Renault nie tylko spełnia je z wieloletnim wyprzedzeniem, ale także poszukuje i stosuje technologie, które nie zmuszają kierowców do wyboru pomiędzy atrakcyjną ceną a ekologicznym samochodem. Inżynierowie Renault ograniczają masę pojazdów oraz przeprowadzają zaawansowane badania nad aerodynamiką.

Nie istnieje jedno cudowne rozwiązanie całkowicie chroniące przed zanieczyszczeniem powietrza spalinami emitowanymi przez silniki samochodów. Zachowanie jego czystości wymaga zastosowania kombinacji wielu rozwiązań, z których każde ma wpływ na określony parametr i jednocześnie nie jest zbyt kosztowne. Ekologiczny samochód musi być dostępny cenowo tak, aby jak największa ilości osób przyczyniała się do dbałości o środowisko.

Cenny ciężar

Im większa masa samochodu, tym więcej energii silnik musi dostarczyć, aby go poruszyć i utrzymać jego prędkość na nawet niewielkim wzniesieniu. Dlatego uzyskanie jak najmniejszego ciężaru pojazdu jest ważnym aspektem rozważanym podczas prac nad oszczędnością energii oraz zmniejszaniem emisji CO2. Przez ostatnie lata wiele metalowych elementów samochodów zostało więc wyparte przez lżejsze komponenty. Jednak elementy te muszą spełniać surowe wymagania natury technicznej, doskonale znosić wahania temperatury czy nie podlegać korozji. Obniżanie masy pojazdu wiąże się z też z kosztami.

Oszacowano, że żaden zaoszczędzony kilogram nie może generować kosztów wyższych, niż 3 Euro. Jednak masę Nowej Laguny udało się zmniejszyć średnio o 15 kg, a w wersji z silnikiem wysokoprężnym 110 KM eco² nawet o 65 kg. Dzięki temu Nowa Laguna jest pierwszym samochodem Renault, który jest lżejszy od swego poprzednika.

Perfekcyjna aerodynamika

W samochodzie jadącym z prędkością 80 km/h, większość energii dostarczanej przez silnik jest zużywane na pokonanie oporu powietrza. Im mniejsze tarcie ze strony powietrza, tym bardziej zmniejsza się moc, jaką silnik musi dostarczyć aby podtrzymać prędkość samochodu. Co więcej – gdy prędkość samochodu podwaja się, opór powietrza rośnie czterokrotnie. To właśnie dlatego aerodynamiczny kształt samochodu ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa.

Wypracowanie perfekcyjnej aerodynamiki jest wyjątkowo złożonym zadaniem. Z punktu widzenia aerodynamiki wyjątkowo korzystny jest kształt kropli wody, ale niezbyt dobrze nadaje się on na stworzenie formy samochodu. Ponadto na całkowity opór powietrza mają wpływ wszystkie elementy takie jak lusterka, wloty powietrza, spojlery, a nawet kształt podwozia.

Każda najdrobniejsza zmiana kształtu pojazdu – np. dodanie uszczelki na przedniej szybie – może zakłócić przepływ powietrza i pogorszyć osiągi pojazdu. Czasem bardzo drobne modyfikacje, niemal niewidoczne dla oka, mogą wprowadzić znaczącą poprawę parametrów. Dotyczy to np. owiewek bocznych szyb w tylnej części nadwozia Renault Scenic. Te małe, plastikowe elementy odgrywają ogromną rolę w aerodynamice samochodu, poprawiając przepływ powietrza z tyłu samochodu i obniżając opór.

Aby zoptymalizować aerodynamikę samochodu, koncern Renault wykorzystuje cyfrowe modele komputerowe. Dzięki nim można osiągnąć niemal idealną równowagę pomiędzy ograniczeniami aerodynamicznymi i technicznymi oraz względami wyglądu. Modele cyfrowe jednak nie są jeszcze w stanie wystarczająco dokładnie wyliczać wszystkich możliwych efektów. W związku z tym, dla celów badania i pozyskiwania wyjątkowo dokładnych analiz aerodynamicznych, koncern Renault wykorzystuje tunel aerodynamiczny nowej generacji.

Umożliwia on testowanie samochodów w naturalnej skali. Dzięki symulacjom komputerowym oraz testom przeprowadzonym w tunelu, Nowa Laguna należy do najlepszych na rynku samochodów o tym rodzaju nadwozia – jej parametr SCx (iloczyn powierzchni czołowej S pojazdu i współczynnika oporu powietrza Cx) wynosi 0,645 m², a współczynnik oporu powietrza Cx – 0,293. Postęp ten jest szczególnie istotny w przypadku bardziej funkcjonalnych samochodów dwubryłowych (z tylną klapą) w porównaniu do pojazdów o nadwoziu trójbryłowym.