• Marki, których koszty serwisu właściciele uznają za najniższe i za najwyższe
  • Modele, w przypadku których właściciele uznają koszty serwisu za najniższe i za najwyższe
  • Marki uznawane przez właścicieli za najmniej i za najbardziej awaryjne w przedziałach wiekowych samochodów
  • Modele uznawane przez właścicieli za najmniej i za najbardziej awaryjne w przedziałach wiekowych samochodów
  • Jak polscy kierowcy oceniają swoje samochody pod względem: pracy zawieszenia i silnika, dynamiki prowadzenia, przestronności, skuteczności hamulców, wyglądu i komfortu?

Narodowy Auto Test to największe w Polsce badanie opinii kierowców o samochodach, ich użytkowaniu na co dzień i serwisowaniu. Adresowane było do użytkowników samochodów zarówno nowych, jak i używanych przez wiele lat. Całą tę wiedzę zebraliśmy dla Was i o ile na pozostałych stronach naszego raportu z NAT poznaliście ciekawostki z rynku motoryzacyjnego, o tyle poniżej znajdziecie dane, z których możecie skorzystać przy wyborze kolejnego samochodu.

Jednocześnie mamy do Was prośbę o rozwagę: jeżeli Wasze auto się nie psuje, a w rankingu ląduje na dalekich pozycjach, to nie znaczy, że ranking jest zły. I odwrotnie – jeśli któryś model jest w rankingu wysoko, a Wam się notorycznie psuje, to nie znaczy, że psuje się też wszystkim innym właścicielom. Bardzo rzadkie przypadki, nawet dotkliwe dla właścicieli, giną w tak dużych badaniach: to są prawa statystyki, w której znajdziecie wartości średnie dla całej puli odpowiedzi. Dostaliśmy 70 tysięcy ankiet od polskich kierowców. Szanujemy ich zdanie, pokazujemy opinie bez cenzury. Jedyne, na co możemy sobie pozwolić, to komentarz. Częstujcie się!

Jeżeli po zakupie auto wymaga napraw mechanicznych, to jakie naprawy są najczęściej wykonywane?

Pewnie słyszeliście opinię, że na polskim rynku aut używanych oferowany jest głównie sprowadzany z zagranicy, uzdatniany do jazdy odpad przemysłowy. Nie? To popatrzcie na wyniki naszej ankiety. W każdej grupie wiekowej niemal jedna trzecia aut wymagała po zakupie naprawy silnika lub jego osprzętu. Nowsze auta mają trwalsze skrzynie biegów? Nic z tego!

Odpowiedź/wiek auta do 5 lat od 6 do 10 lat od 11 lat
Naprawa silnika lub/i osprzętu 29,22% 28,16% 33,65%
Naprawa skrzyni biegów 13,60% 8,51% 8,81%
Naprawa/serwis układu hamulcowego 16,50% 24,89% 27,86%
Naprawa/wymiana elementów zawieszenia 17,51% 25,96% 38,94%
Inne 40,81% 29,50% 24,60%

Gdzie najczęściej serwisujemy swoje samochody?

Polacy mają smykałkę do majsterkowania przy swoich samochodach! A to dziś już nie tylko mechanika, lecz także np. umiejętność podpięcia laptopa do złącza diagnostycznego. Zgodnie z oczekiwaniami wraz z wiekiem aut spada odsetek kierowców korzystających z drogich serwisów ASO. Za to udział „właścicieli-mechaników” rośnie bardzo mocno.

Odpowiedź/wiek auta do 5 lat od 6 do 10 lat od 11 lat
W autoryzowanej stacji obsługi (ASO) tej marki samochodów 79,32% 33,28% 6,97%
W warsztacie niezależnym 15,29% 54,43% 66,60%
W warsztacie szybkiej obsługi 0,23% 0,64% 0,71%
W innym miejscu 0,55% 1,68% 2,85%
Sam(a) serwisuję ten samochód 3,04% 9,63% 22,64%
Nie dotyczy – nie serwisuję tego samochodu, np. auto jest wynajęte 1,43% 0,33% 0,20%

Jeżeli samochód kiedykolwiek odmówił posłuszeństwa/uległ awarii, to co było przyczyną usterki?

