Od kilku lat oferta opon letnich jest coraz bardziej nieprzejrzysta. Nieustannie pojawiają się nowe marki i modele, niektóre tylko na sezon, góra dwa, inne zostają na dłużej i przez lata pną się w górę rankingów sprzedaży, ale często też i tabel wyników naszych testów. W większości popularnych rozmiarów znaleźć można ok. 60-80 propozycji z najróżniejszych półek cenowych – od najtańszych, zwykle nikomu nieznanych marek, aż po kolejne modele renomowanych producentów. Nabywcom coraz trudniej się w tym połapać, bo często nie tylko same opony nie tylko są do siebie bardzo podobne, ale też podobnie się nazywają. Szczególnie te najtańsze marki chętnie "inspirują się" w kwestii rzeźb bieżników, ale też i nazw swoich modeli. Niewtajemniczonym klientom wystarczy odrobina nieuwagi, żeby się pomylić. To, że opony wyglądają do siebie podobnie, często podobnie się nazywają i mają takie same indeksy prędkości i nośności, wcale nie oznacza, że wszystkie na drodze zachowują się tak samo. Tu różnice bywają nawet większe niż w kwestii cen – a markowe gumy od tych mało znanych marek dzieli zwykle kilkadziesiąt proc. różnicy w cenie.
Opon nie da się ocenić "na oko". Wprawdzie w przypadku markowych produktów ryzyko wpadki jest minimalne, ale również wśród opon uznanych producentów są lepsze i gorsze, a rezygnując z góry z produktów mniej znanych, rezygnujemy też często z całkiem ciekawych ofert. Sensownym rozwiązaniem jest więc oparcie decyzji o wyborze konkretnego modelu o wiarygodne dane. Tych dostarczyć mogą tylko niezależne testy opon.
Test opon letnich 2025. 52 modele opon letnich w rozmiarze 225/40 R18 w rundzie kwalifikacyjnej
W wielkim teście opon letnich 2025 biorą udział aż 52 modele ogumienia. Tradycyjnie już nie zamierzamy poddawać wszystkich tych zakupionych anonimowo opon kompletowi prób i testów. Szkoda na to naszego czasu i nakładów. Zaczynamy więc od rundy kwalifikacyjnej, w której sprawdzamy drogi hamowania na mokrej (z 80 km na godz.) i suchej (ze 100 km na godz.) nawierzchni.
Dwadzieścia modeli opon, które w tych próbach osiągnęło najlepsze wyniki, czyli możliwie najniższą sumę dróg hamowania, przechodzi do finału. Tylko te opony poddajemy kompletowi najtrudniejszych prób i testów. Na pozostałe szkoda naszego czasu. To oczywiście nie znaczy, że wszystkie te modele, które znalazły się pod kreską, są złe. Niektórym do finału zabrakło niewiele! To jednak nie dotyczy "pechowej13-tki" naszego testu. W przypadku tylu właśnie modeli sprawiamy sprawę jasno – nie możemy ich polecić nawet warunkowo, bo ich wyniki w testach hamowania na mokrej i suchej nawierzchni są znacznie poniżej naszych oczekiwań.
Jakie opony letnie kupić. Jak wypadły opony polskich marek w teście 2025
Nie brakuje klientów przywiązanych do konkretnych marek ogumienia. W Polsce wielu nabywców ma szczególny stosunek do polskich marek, takich jak choćby Dębica czy Kormoran – opony obu tych marek znalazły się w tegorocznym teście. Podkreślmy to raz jeszcze "polskich marek", a nie "polskich opon" – bo coraz częściej to dwie zupełnie różne rzeczy. Obie te marki należą do globalnych koncernów oponiarskich (Dębica to marka The Goodyear Tire & Rubber Company, a Kormoran jest jedną z budżetowych marek Michelina), a sygnowane nimi opony wytwarzane są w różnych zakładach należących do koncernu, niekoniecznie w Polsce. Z taśm polskich zakładów obu koncernów często schodzą modele premium!
Po rundzie kwalifikacyjnej wiemy już, że w finale nie zobaczymy ani opon Debica Presto UHP 2, ani opon Kormoran Ultra High Performance, chociaż nasza ocena tych modeli nie jest taka sama.
