasi zawodnicy przyspieszyli i jechali na miarę swoich ambicji. Zajęli dwunaste miejsce, kolejny raz nie zdobyli punktów. Ale niewątpliwie mają potencjał. Tylko brakuje im (podobnie jak w przypadku Sordo) regularności... Jedno może niepokoić: „Junior” się starzeje, a z wynikami nie jest najlepiej!

Klasyfikacje

Klasyfikacja Mistrzostw Świata Kierowców (po siedmiu eliminacjach):

1. Marcus Gronholm (Finlandia) - 55 pkt.;2. Sébastien Loeb (Francja) - 48 pkt.;3. Mikko Hirvonen (Finlandia) - 44 pkt.;4. Daniel Sordo (Hiszpania) - 28 pkt.;5. Henning Solberg (Norwegia) - 20 pkt.;6. Petter Solberg (Norwegia) - 20 pkt.;7. Jari-Matti Latvala (Finlandia) - 12 pkt.;8. Chris Atkinson (Australia) - 12 pkt.;9. D. Carlsson (Szwecja) - 9 pkt.;10. Toni Gardemeister (Finlandia) - 8 pkt.;11. Manfred Stohl (Austria) - 8 pkt.;12. Gigo Galli (Włochy) - 5 pkt.;13. Jan Kopecky (Czechy) - 2 pkt.;14. Matthew Wilson (Wielka Brytania) - 1 pkt.;15. Juho Hanninen (Finlandia) - 1 pkt.

Klasyfikacja Producentów

1. BP-Ford World Rally Team- 99 pkt.;2. Citroen Total World Rally Team- 78 pkt.; 3. Stobart M-Sport World Rally Team- 37 pkt.; 4. Subaru World Rally Team- 34 pkt.; 5. OMV-Kronos Citroen World Rally Team- 25 pkt.

Klasyfikacja JRC (po trzech eliminacjach):

1. P-G. Andersson (Szwecja) - 28 pkt.;2. U. Aava (Estonia) - 24 pkt.;3. J. Molder (Estonia) - 14 pkt.;4. J. Béres (Słowacja) - 9 pkt.;5. A. Burkart (Niemcy) - 9 pkt.;6. P. Sandell (Szwecja) - 9 pkt.;7. M. Prokop (Czechy) -6 pkt.;8. A. Cortinovis (Włochy) - 6 pkt.;9. T. Svenkerud (Norwegia) - 3 pkt.;10. M. Rueda (Hiszpania) - 3 pkt.;11. S. Gallagher (Irlandia) - 3 pkt.;12. M. Bouffier (Francja) - 2 pkt.;13. V. Rozukas (Litwa) - 1 pkt.