Patrząc na wyniki tej części ankiety, jedno jest pewne: bez dwóch zdań, im starsze auto, tym częściej się psuje. I trend ten dotyczy wszystkich, bez wyjątku, podzespołów i elementów samochodu ujętych w ankiecie. Im auto starsze, tym częściej szwankują: elektryka, napęd, zawieszenie, hamulce, częściej dochodzi do rozładowania akumulatora na skutek spoczynkowego upływu energii elektrycznej z instalacji, rosną problemy z korozją, zamkami. Jedyne, co nie jest w poniższej tabeli oczywiste, to fakt częstszego wyjeżdżania paliwa „do zera” w autach starszych wiekiem. Gdybyśmy lepiej dbali o stan aut, wyniki byłyby zapewne inne.

Odpowiedź/wiek auta do 5 lat od 6 do 10 lat od 11 lat
Układ elektryczny 5,55% 7,12% 16,26%
Układ napędowy 4,38% 6,22% 13,04%
Zawieszenie 0,81% 1,17% 3,80%
Układ hamulcowy 0,74% 1,13% 3,18%
Karoseria 0,33% 0,19% 0,66%
Uszkodzona opona 6,00% 7,23% 9,38%
Brak paliwa 0,70% 0,78% 2,17%
Rozładował się 2,91% 8,27% 12,79%

Marki, których koszty serwisu właściciele uznają za najniższe i za najwyższe

Koszty serwisowania to istotne kryterium przy wyborze auta. Ale nie mniej ważne jest to, że wypowiadają się właściciele aut, z których ankiet obliczamy potem wyniki każdej z marek. Czyli macie odpowiedzi na pytanie: „czy serwis danej marki jest tani/drogi dla przeciętnego właściciela”.

Top 10: tani serwis

Miejsce Marka
1. Fiat
2. Dacia
3. Škoda
4. Seat
5. Renault
6. Opel
7. Chevrolet
8. Citroën
9. Ford
10. Volkswagen

Najwyższe koszty serwisu

Miejsce Marka
1. Porsche
2. Land Rover
3. BMW
4. Subaru
5. Jeep
6. Lexus
7. Mercedes
8. Volvo
9. Audi
10. Mazda

Modele, w przypadku których właściciele uznają koszty serwisu za najniższe i za najwyższe

Na początku należy Wam się wyjaśnienie: nie pytaliśmy o konkretne kwoty, tylko zadaliśmy pytanie, czy koszty są niskie, czy może wysokie. Dlatego tabelę potraktujcie jako odpowiedź na bardzo cenne pytanie: jak wysokie są koszty serwisowania samochodów widziane oczami ich właścicieli?

Wyniki są zatem bardzo relatywne. Jeżeli auto jest tanie z racji swojej wielkości, marki lub wieku, to zostawienie np. 2000 złotych w warsztacie zostanie uznane za bardzo wygórowany wydatek. Z kolei w przypadku w miarę młodego auta byłyby to rozsądne pieniądze. Dlatego najważniejsze jest to, co myślą właściciele – i to pokazuje nasza ankieta. Czy mamy wyniki z podziałem na lata? Mamy. I kiedyś Wam pokażemy.

Top 25: tani serwis

Miejsce Model
1. Audi 80
2. Fiat Grande Punto
3. Fiat Punto
4. Mercedes W124
5. Fiat Panda
6. Fiat Bravo
7. Fiat Stilo
8. Škoda Fabia
9. Seat Toledo
10. Peugeot 307
11. Fiat Tipo
12. Citroën Berlingo
13. Peugeot 206
14. Ford Fusion
15. Škoda Rapid
16. Dacia Duster
17. Škoda Octavia
18. Suzuki Swift
19. Renault Clio
20. Seat Ibiza
21. Ford Fiesta
22. Opel Vectra
23. Volkswagen Golf
24. Renault Megane
25. Fiat Croma

Najwyższe koszty serwisu

Miejsce Model
1. Audi Q5
2. BMW X5
3. Mercedes GLC
4. Audi A8
5. BMW serii 1
6. BMW X3
7. BMW X1
8. BMW serii 5
9. Mercedes klasy S
10. BMW serii 7
11. Volvo XC90
12. Lexus NX
13. Volvo XC60
14. Audi A5
15. Mercedes klasy A
16. Volvo V60
17. Subaru Forester
18. Jeep Grand Cherokee
19. Volkswagen T-Roc
20. Mercedes klasy B
21. Volvo S80
22. Mercedes klasy E
23. Audi A6
24. BMW serii 3
25. Mazda CX-5

Marki uznawane przez właścicieli za najmniej i za najbardziej awaryjne - wszystkie grupy wiekowe

Poznajcie Indeks Awaryjności NAT. Policzyliśmy go tak, aby jak najlepiej oddawał usterkowość samochodów użytkowanych przez respondentów naszej ankiety. Im wyższy indeks, tym wyższa awaryjność samochodu. UWAGA: Indeks awaryjności NAT – im wyższy, tym gorzej.