W przypadku opon Debica Presto UHP 2 wyniki w próbach hamowania wyniosły odpowiednio:
- na mokrym z 80 km na godz.: 33,1 m
- na suchym ze 100 km na godz.: 36,4 m
- suma: 69,5 m
Wyniki opon Kormoran Ultra High Performance to:
- na mokrym z 80 km na godz.: 36,2m
- na suchym ze 100 km na godz.: 36,6 m
- suma: 72,8 m
Dla porównania, w przypadku najlepszych w rundzie kwalifikacyjnej opon Bridgestone Potenza Sport (92 Y), wartości te wynosiły odpowiednio:
- na mokrym z 80 km na godz.: 27,6m
- na suchym ze 100 km na godz.: 32,6 m
- suma: 60,2 m
Opony z ostatniego miejsca rundy kwalifikacyjnej Autogreen Smart Chaser SC1 (92 W) uzyskały sumę wyników wynoszącą 81,9 m!
Chińskie opony - opinie. Jak wypadły chińskie opony w teście opon letnich 2025
O ile jeszcze opony Dębica zaliczają się do tych opon, których wprawdzie nie poddaliśmy kompletowi prób, bo nie mają szans na zwycięstwo w teście, ale nie możemy też jednoznacznie odradzić ich zakupu na podstawie wstępnych pomiarów, to już Kormorany znalazły się pod tegoroczną, umowną kreską jako... najlepsze z opon, których nie polecamy.
W rundzie kwalifikacyjnej, przed oponami polskich, wciąż popularnych u nas marek, poza modelami renomowanych producentów, uplasowały się także opony marek, które na rynku europejskim mają znacznie krótszy staż (choć patrząc globalnie, często to bardzo poważni gracze). Wśród modeli wciąż mało rozpoznawalnych, głównie azjatyckich marek, które wyprzedziły Dębicę i Kormorana, znalazły się Linglong Sport Master, Sailun Atrezzo ZSR2, Maxxis Victra Sport 5, Laufenn S Fit EQ+, Nexen N Fera Sport, Giti Giti Sport S2 (powyższe modele zakwalifikowały się do finału testu). Poza finałem, ale wciąż przed Dębicą i Kormoranem znalazły się GT Radial SportActive 2, Petlas Velox Sport PT 741 i Syron Premium Performance.
Ranking opon letnich 2025. Te opony odpadły w przedbiegach
Na bezpieczeństwie nie należy oszczędzać. Wiele z tych opon ma świetną cenę i zapewne różne inne zalety, np. wysoką trwałość czy niskie opory toczenia. Ze względu na ich wyniki w próbach hamowania nie zamierzamy testować ich dokładniej – nie mają szans nawet na warunkową rekomendację.
|
Kormoran Ultra High Performance (92 Y) | 36,2 | 36,6 | 72,8 |
Yartu ZuperEco Z-107 (92 W) | 34,9 | 37,9 | 72,8 |
Iris Sefar (92 W) | 35,1 | 37,9 | 73,0 |
Windforce Catchfors UHP PRO (92 W) | 36,7 | 36,5 | 73,2 |
Lanvigator Catch Power Plus (92 W) | 36,7 | 37,2 | 73,9 |
Riken Ultra High Performance (92 Y) | 37,5 | 36,9 | 74,4 |
Z Max Zealion (92 W) | 38,0 | 37,5 | 75,5 |
Rockblade ROCK 525 (92 W) | 38,1 | 37,5 | 75,6 |
Arivo Ultra ARZ-5 (92 W) | 37,6 | 38,1 | 75,7 |
Tigar Ultra High Performance (92 Y) | 38,4 | 37,6 | 76,0 |
Tourador X Speed TU1 (92 Y) | 37,1 | 38,9 | 76,0 |
RoyalBlack Explorer II (92 Y) | 38,6 | 38,4 | 77,0 |
Autogreen Smart Chaser SC1 (92 W) | 43,6 | 38,3 | 81,9 |
Te opony letnie nie wypadły źle, ale do finału trochę im zabrakło
W przypadku niektórych z tych modeli strata do finałowej dwudziestki jest niewielka. Wyniki tej grupy są w znacznej mierze akceptowalne, ale też wiemy, że na wygraną i bezwarunkową rekomendację nie mają szans. A to oznacza, że nie warto tracić czasu na poddanie ich kompletowi prób i testów.
|
GT Radial SportActive 2 (92 Y) | 31,7 | 36,0 | 67,7 |
Uniroyal RainSport 5 (92 Y) | 30,3 | 37,4 | 67,7 |
BF Goodrich Advantage (92 Y) | 31,9 | 36,2 | 68,1 |
Petlas Velox Sport PT 741 (92 Y) | 33,1 | 35,4 | 68,5 |
Semperit Speed-Life 3 (92 Y) | 31,2 | 37,4 | 68,6 |
Syron Premium Performance (92 Y) | 31,9 | 36,9 | 68,8 |
Debica Presto UHP 2 (92 Y) | 33,1 | 36,4 | 69,5 |
Ceat SportDrive (92 Y) | 34,0 | 35,8 | 69,8 |
Leao Nova-Force Acro (92 Y) | 32,9 | 36,8 | 69,7 |
Fulda SportControl 2 (92 Y) | 33,9 | 36,2 | 70,1 |
Radar Dimax R8+ (92 Y) | 31,7 | 38,6 | 70,3 |
Sava Intensa UHP 2 (92 Y) | 34,4 | 35,9 | 70,3 |
Viking ProTech NewGen (92 Y) | 33,5 | 37,6 | 71,1 |
Star Performer Interstellar (92 W) | 33,7 | 37,5 | 71,2 |
Event Potentem UHP (92 W) | 33,8 | 37,9 | 71,7 |
Gislaved Ultra Speed 2 (92 Y) | 34,2 | 37,6 | 71,8 |
Matador Hectorra 5 (92 Y) | 34,1 | 37,7 | 71,8 |
Ovation VI-588 Sport (92 Y) | 35,2 | 37,1 | 72,3 |
Barum Bravuris 6 (92 Y) | 34,8 | 37,6 | 72,4 |
Najlepsze opony letnie 2025 - finałowa 20
Do finału trafiają te modele opon, które w testach hamowania wypadły najlepiej. To oznacza, że mają szanse na zwycięstwo w naszym teście. Warto zwrócić uwagę na obecność marek, które kilka lat temu oblegały końcowe miejsce rankingów.
|
Bridgestone Potenza Sport (92 Y) | 27,6 | 32,6 | 60,2 |
Michelin Pilot Sport 5 (92 Y) | 27,7 | 33,5 | 61,2 |
Hankook Ventus Evo K137 (92 Y) | 27,4 | 34,0 | 61,4 |
Kumho Ecsta PS71 (92 Y) | 27,4 | 34,2 | 61,6 |
Linglong Sport Master*** (92 Y) | 27,4 | 34,2 | 61,6 |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 (92 Y) | 28,3 | 34,1 | 62,4 |
Falken Ziex ZE320 (92 W) | 29,5 | 33,0 | 62,5 |
Continental PremiumContact 7 (92 Y) | 28,3 | 34,6 | 62,9 |
Sailun Atrezzo ZSR2 (92 Y) | 28,7 | 34,3 | 63,0 |
Maxxis Victra Sport 5 (92 Y) | 29,2 | 33,9 | 63,1 |
Toyo Proxes Comfort (92 W) | 30,4 | 34,0 | 64,4 |
Laufenn S Fit EQ+ (92 Y) | 29,7 | 34,9 | 64,6 |
Nokian Powerproof 1 (92 Y) | 30,4 | 34,8 | 65,2 |
Yokohama Advan Sport V107 (92 Y) | 31,8 | 33,8 | 65,6 |
Firestone Firehawk Sport (92 Y) | 31,1 | 34,6 | 65,7 |
Nexen N Fera Sport (92 Y) | 30,9 | 35,0 | 65,9 |
Giti Giti Sport S2 (92 Y) | 30,9 | 35,4 | 66,3 |
Vredestein Ultrac Pro (92 Y) | 31,2 | 35,0 | 66,2 |
Dunlop Sport Maxx RT2 (92 Y) | 31,5 | 35,2 | 66,7 |
Pirelli P Zero PZ4 (92 Y) | 32,3 | 34,6 | 67,0 |