Top 10: niezawodne

Marka Indeks Awaryjności NAT
Infiniti 4,05
Lexus 5,29
Porsche 5,53
Dacia 5,98
Toyota 5,99
Suzuki 6,91
Kia 7,28
Nissan 7,44
Honda 7,58
Mitsubishi 7,66

Najbardziej awaryjne marki

Marka Indeks Awaryjności NAT
Alfa Romeo 12,17
Saab 11,90
Daewoo 11,43
Chrysler 11,02
Citroën 10,79
Opel 10,31
Fiat 10,21
Peugeot 10,17
Seat 10,13
Renault 10,10

Marki uznawane przez właścicieli za najmniej i za najbardziej awaryjne - auta w wieku do 5 lat

Egzemplarze w wieku do pięciu lat to prawie nowe samochody. Jeżeli pochodzą z polskich salonów sprzedaży i mają niskie, udokumentowane przebiegi, to są rozchwytywane na rynku pojazdów używanych. To prawdziwe rarytasy. Tylko które wybrać?

Top 10: niezawodne

Marka Indeks Awaryjności NAT
Infiniti 1,27
Lexus 3,14
Suzuki 3,50
Honda 3,59
Dodge 4,16
Dacia 4,23
Subaru 4,30
Audi 4,32
Citroën 4,50
Toyota 4,54

Najbardziej awaryjne marki

Marka Indeks Awaryjności NAT
Jaguar 10,13
Land Rover 7,42
Renault 6,62
Škoda 6,60
Seat 6,44
Chrysler 6,32
Opel 6,29
Fiat 6,06
Jeep 6,02
Volkswagen 5,97

Marki uznawane przez właścicieli za najmniej i za najbardziej awaryjne - auta w wieku od 6 do 10 lat

To są jeszcze całkiem młode auta, których zakup – przy założeniu znalezienia egzemplarza kupionego kiedyś w polskim salonie, bo głównie takie polecamy – daje nadzieję na w miarę bezproblemową eksploatację.

Top 10: niezawodne

Marka Indeks Awaryjności NAT
Lexus 3,94
Jaguar 4,21
Land Rover 4,41
Toyota 4,81
Infiniti 4,95
Mitsubishi 5,18
Suzuki 5,20
Honda 5,42
Nissan 5,83
Porsche 5,91

Najbardziej awaryjne marki

Marka Indeks Awaryjności NAT
Alfa Romeo 10,77
Citroën 10,73
Peugeot 10,58
Chrysler 9,45
Hyundai 9,05
BMW 8,42
Fiat 8,36
Opel 8,17
Renault 8,05
Subaru 8,01

Marki uznawane przez właścicieli za najmniej i za najbardziej awaryjne - auta w wieku powyżej 10 lat

Czytacie „Porsche” i myślicie, że to były jakieś pojedyncze odpowiedzi o nikłym znaczeniu? To nie jest prawda! Zadbaliśmy o to, aby prezentowane wyniki były miarodajne. Liczba odpowiedzi o Porsche była wystarczająca.

Top 10: niezawodne

Marka Indeks Awaryjności NAT
Porsche 6,92
Toyota 7,90
Lexus 8,64
Infiniti 8,77
Honda 9,48
Nissan 9,62
Mitsubishi 9,92
Volvo 9,96
Jaguar 10,08
Chevrolet 10,27

Najbardziej awaryjne marki

Marka Indeks Awaryjności NAT
Alfa Romeo 14,70
Jeep 13,49
Seat 12,92
Land Rover 12,91
BMW 12,42
Opel 12,14
Citroën 12,10
Chrysler 12,01
Saab 11,87
Renault 11,82

Modele uznawane przez właścicieli za najmniej i za najbardziej awaryjne - wszystkie grupy wiekowe

O ile zaprezentowany wcześniej ranking marek można uznać za kwestię prestiżową, o tyle ranking modeli daje Wam poważny instrument do nawigacji po ogłoszeniach, a także salonach nowych i używanych samochodów. Podkreślamy: to nie są opinie serwisów, biegłych rzeczoznawców ani stacji kontroli pojazdów. To są opinie kierowców, którzy najlepiej wiedzą, ile kłopotów sprawia im codziennie użytkowany samochód. Warto wziąć pod uwagę wariant, w którym auto np. psuje się bardzo rzadko, ale za to bardzo długo stoi w serwisie, bo nie można zlokalizować lub naprawić usterki. Jednorazowa akcja pozostawia niesmak na długie lata.

Top 15: niezawodne

Model Indeks Awaryjności NAT
Opel Mokka 2,75
Toyota Camry 3,14
Toyota Verso 3,32
Suzuki SX4 S-Cross 3,37
Toyota C-HR 3,92
Lexus NX 3,95
Nissan Juke 4,37
Mercedes GLC 4,57
Renault Captur 4,72
Honda HR-V 4,78
Suzuki Vitara 5,05
Volkswagen T-Roc 5,36
Audi A5 5,36
Mercedes klasy B 5,40
Volvo XC60 5,66

Najbardziej awaryjne modele

Model Indeks Awaryjności NAT
Alfa Romeo 159 14,70
Opel Vectra 14,05
Renault Espace 14,04
Fiat Croma 13,48
Fiat Stilo 13,29
Suzuki Grand Vitara 13,25
Seat Toledo 13,24
Seat Altea 13,22
Citroën Grand C4 Picasso 13,08
Volvo V50 12,49
Peugeot 307 12,46
Citroën C4 12,19
Opel Zafira 12,16
Volkswagen Sharan 12,05
Hyundai i40 11,88

Modele uznawane przez właścicieli za najmniej i za najbardziej awaryjne - auta w wieku do 5 lat

To prawie nowe auta i dobra podpowiedź dla kupujących „młode używane”. Ranking samochodów uznanych przez właścicieli za najmniej awaryjne otwiera dość niespodziewanie Kia Venga. Za to w zestawieniu modeli uznanych za najbardziej awaryjne mocną reprezentację ma Mercedes.

Top 10: niezawodne

Model Indeks Awaryjności NAT
Kia Venga 2,34
Honda Jazz 2,40
Volvo S60 2,45
Toyota Camry 2,49
Suzuki SX4 S-Cross 2,52
Citroën C3 2,52
Honda HR-V 2,70
Suzuki Swift 2,81
Citroën C4 3,08
Kia Rio 3,12

Najbardziej awaryjne modele

Model Indeks Awaryjności NAT
Fiat Punto 16,48
Renault Scenic 13,68
VW Transporter 13,19
Mercedes kl. A 13,08
Opel Zafira 13,04
Fiat Panda 12,82
Seat Ibiza 10,20
Volvo XC90 8,92
Mercedes kl. S 8,77
Volvo V40 8,55

Modele uznawane przez właścicieli za najmniej i za najbardziej awaryjne - auta w wieku od 6 do 10 lat

Przy rozsądnym przebiegu i skrupulatnym serwisie takie auta powinny jeździć jak nowe. Jednak rzeczywiste przebiegi samochodów na polskich drogach bywają bardzo duże, a to wymaga wczesnych inwestycji w naprawy.

Top 10: niezawodne

Model Indeks Awaryjności NAT
Mazda 5 1,15
Toyota Verso 1,69
Volvo S80 1,98
Seat Toledo 2,22
Opel Mokka 2,24
Lexus IS 2,91
Honda Jazz 3,33
Jeep Grand Cherokee 3,43
Honda CR-V 3,44
Mitsubishi Lancer 3,59

Najbardziej awaryjne modele

Model Indeks Awaryjności NAT
Volvo V50 15,08
Peugeot 3008 15,05
Citroën C4 Grand Picasso 14,65
Citroën C3 13,76
Fiat Bravo 13,33
Hyundai i40 13,04
VW Touran 12,95
BMW Seria 7 12,40
Citroën C4 12,31
Peugeot 5008 12,00

Modele uznawane przez właścicieli za najmniej i za najbardziej awaryjne - auta w wieku powyżej 10 lat

Tutaj nie ma już żartów ani powtarzanych obiegowych opinii. Tak wiekowe samochody, jeżeli znalazły się w naszym zestawieniu, muszą być naprawdę bardzo solidne. Dziwi Was obecność np. Forda Mustanga? Nas też!

Top 10: niezawodne

Model Indeks Awaryjności NAT
Nissan Juke 3,18
Toyota Camry 4,09
Toyota Verso 5,14
Audi A5 6,05
Volvo XC60 6,41
Toyota Corolla Verso 6,75
Ford Mustang 6,79
Mercedes klasy B 6,89
Mercedes W124 7,00
Honda Jazz 7,06

Najbardziej awaryjne modele

Model Indeks Awaryjności NAT
Fiat Tipo 31,54
Renault Espace 15,21
Seat Toledo 14,98
Kia Sorento 14,81
Alfa Romeo 159 14,74
Audi A8 14,48
Seat Altea 14,27
Opel Vectra 14,11
Suzuki Gr. Vitara 13,94
Jeep Grand Cherokee 13,75

Jak polscy kierowcy oceniają swoje samochody pod względem: pracy zawieszenia i silnika, dynamiki prowadzenia, przestronności, skuteczności hamulców, wyglądu i komfortu?

Ateraz mamy dla Was coś zupełnie innego niż wcześniejsze statystyki dotyczące opinii kierowców o awaryjności samochodów. Tym razem polscy kierowcy opowiedzą Wam o tym, jak oceniają swoje samochody pod względem użytkowym. Każdy ma jakieś preferencje, każdy ceni własne upodobania i najważniejsze, żebyście nie mylili tego rankingu z niezawodnością auta.

Czy to są samochody, które najbardziej polecamy? Na rynku aut używanych – niekoniecznie, bo nawet superauto potrafi być awaryjne i zrujnować bud-

żet nabywcy. Ale jeśli będziecie szukali nowego samochodu albo najbardziej cenicie satysfakcję z jazdy, pakowność, przestronność czy komfort, to ten ranking jest dokładnie skrojony pod Wasze potrzeby. I kolejny raz podkreślamy: to nie są opinie redakcji, tylko Wasze

– 70 tys. polskich kierowców.

Wyniki w tabelach obok w zasadzie komentują się same, wobec tego – ponieważ jest to jedno z najbardziej ogólnych zestawień w Narodowym Auto Teście – przygotowaliśmy krótki przewodnik dla tych, dla których auto jest po prostu środkiem transportu i nie wzbudza większych emocji. Tacy kierowcy też są dla nas ważni i szanujemy ich tak samo, jak entuzjastów rzadkich marek.

A w ekspresowym przewodniku napiszemy w kilku zdaniach, co dla kierowcy oznaczają przyjęte w tej ankiecie kryteria. Praca zawieszenia obejmuje nie tylko komfort jazdy, lecz także wyciszenie układu jezdnego podczas pokonywania nierówności na drodze.

Pochodną pracy zawieszenia – uzupełnionego o układ kierowniczy – jest dynamika prowadzenia, czyli szeroko rozumiana stabilność jazdy i reakcja na dynamiczny skręt kierownicy. Przestronność oceniali kierowcy, a nie redakcyjne pomiary, a ci mają różny wzrost – weźcie to pod uwagę. Jak rzadko kiedy, wystawiliśmy auta także na ocenę ich wyglądu. UWAGA: (oceny od 1 do 5, gdzie 1 = najgorzej, 5 = najlepiej).

TOP 20 - najlepiej oceniane marki

Marka Średnia ocen
Porsche 4,66
Lexus 4,64
BMW 4,57
Infiniti 4,54
Mercedes 4,54
Land Rover 4,51
Volvo 4,51
Audi 4,50
Chrysler 4,50
Dodge 4,48
Jaguar 4,47
Saab 4,43
Honda 4,42
Mazda 4,41
Alfa Romeo 4,41
Subaru 4,40
Jeep 4,38
Kia 4,37
Toyota 4,36
Ford 4,36

TOP 20 - najlepiej oceniane modele

Model Średnia ocen
BMW serii 7 4,75
Audi A8 4,74
BMW X5 4,73
Mercedes klasy S 4,72
Lexus NX 4,67
Mercedes klasy E 4,67
Volvo XC60 4,67
BMW serii 5 4,66
Audi A6 4,66
Volvo S80 4,65
Toyota Camry 4,60
Volvo XC90 4,60
Mercedes GLC 4,60
Ford S-Max 4,59
Mazda CX-5 4,58
BMW X3 4,58
Škoda Kodiaq 4,57
Audi Q5 4,57
Mercedes W124 4,57
Audi A5 4,56

I co powiecie na takie wyniki? Czy zgadzają się one z Waszymi dotychczasowymi poglądami i obiegowymi opiniami na temat samochodów, które słyszeliście? My w tym temacie "siedzimy" codziennie od wielu lat. I też byliśmy zdziwieni.

Do następnego NAT-a!